چین: اقدام آمریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه ناکام می ماند

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر تاکید کرد که اقدام آمریکا برای فعال کردن ساز و کار تحریم علیه ایران با خواست سایر کشورها مخالف بوده و ناکام خواهد ماند.

به گزارش ایمنا، جائو لی جیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پکن با یاداوری سخنان رییس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل افزود: شورای امنیت درباره درخواست آمریکا برای فعال کردن سازوکار تحریم علیه ایران به شناخت مشترک نرسیده و شورای امنیت در این باره هیچ اقدامی در پیش نخواهد گرفت.

این مقام چین تصریح کرد: سخنان رییس شورای امنیت، دیدگاه مشترک اکثر اعضای این نهاد بین المللی است.

وی افزود: وانگ یی وزیر خارجه چین هم پیشتر اکید کرده بود پکن مایل است به اتفاق طرف های دیگر از حل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته ای ایران پشتیبانی کند.

کانادا برای اصلاح اشتباه خود اقدام کند

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در روابط چین و کانادا اعلام کرد: چین مسئول این مشکلات نیست کانادا به روشنی متوجه علت بروز این مشکلات شده و باید ضمن اصلاح اشتباه خود، شرایط را برای بازگشت روابط دو کشور به مسیر صحیح فراهم کند.

واکنش چین به ادعاهای وزیر دفاع آمریکا مبنی بر تئوری تهدید چین

جائو همچنین در نشست امروز خود به سخنان مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا در مورد تئوری تهدید چین و آمادگی برای رویارویی با پکن گفت: اظهارات این مقام آمریکایی کاملا بی اساس است، برای اسپر یک توصیه، دو واقعیت و سه سوال مطرح می کنم، امیدوارم وی مقاله  دروغ های پمپئو درباره چین و حقایق مربوط را که توسط چینی منتشر شده است خوانده باشد تعداد زیادی از واقعیت ها و داده های منتشره در این مقاله می تواند دروغ ها و اشتباهات به اصطلاح "تهدید چین" را آشکار کند.

وی با اشاره به دو واقعیت خاطرنشان کرد: اولین مورد این است که از سال ۱۹۹۰به این سو، ارتش چین در بیش از ۲۰ عملیات حافظ صلح سازمان ملل شرکت کرده و بیش از ۴۰ هزار سرباز صلح بان اعزام کرده است چین بیشترین نیروهای صلح بان را در بین پنچ عضو دایم شورای امنیت اعزام کرده است.

این مقام چینی در مورد واقعیت دوم افزود: در تاریخ ۲۴۰ ساله تاسیس ایالات متحده، این کشور تنها ۱۶ سال جنگ نداشته است بودجه ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ از ۷۱۶ میلیارد دلار فراتر رفته که معادل کل هزینه های نظامی ۹ کشور پس از آمریکا است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین بر مبنای سیاست دفاع ملی سه سوال از وزیر خارجه آمریکا پرسید؛ در اساسنامه حزب کمونیست چین و قانون اساسی جمهوری خلق چین به وضوح قید شده است که چین به مسیر توسعه مسالمت آمیز پایبند بوده و با هژمونیسم مخالف است. آیا ایالات متحده می تواند چنین سیاستی را عنوان کند؟ دوم، کدام کشور است که صدها پایگاه نظامی در سراسر جهان دارد، به طور غیرقانونی درگیری و عملیات نظامی را علیه کشورهایی مانند عراق، سوریه و لیبی اجرا کرده و کشتی ها و هواپیماهایی را برای قدرت نمایی به آب های دور از سرزمین اصلی فرستاده است؟ سوم، چه کسی بر اندیشه جنگ سرد پافشاری دارد و پی در پی از معاهدات و پیمان های بین المللی خارج شده و با زور و گستاخانه مقررات جهانی را زیر پا می گذارد؟ وی در ایان گفت: 

وی در پایان گفت: برخی از سیاستبازان آمریکایی، تا آن زمان که به واقعیت ها احترام بگذارند، می توانند پاسخی درست برای این سوالات داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 441137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.