۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۸
‌مهم‌ترین چالش شهر

اگر ۲۰ سال قبل از شهروندان و کارشناسان شهری درباره مشکلات آینده شهر می‌پرسیدیم، شاید هیچکس به ترافیک اشاره نمی‌کرد، اما امروز ترافیک و تردد خودروهای شخصی و همگانی در خیابان‌های آن به مهم‌ترین چالش این شهر ۸۰ هزار نفری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عرض اندک معابر و خیابان‌ها، توسعه نیافتن زیرساخت‌های شهری با وجود گسترش شهرنشینی و رشد دو برابری جمعیت در دهه‌های اخیر در کنار افزایش خیره کننده و روزافزون آمار خودروها، باعث شده وجود ترافیک و تراکم وسایل نقلیه در شهر به گره سردرگمی تبدیل شود که گلایه شهروندان را به دنبال داشته و متولیان این حوزه و اعضای کمیته ترافیک شهرداری را به چاره‌اندیشی برای رفع آن واداشته است.

شهروندان از شلوغی خیابان گله دارند!

علی رحمانی، یکی از شهروندان مبارکه در این ارتباط می‌گوید: خیابان‌ها و معابر شهری مبارکه با وجود افزایش شمار وسایل نقلیه در شهر سال‌هاست تغییر زیادی نکرده است؛ افزایش شمار خودروهای سواری شخصی به خصوص با تردد در معابر هسته مرکزی شهر به صورت تک سرنشین باعث ایجاد ترافیک یا سختی تردد می‌شود.

این شهروند مبارکه می‌گوید: با اجرای برخی طرح‌ها، حجم ترافیک بعضی معابر کم‌عرض چند برابر شده و سبب افزایش مشکلات شهروندان شده است.

ساناز محمدی، معلم شاغل در یکی از مدارس مبارکه هم با بیان اینکه در فصل بازگشایی مدارس، مشکل ترافیک در ساعات گشایش یا تعطیلی مدارس چند برابر می‌شود، می‌گوید: عرض معابر شهری متناسب با شمار خودروهای سواری نیست، تردد خودروهای تک سرنشین، نبود فرهنگ استفاده از حمل و نقل همگانی و نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر باعث شده وضع ترافیک بدتر شود.

رفع معضلات ترافیکی، مستلزم همکاری دستگاه‌های اجرایی

سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه با تاکید بر لزوم افزایش تعامل و همکاری بین دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات ترافیکی شهر، می‌گوید: یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های کلی شهرداری و شورای اسلامی شهر مبارکه، کاهش ترافیک شهری و رفع معضلات و مشکلات ترافیکی است.

او عنوان می‌کند: بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های ترافیکی شهرداری مبارکه نقش بسیار مهمی در کاهش بار ترافیک و تسهیل حمل‌ونقل هسته مرکزی شهر خواهد داشت.

شهردار مبارکه با بیان اینکه باید برنامه‌ها و پیشنهادات ترافیکی بر اساس نیازسنجی و کار کارشناسی شده ارائه و اجرا شود، تصریح می‌کند: طرح‌ها و تصمیماتی که در کمیته ترافیک در راستای بهبود و ساماندهی وضعیت تردد و ترافیک شهرستان اتخاذ می‌شود باید به نحو احسن و مستمر پیگیری و به مرحله اجرا برسد.

هاشمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف کمیته ترافیک شهرداری، شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز است، اضافه می‌کند: همه مسئولان و شهروندان در این زمینه موظف به انجام برخی کارها هستند که به کاهش بار ترافیک در شهر منجر می‌شود.

رفع نقاط حادثه‌خیز شهر، اولویت مدیریت شهری

ایمان عسگری، مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه نیز با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های این شهر در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، می‌گوید: واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه در راستای تحقق شعار "شهری با ترافیک روان و ایمن برای خودروها و شهروندان" اقدامات مؤثری انجام داده است.

او با برشمردن مهم‌ترین اولویت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مبارکه، خاطرنشان می‌کند: اولین اولویت ما رفع نقاط حادثه‌خیز شهر است تا از تعداد و شدت تصادفات بویژه تصادفات منجر به فوت کاسته شود.

مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه ادامه می‌دهد: ساماندهی ترافیک در بافت مرکزی شهر و ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین (با رویکرد شهرستانی) و پیش‌بینی اقلام کنترل ترافیکی، اولویت‌های بعدی این حوزه است.

عسگری با بیان اینکه جلسات کمیته ترافیک شهرداری به صورت مرتب برگزار می‌شود، تصریح می‌کند: پیرو جلسات شورای ترافیک فرمانداری شهرستان، جلسات کمیته ترافیک شهرداری به صورت مستمر برگزار شده و در صورت نیاز بازدیدهای میدانی به‌اتفاق مسئولان مخصوصاً رئیس پلیس راهور شهرستان، به‌منظور شناسایی و اجرای طرح‌هایی با هدف کاهش نقاط حادثه‌خیز از طریق آرام‌سازی (با نصب سرعت‌کاه استاندارد) و آشکارسازی (با استفاده از علائم ترافیکی) و ساماندهی ترافیک انجام می‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: با انجام این اقدامات، طبق آمار اعلامی از طرف پلیس راهور شهرستان، تصادفات فوتی به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه با اشاره به اقدامات شده در حوزه برنامه‌ریزی ترافیک، عنوان می‌کند: جلسات کمیته ترافیک شهرداری مبارکه به صورت ماهیانه برای بررسی مصوبات شورای ترافیک شهرستان، رفع نقاط حادثه‌خیز، ساماندهی ترافیک و رسیدگی به درخواست‌های شهروندان برگزار می‌شود.

عسگری اضافه می‌کند: با حضور مسئولان به منظور بررسی مسائل و مشکلات شهر بازدیدهای میدانی می‌شود که بسیاری از مشکلات از طریق همین بازدیدها شناسایی، پیگیری و رفع شده است.

او با اشاره به تهیه طرح‌های مختلف در حوزه طراحی ترافیکی با همکاری واحد طراحی و نقشه‌برداری معاونت عمران شهرداری و کارشناسان پلیس راهور، اظهار می‌کند: از جمله اقدامات مهم این حوزه می‌توان به تهیه طرح‌های اصلاح هندسی شامل بیش از ۴۰ طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت اصلاح هندسی معابر، میادین و تقاطع‌ها و ساماندهی ترافیک شامل طرح ساماندهی بافت مرکزی شهر مبارکه، طرح ساماندهی ترافیکی خیابان‌های شهید رجایی و شهید بهشتی، طرح ترافیکی خیابان مشتاق و طرح ترافیکی بخشی از خیابان ولی‌عصر (عج) اشاره کرد.

تردد وسایل نقلیه سنگین، معضل اصلی مبارکه

مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه با بیان اینکه تردد وسایل نقلیه سنگین از جمله معضلات اصلی این شهر است، از تهیه طرح "ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و پیشنهاد ایجاد رینگ ترافیکی تردد اینگونه وسایل" به شورای ترافیک خبر می‌دهد و می‌گوید: این طرح با تأکید بر محورهای بلوار امام رضا (ع)، کنارگذر غرب، تقاطع غیر هم‌سطح بلوار امیرکبیر، جاده‌های اختصاصی مجتمع فولاد و دسترسی‌های کارخانه سیمان و باهدف جداسازی ترافیک وسایل نقلیه سنگین از ترافیک شهری پیش‌بینی شده و اجرای آن نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

عسکری تاکید می‌کند: تهیه طرح‌های ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز با همکاری پلیس راهور شهرستان ازجمله در بلوار سردار شهید ربیعی، بلوار خلیج‌فارس، بلوار امیرکبیر، بلوار نیکبخت و سایر نقاط حادثه‌خیز در سطح شهر بر اساس آمار اعلامی پلیس راهور شهرستان از دیگر اقدامات حوزه طراحی واحد ترافیک شهرداری است.

مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه با اشاره به اقدامات گسترده این حوزه با همکاری واحد امانی و نقلیه معاونت خدمات شهری، تصریح می‌کند: اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی (آرام‌سازی و آشکارسازی) در محورها و نقاط حادثه‌خیز از جمله اقدامات مؤثر این حوزه بوده که بر اساس گزارش اعلامی پلیس راهور و شورای ترافیک شهرستان باعث کاهش چشمگیر تصادفات فوتی در چند سال اخیر شده است.

عسگری ادامه داد: ایجاد بیش از ۶۰ مورد سرعت‌کاه ایمنی به همراه رنگ‌آمیزی دوجزئی در طول سه سال، نصب علائم هشدار دهنده عمودی و افقی، اجرای طرح‌های ساماندهی ترافیک مصوب شورای ترافیک شهرستان، مونتاژ و بازیافت علائم ترافیکی با اختصاص اعتباری بالغ بر یکصد میلیون تومان در طول سه سال، ساخت تابلوی راهنمای مسیر در ورودی شهر مبارکه باصرفه جویی بالغ بر ۳۵ میلیون تومان، بازیافت گاردریل‌های فرسوده با هزینه ۶۰ میلیون تومان، اجرای طرح‌های ترافیکی مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل بیماری کرونا و احداث ایستگاه‌های ایست و بازرسی با صرفه جویی بالغ‌بر ۵۰ میلیون تومان و رنگ‌آمیزی و آشکارسازی تیرهای چراغ‌برق بخشی در این حوزه انجام شده است.

او با اشاره به مشکلات مالی شهرداری در سه سال گذشته، یادآور می‌شود: با وجود این مشکلات اقداماتی ازجمله اجرای خط‌کشی عرضی و طولی برای نخستین بار در تاریخ شهرداری توسط عوامل خدمات شهری شهرداری انجام شد که باعث صرفه جویی حداقل ۴۰۰ میلیون تومان در هزینه‌های شهرداری در طول سه سال شد.

مسئول واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه با اشاره به انجام برخی اقدامات ویژه و ابتکاری این واحد در سالیان اخیر، عنوان می‌کند: انجام بخشی از مطالعات توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی قطار شهری بهارستان_مبارکه_مجلسی، انجام آمارگیری تردد و تهیه گزارش مربوط به طرح‌ها و مشکلات وسایل نقلیه سنگین با همکاری پلیس راهور، که باعث صرفه‌جویی حدود ۲۰ میلیون تومان در هزینه آمارگیری شد، طراحی چهارچوب و فرم تعیین سهم صنایع در حفظ، نگهداری و ایمن‌سازی معابر برای اولین بار در مبارکه و تهیه نقشه کدگذاری معابر در برخی از محلات و برآورد تابلوی مورد نیاز به صورت طبقه‌بندی شده از مهم‌ترین این اقدامات بوده است.

عسگری همچنین با اشاره به اقدامات شده برای ارتقای فرهنگ ترافیک در این شهر، می‌گوید: حوزه روابط عمومی شهرداری با همکاری پلیس راهور شهرستان به صورت دوره‌ای اقدام به برگزاری جلسات آموزشی و تبلیغات محیطی در سطح شهر و فضای مجازی می‌کند؛ همچنین به منظور تشویق شهروندان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی، تاکنون دو همایش "تجلیل از شهروندان قانونمند" برگزار شده است.

کد خبر 440982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.