مدیران ارشد رسانه‌ای از رئیس جمهور چه پرسیدند؟

روز گذشته مدیران ارشد رسانه‌های کشور در جلسه‌ای با رئیس جمهور دغدغه‌های مهم خود از جمله ثمرات برجام، سیاست خارجی،‌ تلاش برای مصالحه ملی، مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن روحانی، رئیس جمهور روز گذشته (پنجم شهریور) با مدیران ارشاد رسانه‌ای کشور جلسه‌ای داشت و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد. در این جلسه که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، مدیران مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور حضور داشتند و سوالات مختلفی پرسیدند. در ادامه نگاهی به دغدغه‌ها و سوالات این افراد از رئیس جمهور خواهیم داشت.

محمدرضا نوروزپور، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اولین چهره‌ای بود که سوال خود را مطرح کرد. او خطاب به رئیس جمهور گفت: برجام ثمرات زیادی داشت، در همین دوره جنابعالی توان دفاعی کشور هم افزایش پیدا کرد، پهپاد بسیار پیشرفته و برتر آمریکا توسط موشک‌ها ساخت داخل و متخصصان کشور در همین دولت ساقط شد. یک بخش‌هایی از این دستاوردها گفته می‌شود ولی بخش دیگری نادیده گرفته شده است. می‌توانیم این را بگوییم که در دولت شما توازنی برقرار شد بین دو بال دیپلماسی و توان دفاعی کشور، از یک منظر هم وجه جمال قدرت پیدا کرد و هم جلالی آن، آیا شما این توازن را در حد اعلا می‌دانید؟

سپس نوبت به علی متقیان، مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رسید؛ او پرسید: هفت سال از حضور جنابعالی در ریاست جمهوری گذشته است. در این مدت علی‌رغم حوادث سخت طبیعی و غیرطبیعی و غیر مترقبه دولت خوشبختانه برنامه‌های خود را به شایستگی در مسیر پیشرفت و توسعه ادامه داده است اگر حضرتعالی بخواهید با نگاهی گذرا به هفت سال گذشته سرفصل معضلات ریشه‌ای موجود کشور را بیان کنید، چه خواهید گفت؟ اگر می‌توانستید زمان را به عقب برگردانید در کدام یک از تصمیمات خود تجدیدنظر می‌کردید؟ حال که یک سال بیشتر از دولت تدبیر و امید باقی نمانده با استفاده از تجربیات گذشته چه برنامه‌ای را در کانون توجه خود قرار خواهید داد؟ به عبارت دیگر کدام یک از معضلات ریشه کشور را تا پایان دولت شما حل خواهد کرد؟ در یک ارزیابی کلی میراث ماندگار دولت جنابعالی برای دولت بعد چه خواهد بود که بتوان برای همیشه به عنوان شاخصه اصلی دولت تدبیر و امید یاد کرد؟

سوال مهدی شفیعی، مدیرمسئول روزنامه ایران نیز به این شرح بود: ما در ماه گذشته به شدت شاهد کاهش اعتبار دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور در سطح جامعه جهانی و در داخل این کشور هستیم. در هفته‌های اخیر سیاست فشار حداکثری آمریکا کاملاً شکست خورده است، اما با این وجود آقای ترامپ مدعی است که ظرف سه هفته می‌تواند با ایران توافق کند. اما ایران است که منتظر انتخابات آمریکا و شکست اوست. پاسخ شما به وی چیست و چه سرانجامی را برای برجام و تحریم پیش‌بینی می‌کنید؟

در ادامه علیرضا بختیاری، مدیرمسئول دنیای اقتصاد سوال خود را اینگونه مطرح کرد: به نظرم یک خلأ تئوریک در حوزه سیاست گذاری اقتصادی در مجموعه دولت‌ها وجود دارد تکلیف بخش خصوصی روشن نیست؟ من این دولت را نمی‌گویم اما آیا بخش خصوصی واقعی را قبول دارد یا ندارد؟ آیا با سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی دولت به نظر شما سرمایه گذار داخلی و خارجی حاضر به سرمایه گذاری است؟ اینکه مرتبط قوانین را تغییر دهیم آیا سرمایه گذار می‌تواند پیش بینی کند که چه کار کند؟ در یکسال باقی مانده دولت می‌شود یک سیاست گذاری کلان و جامع هم برای این یک سال و هم برای سال‌های آتی داشته باشد؟

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی سوالی مبنی بر اینکه "توافق برجام محصول توافق و همدلی همه ارکان نظام بود؛ آیا موضوع اصلاحات ساختاری و ملی و گشایش اقتصادی چشم اندازی وجود دارد؟ " مطرح کرد.

مدیر مسؤول روزنامه همشهری هم از ارتباط کم رئیس جمهور با مردم گلایه کرد و خطاب به روحانی گفت: شما در گذشته هر چند وقت یک بار مستقیم با مردم گفتوگو می‌کردید اما در ماه‌های سخت حضور و گفت‌وگوی مستقیم با مردم کمتر شده است چرا این اتفاق افتاده است؟ فکر نمی‌کنید این گفتوگوی صریح با مردم انجام می‌شد کمی فشارها به خود شما کمتر می‌شد؟

سپس نوبت به الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد رسید، این چهره سیاسی-رسانه‌ای در جلسه با رئیس جمهور اظهار کرد: دولت هاشمی رفسنجانی دولت سازندگی و اصلاحات لقب گرفت. با اتفاق تلخی که در سال ۸۸ پیش آمد مجموعه دوستان همفکر ما فکر می‌کردند که آقای روحانی با آن سبقه انقلابی در قبل و بعد از انقلاب و حضور در شورای عالی امنیت ملی و شخصیتش، می‌تواند دولت مصالحه ملی تشکیل بدهد، یعنی بتواند به گونه‌ای با نهادهای مختلف این نظام ارتباط ایجاد کند و اطمینان و اعتماد جلب کند. از طرف دیگر این تصور بود که آقای روحانی بتواند با مجموعه خیلی بزرگی که ریشه‌دار است و بخش خیلی بزرگی از تاریخ انقلاب به دوش آنها بوده و است و دلسوز، وطن‌پرست و انقلابی و فرزندان انقلاب هستند، ارتباط ایجاد کرده و بتواند یک مصالحه ملی میان این شکافی که متأسفانه به بدترین شکل ایجاد شد و دود آن نیز به چشم نظام و مردم رفت، ایجاد کند که به اعتقاد من تا امروز در این بخش توفیق چندانی ایجاد نشده آیا می‌تواند در این زمینه به یک سال آینده امید بست؟

همچنین مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق سوالی درباره شرایط و مزیت‌های ایران، وقوع رویدادهای طبیعی و سیاسی و بین‌المللی و شرایط نامطلوب اقتصادی و زندگی مردم و راه برون رفت از این وضعیت در سال پایانی دولت مطرح کرد.

در ادامه پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس در این جلسه اظهار کرد: برخی از زحمت‌کشان که در مقام کاندیداتوری برای مناصب مختلف جمله ریاست جمهوری ورود پیدا می‌کنند با یک ادبیاتی به دنبال کسب اعتبار هستند البته به قیمت مشروعیت زدایی از انقلاب. سوال ما اینجا این است که چه باید کنیم و شما چه تصمیمی دارید که از این اتفاق که برخی در انتخابات حاضرند بسیاری از زحمات و زیرساخت‌ها را نابود کنند، تا بتوانند یک توفیق ظاهری در انتخابات به دست آورند را جلوگیری کنید؟

مجید قلی‌زاده، مدیرعامل خبرگزاری تسنیم نیز سوالی درباره میزان تحقق توصیه‌های رهبر انقلاب از جمله مبارزه با فساد مطرح کرد.

گزارش کامل این جلسه را می‌توانید از این لینک بخوانید.

کد خبر 441032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.