چرا برخی پروژه‌های کالبد محور با شکست مواجه می‌شود؟

یک دکترای شهرسازی گفت: ساختارهای کالبدی نمی‌تواند بدون برقراری ارتباط با پیش زمینه‌های موجود در سیستم شهری به حیات خود ادامه دهد زیرا آن‌ها تنها یک عارضه کالبدی نیستند و باید برآمده از هویت، ارزش و آرمان‌هایی باشند که برای شهر مدنظر است.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کالبد عاملی برای تغییر نیست بلکه محصول مجموعه‌ای از فعالیت‌های درونی شهر است، در این دیدگاه به عنوان یک اصل در نگاه به شهر قرار نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه امکان بازیابی فرآیندهایی که در طول تاریخ به هر شکلی تضعیف شده است، وجود دارد، افزود: هرچقدر کالبد شهر مبتنی بر فرآیندهای جاری شهر و فرآیندهایی باشد که در طول تاریخ وجود داشته است، قاعدتاً زمانی که در شهر ظهور و بروز پیدا می‌کند، می‌تواند هویت و جایگاه خودش را بیشتر تثبیت کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: چنانچه کالبد به عنوان یک برچسب، یک بخش اضافه شده به ساختار موجود و بدون ارتباط با بسترها بر یک ساختار شهری تحمیل شود پروژه شهری شکست می‌خورد.

شبانی تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های شهری به دلیل همین تلقی ساده از رابطه بین کالبد و سایر عوامل شهری با صرف هزینه‌های زیاد نتوانستند در ساختاری که برای آنها در نظر گرفته شده است بمانند و آنچه از آنها باقی مانده تنها یک پوسته کالبدی بوده است.

وی عنوان کرد: برج جهان نما با وجود همه تدابیری که برای آن اندیشیده شده است و با وجود استانداردهای بسیار خوبی که از نظر کالبدی در این مجموعه می‌بینیم کمتر دیده شد و هنوز نیز همانند یک مهمان ناخوانده در میدان امام حسین (ع) نشسته و گفت‌وگوی برج جهان نما با شهر بسیار محدود و اساساً شکل نگرفته است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: ساختارهای کالبدی نمی‌تواند بدون برقراری ارتباط با پیش زمینه‌های موجود در سیستم شهری به حیات خود ادامه دهد زیرا این ساختارها تنها یک عارضه کالبدی نیستند و باید برآمده از هویت، ارزش و آرمان‌هایی باشند که برای شهر مدنظر است.

کد خبر 441159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.