نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار استقلال و پرسپولیس

پنج کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار شب گذشته استقلال و پرسپولیس پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و پرسپولیس ساعت ۱۹ شب گذشته چهارشنبه - ۵ شهریور ماه - از مرحله نیمه نهایی جام حذفی به مصاف یکدیگر رفتند که این دیدار با پیروزی استقلالی‌ها در ضربات پنالتی همراه شد.

قضاوت این دیدار بر عهده پیام حیدری بود و تغییرات مکرر داور فشار فراوانی را روی او پیش از شروع این دیدار گذاشته بود. در ادامه صحنه‌های بحث برانگیز داوری این مسابقه حساس توسط حیدر سلیمانی و نوذر رودنیل در گفت و گو با ایمنا، و همچنین نوید مظفری، رضا سخندان، حسین عسگری و محسن ترکی بررسی شده که در ادامه می‌آید.

سرنگون شدن اسماعیلی در نزدیکی محوطه جریمه پرسپولیس

در دقیقه ۲۵ فرشید اسماعیلی سعی کرد تا از کمند چند مدافع پرسپولیس گذشته و وارد محوطه جریمه شود که در برخوردی که با کنعانی زادگان داشت، داور ادامه بازی را نشان داد که با اعتراض نیمکت‌نشینان استقلال همراه شد. البته مشخص نبود که این برخورد درون یا خارج از محوطه هجده قدم پرسپولیس اتفاق افتاده است.

سلیمانی: تصاویر فریم به فریم این صحنه نشان می‌دهد که قبل از برخورد پای کنعانی زادگان به اسماعیلی، مهاجم استقلال برای خطا به شکل دایو بسته بود. در بازی‌هایی مثل دربی ضریب شدت خطا بالاتر می‌رود و به سادگی برخی از خطاها از سوی داور اعلام نمی‌شود. بنابراین اتفاق دقیقه ٢٥ روی اسماعیلی نمی‌تواند خطا باشد و حتی قبل از برخورد پای کنعانی زادگان به اسماعیلی، مهاجم استقلال دایو بسته بود و خودش را روی پای مدافع پرسپولیس انداخت.

رودنیل: معتقدم در برخوردی که پشت محوطه پرسپولیس اتفاق افتاد، خطا رخ داد اما بیرون از منطقه هجده قدم بود.

مظفری: خطا نبود و تصمیم داور درست بود.‌

سخندان: خطا بود و باید پنالتی اعلام می‌شد.‌

عسگری: خطا بود اما تصاویر به شکلی نبود که بتوان تشخیص داد که صحنه داخل بوده یا خیر.‌

ترکی: پنالتی به نفع استقلال بود.

سرنگون شدن علیپور در کورس با عارف غلامی

در اواخر نیمه نخست و در دقیقه ۴۲، علیپور بدن به بدن عارف غلامی در محوطه جریمه استقلال حرکت می‌کرد که با فشاری که مدافع آبی‌پوش به او وارد کرد، به زمین افتاد و پرسپولیسی‌ها اعتقاد به پنالتی داشتند.

سلیمانی: دقیقه ٣٨ جدال علیپور با مدافع استقلال بر سر توپ بود و به واقع مدافع استقلال با زور بیشتر توانست توپ را تصاحب کند و برخورد معمول بازی اتفاق افتاد.

رودنیل: در این صحنه مدافع آبی کاملاً بازیکن را هل می‌دهد و باید خطا و پنالتی اعلام می‌شد.‌

مظفری: خطا نبود و داور تصمیم درستی گرفت.‌

سخندان: غلامی بدون توپ علیپور را هل داد و پنالتی بود.

عسگری: غلامی روی علیپور خطا کرد و باید پنالتی اعلام می‌شد.‌

ترکی: در این صحنه نیز باید خطا پنالتی گرفته می‌شد.

کارت‌های پرتعداد حیدری برای نیمکت‌نشینان

در نیمه دوم و وقت‌های اضافه شاهد آن بودیم که پیام حیدری بارها نیمکت‌نشینان دو تیم را به دلیل اعتراض‌هایشان با کارت زرد جریمه کرد که این موضوع از نکات قابل توجه این مسابقه بود.

سلیمانی: طبیعی است که در چنین بازی‌های سختی، کادر فنی اعتراض‌های زیادی می‌کنند. حیدری با آرامش و حساب شده کنار خط طولی به مربیان و کادر فنی که اعتراض می‌کردند، اخطار داد.

رودنیل: تمام کارت‌هایی که به کادر فنی داده شد، صحیح بود. مربیان ما فردا می‌خواهند به بازی‌های آسیایی بروند، چرا به این راحتی دو سرمربی بزرگ کشورمان باید اخطار بگیرند؟ تا کی؟ چرا متوجه نمی‌شوند؟ اگر نیمکت‌نشینان به تصمیم‌های گرفته شده داور و کمک داور احترام بگذارند، شک نکنید بازیکان به خوبی بازی و هم داورها کارش را به درستی انجام می‌دهد. نیمکت نشین‌ها با اعتراض پی در پی‌شان نه اجازه می‌دهند بازیکنانشان بازی کنند و اجازه تمرکز را نیز به داور نمی‌دهند.

عملکرد کلی تیم داوری

سلیمانی: پیام حیدری می‌توانست ۱۲۰ دقیقه دیگری را قضاوت کند و از نظر بدنی کاملاً آماده بود. البته نیمه نخست باز قضاوت کرد و اگر چه می‌توانست در چند صحنه از کارت استفاده کند سعی کرد به بازیکنان اخطار نداده و بازی را مدیریت کند. در نیمه دوم ولی بسته قضاوت کرد و اخطارهای متعددی را نشان داد که همه آن‌ها درست بود. تیم داوری قضاوت خیلی خوبی را انجام داد.

رودنیل: این قضاوت با توجه به جو نامناسبی که در خصوص این بازی درست شده و اکثر می‌گفتند باید داور خارجی بیاوریم. ‏ افتخاری برای داوران ایرانی شد. آقای صفیری، رئیس کمیته داوران و خودم نیز در مصاحبه‌هایم مصرا گفتم که باید حتماً از داور ایرانی استفاده شود. داور ایرانی خیلی سرتر است. داورها اروپایی مگر اشتباه نمی‌کنند؟ به تیم داوری این مسابقه که بسیار عالی کردند، تبریک می‌گویم.

نکته مثبت این دیدار خونسردی، مدیریت حیدری و همچنین استفاده نکردن از کارت‌هایی که باید در نیمه نخست می‌داد و نگه داشتن آن برای نیمه دوم و وقت‌های اضافه بود. در واقع آن جایی که لازم بود از کارت‌هایش استفاده کرد.

مظفری: با توجه به حواشی قبل از بازی، قضاوت خیلی خوبی داشت.

سخندان: به جز ۲ صحنه نیمه اول، به خوبی توانست بازی را کنترل کند و قضاوت نسبتاً خوبی داشت.

عسگری: داور ۲ اشتباه داشت اما با توجه به اینکه مجموع این اشتباه‌ها تأثیری در نتیجه نداشت، نمره حیدری قضاوت خوبی را داشت.‌

ترکی: هماهنگی تیم داوری بسیار خوب بود. اشتباهات آقای حیدری در نیمه اول که برای هر دو تیم پنالتی نگرفت در نتیجه بازی تأثیرگذار نبود. البته از نمره او کسر می‌شود اما خوشبختانه تأثیری در نتیجه مسابقه نداشت. تیم داوری مدیریت خوبی در دادن کارت‌های زرد به بازیکنان و عوامل اجرایی هر دو تیم داشت و باید بار دیگر به آنها تبریک گفت.

کد خبر 441079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Perspolis IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    5 6
    این داورا هیچی بلد نیستن هیچی مهاجم استقلال خودش رو انداخت روی پای مدافع پرسپولیس و مدافع استقلال خطای ۱۰۰درصد واضح داشت روی علیپور توپ به سمت چپ بازیکنان میره دفاع استقلال مهاجم پرسپولیس رو به سمت راست حل داد داورا برید دوباره از کلاس ابتدایی شروع کنید با مربیای اروپایی
  • امیر IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    0 0
    پنالتی استقلال باز هم گرفته نشد! ازینکه با اشتباهات داوری به ضرر استقلال، بازهم برنده بازی بود باید بهش تبریک گفت #حسود_نباشیم
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      کاش انقدر دروغ نگی چرا درباره پنالتی ها هیچی نمیگین؟ چرا پای حسینی بیرون خط بود؟