۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
مناطق ۱۵ دقیقه‌ای در فرانسه

شهردار پاریس اعلام کرده است که در نظر دارد با ایجاد مناطقی خودکفا در سراسر این شهر دسترسی همه شهروندان را به امکانات عمومی تنها در ۱۵ دقیقه امکان‌پذیر کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نوآوری "شهر ۱۵ دقیقه‌ای" یکی از تدابیر شهردار موفق پاریس، آن ایلداگو در راستای سرسبز سازی و کاهش آلودگی هوا در پایتخت فرانسه محسوب می‌شود که قرار است به زودی اجرا شود. ایلداگو که از اوایل انتصاب خود در سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بود قصد دارد پاریس را به شهری دوستدار دوچرخه تبدیل کند، در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نکرد که از مهم‌ترین اقدامات او می‌توان به ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری به طول هزار کیلومتر اشاره کرد. علاوه بر این وی با هدف تبدیل پاریس به شهری دوستدار گیاهان و سرسبز سازی بیشتر آن با حمایت از جنبش "مجوز سبز" به شهروندان اجازه داده است در صورت تمایل در هر نقطه خالی از شهر گل و گیاه بکارند.

مهم‌تر از همه شهردار پاریس در تلاش است که تا بیشترین میزان ممکن، تردد خودروها در خیابان‌های سراسر شهر را محدود کند و برای رسیدن به این هدف تاکنون محل پارک خودروها در بسیاری از خیابان‌های شهر را به پارکلت تبدیل کرده و زیرساخت آن‌ها را مطابق با نیازهای عابران تغییر داده است. در حال حاضر نیز قصد دارد در سراسر پاریس مناطقی ایجاد کند که در آن مردم با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسافت‌های حداکثر ۱۵ دقیقه‌ای از محل سکونت خود به تمام مکان‌های عمومی دسترسی داشته باشند و بتوانند در کمترین زمان ممکن نیازهای خود را برطرف کنند. در صورت پیاده‌سازی این طرح تردد وسایل نقلیه موتوری در پاریس به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت و در نتیجه انتشار گازهای آلاینده در هوا نیز به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

طبق گزارشات مردم پاریس به طور میانگین در هر روز مسافتی ۹۲ دقیقه‌ای را طی می‌کنند تا به محل کار خود برسند و پیاده‌سازی طرح شهر ۱۵ دقیقه‌ای این امکان را به وجود می‌آورد که در فاصله بسیار کمی از منازل خود به محل کار، مدرسه، بیمارستان، فضای سبز، فروشگاه‌های متعدد و هر آنچه که لازم دارند دسترسی داشته باشند. در واقع این پروژه دو پیامد بسیار مثبت برای شهر و شهروندان دارد؛ اول اینکه دیگر لازم نیست مردم چند ساعت از زمان مفید خود را برای رفت و آمد به مکان‌های عمومی ضروری نظیر محل کار خود صرف کنند و مهم‌تر اینکه تردد خودروها در خیابان‌ها و به دنبال آن آلودگی هوا که سالانه منجر به مرگ سه هزار نفر در این شهر می‌شود به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر در پی پیشرفت تکنولوژی و افزایش دورکاری، تردد مردم به محل کار در سراسر جهان به ویژه پاریس چشمگیر کاهش یافته است، بنابراین مردم برای رسیدن به محل کار خود خیلی کمتر از قبل مسافت‌هایی طولانی را در داخل یا خارج شهر طی می‌کنند و منطقی نیست زمان آن‌ها برای تهیه ملزومات یا دسترسی به مکان‌های عمومی نظیر بانک یا فضاهای سبز در پیمودن مسیرهای طولانی هدر رود. بدین‌ترتیب نوآوری شهر ۱۵ دقیقه‌ای تنها دربردارنده مزایای زیست‌محیطی نیست بلکه کاهش زمان تردد از طریق ایجاد این مناطق خودکفا که نیازها و عملکردهای اجتماعی ساکنان یک شهر را برآورده می‌کند، برای شهر و شهروندان آن نیز پیامدهای مثبت فراوانی دارد.

در دنیای امروز بسیاری از ساکنان روستاها و مناطق حومه‌ای به دلایل مختلفی نظیر یافتن کار، تحصیل فرزندان در مدارسی با امکانات بیشتر و دسترسی به اماکن عمومی و مراکز تفریحی بهتر، محل زندگی خود را به مقصد شهرها ترک می‌کنند و بدین‌ترتیب شهرنشینی روز به روز افزایش می‌یابد. بدیهی است که با افزایش جمعیت شهرها، فضای سکونت کاهش می‌یابد، به دنبال آن بافت شهرها به سمت حومه‌های خود گسترش پیدا می‌کند و در نهایت دسترسی به امکانات و حتی فروشگاه‌های مواد غذایی سخت می‌شود. مناطق ۱۵ دقیقه‌ای این مشکل را به بهترین نحو ممکن حل می‌کند چرا که در طراحی آن‌ها تمام امکانات عمومی، مراکز اداری، مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن تفریحی و هر آنچه ساکنان لازم داشته باشند در فاصله حداکثر ۱۵ دقیقه‌ای از مناطق مسکونی قرار می‌گیرد.

کد خبر 441004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    چقدر جالب... کاش شهردار های ماهم هدفمند تر و با فکر و ایده جدید پا به مدیریت شهری میذاشتن... درسته ما توی اصفهان با این حال از خیلی از شهرهای دیگه جلو هستیم ولی بازم ایده های نو و کارهای نوی زیربنایی مثل همین ایده شهردار فرانسه نیازش احساس میشه...