ساماندهی بستر کشف‌رود مشهد براساس ضوابط مهندسی رودخانه

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان اینکه بستر کشف رود براساس ضوابط مهندسی رودخانه (مورد تایید آب منطقه‌ای) ساماندهی خواهد شد، گفت: ایجاد موانع فیزیکی مانع فعالیت موتور پمپ‌ها در کشف رود است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی یعقوبی در حاشیه بازدید از اقدامات شده در بستر کشف رود در خصوص ساماندهی و احداث فضای سبز در این محدوده، اظهار کرد: کل اراضی واگذار شده به شهرداری مشهد ۸۱ کیلومتر بوده که حدود ۱,۱۴۰ میلیارد ریال تعهدات ایجاد شده توسط شهرداری ایجاد شده است.

وی افزود: در این خصوص دو پروژه اصلی همچون تصفیه خانه سپتاز که با حدود ۷۴۰ میلیارد ریال قرارداد، منعقد شده که بر اساس برنامه ریزی‌ها طی این ۱۸ ماه اجرایی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد ادامه داد: با پیگیری‌های شده امیدواریم شرکت شهرک‌های صنعتی بتواند فاز دوم تصفیه خانه چرم‌شهر را تا چند ماه آینده به بهره برداری برساند.

وی گفت: به طور جدی پیگیر هستیم تا ساماندهی بستر رود را بر اساس ضوابط مهندسی رودخانه انجام دهیم، البته در حال حاضر عملیات محدوده کلات تا خین عرب به طول حدود چهار هزار متر آغاز شده و همزمان قازقان احمدآباد به سمت چرم‌شهر را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که حدود پنج میلیارد تومان هزینه ساماندهی بستر این محدوده مطابق مطالعات مهندسی رودخانه است.

یعقوبی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم در کشف رود، جمع آوری موتور پمپ‌ها و جلوگیری از تصرف بستر رودخانه است که طبق فراخوان انجام شده، شرکت پیمانکار واجد شرایط بکارگیری شده و بر اساس مجوزهای دریافت شده از دستگاه قضائی به زودی با آن دسته از متخلفینی که اقدام به نصب موتور پمپ‌های غیرمجاز کرده و در اراضی بستر رودخانه تصرفاتی داشتند، برخورد لازم می‌شود و ضمن جمع آوری موتورپمپ‌ها و رفع تصرف، به دستگاه قضائی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تاکنون اخطارهای لازم به متخلفین و متصرفین داده شده و تعدادی موتورپمپ نیز از محل خارج شده است، گفت: تاکنون ۲۱ مورد تخلیه نخاله در کشف رود، کشف و متخلفین به دستگاه‌های نظارتی مرتبط معرفی و با آن‌ها برخورد لازم شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود موتور پمپ‌ها علاوه بر حفاظت فیزیکی، موانع فیزیکی همانند دیوارهای خود ایستا و نیوجرسی‌هایی که برای قطع کردن مسیر نیاز بوده در حال نصب است تا از دسترس متخلفین به کشف رود نسبت به برداشت فاضلاب و تصرف بستر جلوگیری شود.

مطالبه دادستانی از استاندار برای نظارت بر اجرای کامل مفاد تفاهم نامه

قاضی بهشتی توندری، جانشین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی نیز در حاشیه این بازدید گفت: وضع کنونی کشف رود همچنان به عنوان یکی از معضلات مهم و چالش‌های زیست محیطی شهر و استان است و بسیاری از دستگاه‌ها به تعهداتی که در حضور استاندار پذیرفتند عمل نکرده‌اند.

وی ضمن مطالبه از مدیران عامل آب منطقه‌ای و آبفای مشهد بر اجرای تعهدات خود، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌ها مقرر شده با ایجاد تصفیه خانه‌های جدید و ارتقای تصفیه خانه‌های موجود در این بستر، فاضلاب جاری در کشف رود جمع آوری و تبدیل به پساب استاندارد شود تا بتوانیم در حوزه فضای سبز از آن استفاده کنیم.

قاضی بهشتی توندری ادامه داد: از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار که بر اساس توافق نامه به عنوان مرجع حل اختلاف بین طرفین انتخاب شده می‌خواهیم که نسبت به مطالبه و نظارت بر اجرای بندهای این تفاهم نامه اقدام کنند تا بتوانیم شاهد فضای بهتری باشیم.

وی با تاکید بر اجرای بندهای این تفاهم نامه توسط تمامی دستگاه‌ها، ادامه داد: چنانچه فاضلاب جاری در کشف رود ادامه داشته باشد در زمینه احیای این رودخانه میراثی، شاهد توفیقاتی نخواهیم بود.

جانشین معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مرکز استان خراسان رضوی با بیان اینکه فاضلاب جاری در کشف رود یکی از مصادیق تهدید بهداشت عمومی و از مصادیق تضییع حقوق عامه است، گفت: دادستانی برای بهتر شدن مسیر ساماندهی کشف رود با مدیرانی که نسبت به اجرای بندهای تفاهم نامه اقدام کنند و عملاً موجب تضییع حقوق عامه شوند برخورد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد با کاشت درختان شروع به ساماندهی بخشی از رودخانه و شروع عملیات اجرایی مدل دوم سپتاژ و انجام مطالعات ساماندهی به بسیاری از تعهدات خود عمل کرده است، اظهار کرد: از متولیان آب تقاضا داریم پای کار بیایند و به تعهداتشان عمل کنند در غیر این صورت باید استانداری ورود پیدا کند و اگر نتوانست موضوع را مرتفع کند حوزه دادستانی که وظیفه احیای حقوق عامه را برعهده دارد موضوع را پیگیری خواهد کرد و متخلفان باید پاسخگوی دادستانی به عنوان مطالبه‌گر حقوق مردم باشند.

کد خبر 441108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.