دانه‌بندی خانه‌های تخریب شده در نقشه معماری پارکینگ چارسو دیده شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: نظر ما بیشتر بر حفظ شاکله تاریخی بود؛ همینطور می‌خواستیم که دانه بندی خانه‌های تخریب شده را در پلاک‌های تخریب شده جهت ساخت پارکینگ را در نقشه‌های معماری ببینیم. مثلاً اگر پارکینگ محصول سه خانه بوده، سه قسمت جدا را ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ظهر امروز- ۴ شهریور - در کاشان و در جمع خبرنگاران گفت: نمی‌توان خانه شخصیت‌های بزرگ تاریخی را تبدیل به رستوران کرد و این مراکز معمولاً به منطقه‌های پژوهشی تبدیل می‌شوند. برای مثال، کاربری منزل شیخ بهایی را باید متناسب به شخصیت آن شخص تعیین کنیم و تبدیل خانه‌های قدیمی به کافه، رستوران و غیره برای خانه‌های رایج است که با توجه به ظرفیت مناطق و محله‌ها این تغییر کاربری‌ها انجام می‌شود. باید دقت کرد که این کاربری داده شده، شأن محله را خراب نکرده و مشکلات پیرامونی نیز ایجاد نکند.

وی در مورد پرونده پارکینگ چارسو و مشکلات پیرامون آن اظهار کرد: محل احداث پارکینگ باید با برنامه‌ریزی باشد، محل احداث این پارکینگ محصول تخریب شدن سه خانه بود. شهرداری به اداره میراث فرهنگی درخواست ساخت این پارکینگ را اعلام کرد که ما با توجه به محدودیت‌های بافت تاریخی منطقه و لزوم تأیید نقشه‌های معماری آن، جواب شهرداری را ارسال کردیم. نظر ما بیشتر بر حفظ شاکله تاریخی بود؛ همینطور می‌خواستیم که دانه‌بندی خانه‌های تخریب شده را در پلاک‌های تخریب شده جهت ساخت پارکینگ را در نقشه‌های معماری ببینیم. مثلاً اگر پارکینگ محصول سه خانه بوده، سه قسمت جدا را ببینیم. همین‌طور تاکید بر تغییر قانونی کاربری و تصویب کمیسیون ماده ۵ داشتیم که شهرداری در این اواخر به دنبال تغییر کاربری بود. البته یک رأی کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری یکی از پلاک‌ها وجود داشت، اما شهرداری هنوز به دنبال تصویب پلاک‌های دیگر بود ولی نمی‌توان گفت که با صراحت این رأی را نداشت.

طاهری افزود: تجاری سازی در کنار بازار کار درستی نیست و ساختن رقیبی برای بازار اتفاق غلطی است. طرح معماری بررسی شده توسط ما مشکلاتی را برای اطراف ایجاد می‌کرد و به دنبال مقاوم سازی محوطه تاریخی بودیم. تنها مجوزی که به شهرداری کاشان دادیم، مجوز اجرای طرح مقاوم سازی بدنه‌های پیرامونی خانه‌های تاریخی است که نقشه‌های این بخش را نیز تأیید کردیم و نقشه‌های معماری هنوز تأیید نشده است. در استان بررسی‌های خود را انجام دادیم و مدارک مربوطه را به تهران فرستادیم، اما هیچ مجوزی برای نقشه‌های معماری هنوز داده نشده است. ما اقدام قانونی خود که شکایت به مراجع قضائی بود را انجام دادیم، اما فعلاً کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

کد خبر 440931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.