افتتاح دو کارخانه جدید تولید انسولین و داروهای پلاسمایی در هفته آینده

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هفته آینده دو کارخانه دارویی جدید که یکی تولید کننده قلم انسولین و دیگری تولید کننده فرآورده‌های پلاسمایی است برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که به مناسبت روز داروساز به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: امروز (چهارشنبه) ۵ شهریور زادروز محمد زکریای رازی روز داروسازی نام گداری شده است خدمات داروسازان را هم در بخش خدمت و داروخانه‌ها و هم در صنعت داروسازی شاهد هستیم کسانی که حتی در ایام تعطیل نوروز همکاران داروساز سر کار بودند و خدمات لازم را قطع نکنند و در این ایام با اینکه هنوز داروی قطعی برای درمان کرونا در دنیا معرفی نشده است اما هر دارویی که برای درمان این بیماری مؤثر بوده در فاصله کوتاهی در کشور تولید شده است و حتی مواد اولیه آنها نیز در کشور تولید شده است.

وی گفت: در کشور ما با تلاش‌های انجام شده در سال‌های بعد از انقلاب ۹۷ درصد مورد نیاز کشور در گروه‌های مختلف تولید می‌کنیم بسیاری از اقلام با تکنولوژی بالا را از رادیو داروها گرفته تا نانو داروها و داروهای بایو تکنولوژی در کشور تولید می‌شود.

شانه ساز افزود: شرکت‌های دانش بنیان زیادی در کشور در حوزه داروسازی فعالیت می‌کنند و اکنون مدعی هستیم که هر داروی جدیدی که در دنیا معرفی شود داروسازان کشور می‌توانند ظرف دو سال آن را تولید کنند و حتی مواد اولیه آن هم تولید می‌شود.

وی گفت: اینکه همیشه گفته می‌شود ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز تولید می‌شود و چرا این سه درصد تولید نمی‌شود باید توجه داشته باشیم که سه درصد امروز با سه درصد چند سال پیش فرق می‌کنند و این سه درصد همیشه داروهای جدیدی هستند که وارد فهرست دارویی کشور شده اند و برای تولید آنها نیازمند زمان است.

وی گفت: متوسط سن جوانانی که در شرکت‌های دانش بنیان داروهای پیچیده را تولید می‌کنند زیر ۳۵ سال است و این نوید یک نسل رو به رشد و آینده دار را در تولید دارو داریم و به علت همین توانمندی‌ها ضابطه‌ای را ابلاغ کردیم که داروهایی که برای اولین بار در دنیا تولید می‌شوند چگونه در کشور تولید شوند و این ضابطه بیانگر توانمندی کشور در حوزه داروسازی است.

وی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب از پنج دانشکده داروسازی امروز به ۲۵ دانشکده داروسازی رسیده ایم، تعداد مقالات حوزه داروسازی ایران نیز نقش پررنگی در مجلات علمی دنیا دارد.

شانه ساز گفت: در زمینه تولید مواد اولیه دارویی امروز ۶۵ درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می‌شود، هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید می‌شود همه این اتفاقات در ۱۰ سال گذشته رخ داده است و به طور قطع آینده بسیار بهتری برای حوزه داروسازی در زمینه صادرات و فروش دارو مواجه هستیم و اگر این توانمندی نبود در شرایط تحریم دچار مشکل می‌شدیم.

کمبود مایفورتیک با تأمین ارز بر طرف می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسش ایرنا درباره کمبود داروی بیماران پیوندی توضیح داد: با وجود کمبود داروی مایفورتیک اقلام مشابه ایرانی آن در بازار وجود دارد، البته عده‌ای از پزشکان و بیماران اصرار دارند که نوع برند آن استفاده شود که با توجه به مشکلات نقل و انتقال و تأمین ارز متأسفانه مدتی است که تأمین این دارو دچار وقفه شده است.

وی افزود: میزان موجودی این دارو در کشور صفر نشده اما بسیار کم شده است، از همکاران پزشک می‌خواهیم در حد امکان دارویی ایرانی تجویز کنند و حداقل در یک بازه زمانی موقت همکاری کنند تا این کمبود بر طرف شود. مشکل اصلی تأمین ارز است که با رفع این مشکل کمبود این دارو نیز بر طرف می‌شود زیرا ثبت سفارش‌ها انجام شد و به محض تأمین ارز واردات این دارو انجام می‌شود.

ورود کورتن به پروتکل درمان کرونا

شانه ساز در خصوص ورود کورتن به پروتکل درمان کرونا گفت: ایران جز اولین کشورهایی بود که کورتن را در پروتکل درمانی کرونا وارد کرد، برخی کشورها با نگاه سیاسی می‌گفتند، این دارو سیستم ایمنی بدن بیماران را تضعیف می‌کند اما بعد منابع بین المللی نیز به نتیجه‌ای که ایران گرفته بود، رسیدند، این دارو در انواع مختلف از جمله دگزامتازون به وفور در ایران تولید و مصرف می‌شود و بسیاری از کشورهای دیگر نیز اکنون این دارو و مشتقات کروتن دار را در پروتکل درمان کرونا وارد کرده‌اند.

واردات ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی درباره تأمین واکسن آنفلوانزا گفت: در مورد واکسن آنفلوانزا پارسال کمتر ۲۵۰ هزار دوز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای کادر درمان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای وارد کردیم در حالی که این میزان امسال به حدود ۲.۵ میلیون دوز افزایش یافته و ۱۰ برابر بیشتر واردات داریم.

وی افزود: میزان واردات واکسن آنفلوانزا برای توزیع در داروخانه نیز بیش از ۵ برابر شده و امسال حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد کشور می‌شود در حالی که پارسال حدود ۲.۵ میلیون دوز بود و از میزان واردات بیش از ۸.۵ میلیون دوز واکسن که همگی از برندهای معتبر اروپایی و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هستند در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

شانه ساز گفت: هیچ ثبت نامی برای تهیه واکسن آنفلوانزا لازم نیست و اگر در جایی چنین بحثی مطرح شده بدانید که کلاهبرداری است و نیت خیری پشت آن نیست، در هر صورت با وجود مشکلات ارزی، واردات بیش از این میزان واکسن آنفلوانزا منطقی و به صلاح کشور نیست ضمن اینکه با توجه به رعایت پروتکل‌های استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی قطعاً میزان شیوع آنفلوانزا امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر خواهد بود.

وی افزود: مشکلات ارزی شدید است قابل پنهان کردن نیست، برای تأمین این اقلام نباید بیخودی پول بدهیم توصیه می‌کنیم فقط با دستور پزشک واکسن مصرف کنیم امسال مشکل آنفلوانزا کمتر از سال‌های گذشته است زیرا فاصله اجتماعی رعایت می‌شود؛ اکثر مردم ماسک می‌زنند. امیدوار بودیم واکسن آنفلوانزای ایرانی نیز به موقع وارد بازار شود اما احتمالاً این واکسن اواخر پاییز تولید می‌شود که در آن زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا مقداری دیر است.

وی افزود: واکسن آنفلوانزا هیچ تأثیری در پیشگیری از کرونا ندارد و نباید با اطلاع رسانی نادرست، به مصرف غیر منطقی این واکسن در کشور دامن بزنیم.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد واکسن مننژیت هم از اول شهریور اولین محموله این واکسن وارد کشور شد و تا ۱۵ شهریور کل واکسن مننژیت مورد نیاز کشور وارد و توزیع می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 441073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.