این میوه‌ها را با پوست بخورید/نسخه تغذیه در گرمازدگی

تبعات کمبود میوه و سبزی بین نوجوانان و جوانان، موادغذایی مفید برای رشد قدی و استخوانی کودکان، توت فرنگی و تنظیم فشارخون بدن، نسخه تغذیه در گرمازدگی و میوه هایی که می‌توان با پوست خورد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه طی دهه اخیر نحوه تغذیه در جوامع بشری تغییر کرده و ایران در دوره‌ای قرار گرفته که تغذیه ناسالم غرب شایع است، اظهار کرد: تغییراتی که به دلیل پیشرفت صنعت مواد غذایی و غذاهای فرآیند شده بیشتر استفاده می‌شود، از جمله غذاهایی مانند نوشابه، نوشیدنی‌های گازدار و فست فودها که حاوی انرژی بالا و میزان قند و اسیدهای چرب اشباع فراوان هستند اما میزان ویتامین و املاح ضروری ناکافی دارند. مصرف بیش از حد این مواد غذایی می‌تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود.

احسان حجازی افزود: چاقی از عوامل بروز بیماری‌های دیابت، سرطان، قلب و عروق و فشار خون است که متأسفانه میزان شیوع بیماری‌های مزمن را نسبت به گذشته افزایش داده است.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: درصد زیادی از کودکان در کشور دچار اضافه وزن هستند که متأسفانه این چاقی در کودکی و نوجوانی با چاقی در بزرگسالی ارتباط دارد.

حجازی، تصریح کرد: مصرف سبزیجات به همراه غذا به افزایش احساس سیری و تناسب اندام کمک می‌کند. اما مصرف این مواد غذایی نسبت به گذشته کمتر شده است.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تاکید کرد: مصرف کم سبزیجات و میوه‌ها موجب شده تا ویتامین و املاح معدنی ضروری کافی به بدن افراد نرسد و دریافت میزان مواد مغذی که به رشد کودکان و نوجوانان کمک می‌کند، کمتر باشد. ویتامین‌ها و املاح در میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شوند که میزان مصرف آن در کشور به خصوص در بین کودکان و نوجوانان کم است.

این میوه‌ها را با پوست بخورید

خوردن پوست بسیاری از میوه‌ها مثل موز، کیوی و هندوانه نه تنها ضرری ندارد بلکه حتی مفید هم هست. در تحقیقی مشاهده شد خواص ضد اکسایشی و ضد سرطانی عصاره‌ی پوست انبه قدرتمند از عصاره‌ی قسمت گوشتی انبه بود. گرچه بسیاری از مردم به خوردن پوست موز هرگز حتی فکر هم نمی‌کنند، اما پوست موز پتاسیم، فیبر غذایی، چربی چند غیر اشباع و اسیدهای آمینه ی ضروری زیادی دارد.

تحقیقی هم نشان داده پوست موز و به خصوص پوست موزهای کال، سرشار از آنتی اکسیدان است. پوست پرتقال نه تنها خوردنی است، بلکه حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی، کلسیم، انواع ویتامین B و ویتامین‌های A و C است. در حقیقت فیبر پوست پرتقال از داخل آن بیشتر است.

پوست لیموترش حاوی مواد مغذی ای همچون کلسیم، پتاسیم و ویتامین C است. گرچه از پوست لیموترش در غذا بیشتر به صورت نوارهای باریک استفاده می‌شود اما کل پوست این میوه قابل خوردن است. پوست کیوی یکی از منابع غنی فیبر محلول در آب به شمار می‌رود. در حقیقت، فیبر پوست این میوه تقریباً ۳ برابر داخل آن است.

اگرچه قسمت گوشتی آبدار هندوانه محبوب ترین بخش این میوه برای خوردن است اما در حقیقت کل این میوه، از جمله پوست آن قابل خوردن است. پوست هندوانه هم فواید زیادی دارد که بیشتر به دلیل غلظت بالای اسید آمینه سیترولین در آن است.

نسخه تغذیه در گرمازدگی

گرمازدگی اختلال ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای گرم و نور خورشید است. گرمازدگی سه مرحله دارد: کرامپ (گرفتگی عضلات) گرمایی، خستگی ناشی از گرما و گرمازدگی شدید (سکته گرمایی). هر سه مرحله از فوریت‌های اختلالات گرمایی و جدی هستند. اگر در فصل تابستان در مناطق با آب و هوای گرم زندگی و یا ورزش می‌کنید، باید بدانید که چگونه علائم گرمازدگی را تشخیص دهید.

برای درمان خستگی ناشی از گرما به سمت ناحیه خنک‌تر و به دور از تابش مستقیم نور خورشید حرکت کنید. لباس‌ها را کمتر کنید. حوله‌های خنک و مرطوب را به صورت، گردن، قفسه سینه و دست و پای خود بمالید. اجازه دهید کسی پوست شما را با پنکه یا باد زدن خنک کند. هر ۱۵ دقیقه آب خنک بنوشید. نوشیدنی را سریع ننوشید، بلکه آن را جرعه جرعه مصرف کنید.

به طور مکرر آب بنوشید. نوشیدن آب نارگیل یک راه عالی برای تازه کردن و احیای بدن است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و الکترولیت‌های موجود در آب نارگیل، آن را به عنوان روشی مؤثر برای هیدراته کردن بدن در هنگام استرس گرمایی تبدیل کرده است. آب نارگیل مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

نعنا به دلیل خاصیت خنک کنندگی خود شناخته شده است، به علت دارا بودن مقدار بالای منتول که باعث می‌شود فرد احساس خنک شدگی داشته باشد. شما می‌توانید یک چای نعنا گرم یا یخ زده درست کرده و در طول روز بنوشید. اگرچه به نظر می‌رسد چای گرم باعث گرم‌تر شدن شما می‌شود، اما نوشیدن نوشیدنی‌های گرم ممکن است به شما در عرق کردن بیشتر کمک کند که این امر در صورت تأمین مایعات کافی بدن، به خنک شدن بدن کمک خواهد کرد.

مقدار زیادی غذای پر آب میل کنید. میوه‌هایی مانند طالبی، هندوانه و توت فرنگی گزینه‌های خوبی هستند. بسیاری از سبزیجات مانند کاهو، خیار و کلم را مصرف کنید. می‌توانید این غذاها را به صورت خام در سالاد میل کنید. از طرف دیگر، می‌توانید مقداری یخ به آنها اضافه کنید و با آنها یک اسموتی سالم با ماست درست کنید، زیرا ماست نیز یک ماده خنک کننده است.

برگ و ژل داخل برگ‌های این گیاه می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. برای اثر خنک‌کننده می‌توانید ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید. از ژل تازه داخل گیاه یا ژل خالص آلوئه ورا استفاده کنید. برای اضافه کردن اثرات خنک‌کنندگی آلوئه ورا، آن را قبل از استفاده در یخچال نگهداری کنید. نوشیدنی آلوئه ورا را نیز می‌توانید مصرف کنید.

توت فرنگی و تنظیم فشارخون بدن

توت فرنگی را می‌توان یکی از برترین اعضای خانواده توت‌ها دانست که طرفدارانی پرشمار نیز دارد. خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از آب مروارید کمک کند. اما این میوه خواص دیگری هم دارد از جمله اینکه ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند در پیشگیری از سرطان کمک کند، زیرا یکی از بهترین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. فیتو شیمیایی به نام اسید الا ژیک که در توت فرنگی نیز یافت می‌شود بسیار مهم است. اسید الا ژیک دارای خواص ضد سرطان مانند سرکوب رشد سلول‌های سرطانی است.

به گفته بنیاد قلب کانادا، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در بین زنان کانادایی است. خوشبختانه، مزایای توت فرنگی شامل تقویت کننده‌های قدرتمند سلامتی قلب است. آنتی اکسیدان‌ها و فیتوشیمیایی‌های موجود در توت فرنگی همچنین ممکن است به کاهش التهاب مفاصل کمک کنند که می‌تواند باعث آرتروز و منجر به بیماری‌های قلبی شود. توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است. جالب است بدانید که توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و زمینه ساز افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مواد غذایی مفید برای رشد قدی و استخوانی کودکان

مواد غذایی که به رشد استخوان‌ها و بلند شدن قد کودکتان کمک می‌کنند عبارتند از:

شیر

شیر بخش مهمی از رژیم غذایی روزانه بچه‌ها است برای اینکه بی نیاز از ویتامین D و مواد معدنی باارزش بالاخص فسفر و کلسیم است. این برای رشد و تقویت دندان‌ها، ناخن‌ها و استخوان‌ها در کودکان بسیار مؤثر است. همچنین تعداد زیادی مواد مقوی در شیر موجود است که برای رشد کودکان ضروری هستند و حاوی پروتئین، ویتامین A، B، نیاسین، ید و روی می‌شوند. برای اطمینان از رشد و سلامت آنها دست کم دو لیتر شیر برای هر روز بنوشند. این ماده همچنین یک عنصر خوب است که می‌تواند برای بسیاری از اشخاص مؤثر باشد بالاخص در درمان مشکلات زیبایی من جمله روش برطرف خشکی پوست بسیار مناسبند.

پنیر

پنیر مواد غذایی مقوی است که کودکان در حال رشد باید بطور مرتب بخورند. پنیر دارای اندازه خوبی از کلسیم، پروتئین، ویتامین B۱۲ و فسفر است. همچنین، پنیر یک جایگزین خوب برای گوشت به دلیل منبع خوب پروتئین است که به راحتی قابل هضم است. شما می‌توانید ساندویچ پنیر همراه با سوپ‌های سالم برای بچه‌ها درست کنید.

میوه یا آبمیوه

میوه‌ها یا آبمیوه‌ها برای رشد و بلند قد شدن ما بسیار مؤثر هستند. این مواد غذایی مملو از ویتامین C و مواد معدنی مایحتاج بدن هستند که علاوه بر افزایش قد شما پوستتان را هم زیباتر می‌کنند.

تخم مرغ

تخم مرغ در رژیم غذایی اشخاص بهترین ماده غذایی برای پیش‌گیری و درمان عوارض کمبود روی است و تا حدودی می‌تواند مشکل کوتاهی قد بچه‌ها را با این ماده مرتفع کرد. عنصر روی در رشد و بلوغ، سلامت و طراوت پوست، مو و ناخن تأثیر چشمگیر دارد و به همین علت کمبود آن می‌تواند مشکل ساز شود. متخصصان تغذیه معتقد هستند با توجه به اینکه مشکلات کوتاه قدی ناشی از کمبود روی در بچه‌های عصر حاضر یکی از نگرانی‌های مسئولان بهداشتی جوامع به حساب می‌آید بر اساس سفارش سازمان بهداشت جهانی باید تخم مرغ که بی نیاز از ماده معدنی روی است در برنامه غذایی مهد کودک‌ها و مدرسه‌ها گنجانده شود. بد نیست بدانید تمام ذخیره روی موجود در تخم مرغ در زرده آن وجود دارد و این ماده حیاتی موجود در زرده تخم مرغ با پختن از بین نمی‌رود و ساختمان آن حفظ می‌شود

اسفناج

اسفناج یکی دیگر از مواد غذایی است که برای رشد قد بچه‌ها بسیار مؤثر است؛ برای اینکه اسفناج مقدار بالایی از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را دارد. اضافه کردن اسفناج به رژیم غذایی می‌تواند روند رشد قد بچه‌ها را تسریع کند.

کد خبر 441099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.