پنجمین جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، مجازی برگزار می‌شود

با اعلام شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان، این دوره، مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح برنامه‌های کتابخوانی در سال ۱۳۹۹ گفت: در این سال علی رغم شروع و تشدید بیماری کووید ۱۹ سعی کردیم فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در کشور همچنان برگزار شود. به همین جهت با رویکرد کار در فضای مجازی در ابتدای امسال پویش «با کتاب در خانه» ویژه آخرین نوروز قرن را باهدف گسترش و ترویج کتاب در ایام کرونا برای کودکان و نوجوانان ایران در ایام قرنطینه سال نو برگزار کردیم. در این پویش بیش از هزار شرکت‌کننده حضور داشتند که پس از داوری‌های به‌عمل‌آمده برگزیدگان این پویش معرفی و از آن‌ها تقدیر شد.

وی با تاکید بر برگزاری فعالیت‌های کتابخوانی در فضای مجازی گفت: در شرایط به وجود آمده کنونی مجبور هستیم فعالیت‌های کتاب‌خوانی را بر اساس رویکرد فضای مجازی طراحی و به اجرا درآوریم و برای پنجمین دورۀ جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان نیز سعی خواهیم کرد با رویکرد مجازی این برنامه را در سال ۱۳۹۹ انجام دهیم.

زیرساخت‌های فنی و محتوایی این برنامه طراحی خواهد شد

حیدری در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد معاونت امور فرهنگی در سال جدید توجه به فضای مجازی و اجرا و پیاده‌سازی جشنواره‌ها و برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در این حوزه است و در حال مذاکره با نهادها و سازمانهای دولتی و خصوصی هستیم گفت: امیدواریم با همکاری این نهادها بتوانیم زیرساختهای فنی و محتوایی این برنامه را طراحی کنیم. یکی از این اقدامات طراحی اپلیکیشن جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان است که در صدد هستیم جام باشکاه‌های کتابخوانی را به‌وسیله این اپلیکیشن به‌صورت مجازی و برخط در سال جدید به اجرا درآوریم. همچنین در تلاش هستیم سایت شبکه ترویج کتاب‌خوانی را از لحاظ ارائه خدمات به متقاضیان نیز به‌روزرسانی کنیم و بخش عمده‌ای از فرآیند اجرایی جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و همچنین فعالیت‌های جام باشگاه‌ها در فضای مجازی برگزار شود.

دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان ادامه داد: از ابتدای شهریورماه امسال اعضای باشگاه‌هایی که در سایت شبکه ترویج کتابخوانی ثبت نام کرده‎اند نیز می‌توانند با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو طرح جام باشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان اقدام به خرید کتاب‌های این طرح کنند. در سال جدید در تلاش هستیم بتوانیم کتاب‌فروشی‌هایی را که عضو طرح‌های فصلی خرید کتاب بودند نیز به عضویت جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان درآوریم.

وی خاطرنشان کرد: همچون سال‌های گذشته لیست پیشنهادی را با همکاری و همراهی متخصصان و سازمان‌ها و نهادهای مسئول و همینطور تشکل‌های صنفی حوزه کودک و نوجوان از مجموعه کتاب‌های برگزیده جوایز مختلف در چند سال اخیر و همین طور لیست پیشنهادی نهادی متولی این حوزه داریم. با این تفاوت که امسال با توجه به شرایط موجود و آسیب‎شناسی سال‌های گذشته برای دسترسی بیشتر بچه‌ها به کتاب‎‎ها با قیمت مناسب، با موافقت معاونت امور فرهنگی علاوه به ۵۰ درصد یارانه به هر عضو از لیست پیشنهادی، به سایر کتاب‌های خارج از لیست در حوزه کودکان و نوجوان نیز ۳۰ درصد یارانه پرداخت کنیم.

 در این جلسه علی‌اصغر سیدآبادی، فرمهر منجزی، اسماعیل یزدان‌پور، شکوفه صمدی، سجاد جمشیدیان، کیمیا امینی، جعفر توزنده‌جانی و سیدعلی کاشفی و مهدی حشمتی حضور داشتند.

جام باشگاه‌های کتابخوانی

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی، به‌منظور توسعه و ترویج کتابخوانی با همکاری ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و تعدادی از دستگاه‌ها و نهادهای همکار ملی و بین‌المللی پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان را برگزار می‌کند.
جام باشگاه‌های کتابخوانی با مشارکت نهادهای غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی و عمومی استان‌ها و شهرستان‌ها از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، صندوق بین‌المللی کودکان سازمان ملل متحد یونیسف، کمیسیون ملی یونسکو، سازمان بهزیستی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه کتاب و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در شهرها و روستاهایی برگزار می‌شود که متقاضی شرکت در این برنامه هستند.

کد خبر 441134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.