اتوبوس‌های تازه نفس به کرمانشاه می‌رسد؟

حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران شهری است چراکه تحقق مطالبه و خواسته شهروندان برای استفاده از سیستم حمل و نقل ارزان و ایمن گره‌گشای بسیاری از معضلاتی شهری همچون آلودگی هوا، محیط زیست و… بوده شهرها به خصوص کلانشهرها با آن رو به رو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمل‌ونقل عمومی، ستون فقرات هر شهری است چراکه بدون سیستم حمل‌ونقل کارآمد، روند توسعه بسیار کند خواهد بود بنابراین، برای هر اقتصادی یک عنصر حیاتی است که باید به طور مرتب به روز شود.

اگر امروز مدیران شهری برنامه‌ریزی درست و به هنگامی برای توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی نداشته باشند تا انگیزه شهروندان برای استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های شهر برای رفتن به سرکار، مدرسه و یا انجام کارهای روزانه بالا ببرند آینده خوبی برای شهرها متصور نخواهیم بود چنانکه توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه مدیران شهری جوامع پیشرفته است.

در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا، مردم را با روش‌های مختلف تشویق به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، می‌کنند به طور مثال دولتمردان برای رونق این چرخه به مردم خدمات ارزان و یا رایگان ارائه می‌دهند تا خودروهای کمتری در شهر تردد کنند.

رفع مشکل ترافیک، جابه‌جایی و انتقال آسان، تأمین نیازهای اقتصادی و اجتماعی شهروندان و کمک به برطرف کردن مشکلات زیست‌محیطی، به‌ویژه آلودگی هوا ازجمله مواردی است که می‌تواند با توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر شود. یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی اتوبوس است که توسعه آن موجب سهولت در جابه‌جایی‌های درون‌شهری می‌شود.

کلانشهرهایی همچون کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت باید بیش از پیش برای نوسازی و بهسازی این ارابه‌های غول پیکر در شهر برنامه‌ریزی کند چراکه تجهیز ناوگان اتوبوسرانی سبب رفع معضل آلودگی هوا، رفع گره ترافیکی شهر و ترغیب مردم برای کاهش استفاده از خودروی شخصی خواهد شد.

برای نخستین بار ۵۰ سال قبل این ارابه‌های آهنی در کلانشهر کرمانشاه پای به عرصه حیات گذاشت و در حال حاضر مجموع ناوگان اتوبوس رانی درون شهری کرمانشاه ۲۲۰ دستگاه است که روزانه فعالیت می‌کنند. حدود ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در کرمانشاه، مجهز به کولر هستند که رانندگان آنها طبق دستور سازمان اتوبوسرانی موظف به استفاده از آنها در فصول گرم شده‌اند.

در کلانشهر کرمانشاه در برخی مناطق حومه شهر به علت تعداد اندک مسافر و بُعد مسافت سه یا چهار سرویس اختصاص یافته است که در ساعت‌های خاصی مسافران را جابه جا می‌کنند. در ادامه گفتگویی داریم با سجاد سلیمانی مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه که با هم می‌خوانیم.

در حال حاضر چه تعداد اتوبوس در شهر کرمانشاه فعال است؟

مجموع ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کرمانشاه ۲۲۰ دستگاه است که روزانه فعال هستند و حدود ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در کرمانشاه، مجهز به کولر است که رانندگان آنها طبق دستور سازمان اتوبوسرانی موظف به استفاده از آنها در فصول گرم شده‌اند.

استاندارد تعداد اتوبوس برای شهر کرمانشاه چقدر است و امروز در کدام خط‌های اتوبوسرانی با کمبود اتوبوس مواجه هستید؟

با توجه به پیش بینی‌های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه برای شهر کرمانشاه حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز است یعنی به ازای میانگین هر ۱۵۰۰ نفر یک دستگاه اتوبوس نیاز داریم و امروز حدوداً ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر باید به ناوگان حمل و نقل شهری کرمانشاه اضافه شود. در خطوط شهرک‌های حومه تا حدودی با کمبود اتوبوس مواجه هستیم.

چه تعداد اتوبوس فرسوده در کرمانشاه داریم؟

بر اساس تعریف عمر ۱۰ سال فرسودگی برای ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری تعداد اتوبوس‌های فرسوده در کرمانشاه ۱۶۲ دستگاه است.

آخرین اقدامی که برای نوسازی و بهسازی اتوبوس شهری انجام شده چه زمانی بوده و اکنون برای تحقق این مهم چه هزینه‌ای نیاز است؟

آخرین مرحله نوسازی اتوبوس در شهر کرمانشاه در سال ۹۰ بود که تعداد ۵۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شد و بهسازی تعداد ۵۱ دستگاه اتوبوس نیز در سال ۹۴ صورت گرفته است.

حال برای بهسازی و بازسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که پس از سیر مراحل قانونی اجرایی خواهد شد البته در مجموع نزدیک ۲۷۰ میلیارد تومان نیاز است.

با تلاش و پیگیری‌های لازم از سوی «ساژم» جهت بازسازی ناوگان اتوبوسرانی رایزنی‌های لازم صورت گرفته که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تمامی ناوگان اتوبوسرانی بازسازی کنیم.

چه برنامه‌ای برای خرید اتوبوس‌های جدید ناوگان شهری دارید؟

با توجه به اینکه این سازمان صرفاً حوزه نظارت و مدیریت اتوبوس‌ها را بر عهده دارد و مالکیت اتوبوس به بخش خصوصی شرکت‌های حمل و نقل واگذار شده لذا مدیران شرکت‌های حمل و نقل باید به این موضوع ورود کنند، اما از آنجایی که قیمت اتوبوس‌های جدید نزدیک به حدود سه میلیارد تومان برآورد شده که مسلماً تأمین این اعتبار نه تنها برای مدیران شرکت‌ها امکان پذیر نیست بلکه با وجود شرایط اقتصادی امروز برای رانندگان نیز صرفه‌ای ندارد مگر اینکه از سوی دولت یارانه دولتی در نظر گرفته شده تا متقاضیان هم در حد توان سهم آورده داشته باشند.

البته پیگیر برای خرید تعداد محدودی اتوبوس نو از طریق اوراق مشارکت هستیم که امیدواریم هرچه زودتر این مهم محقق شود تا تازه نفس‌ها به چرخه ناوگان افزوده شوند.

برای برخورداری اتوبوس‌های واگذار شده به بخش خصوصی از امکانات چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

یکی از مهمترین اقدامات این سازمان پیگیری پرداخت یارانه به تمامی رانندگان ناوگان اتوبوسرانی بوده که در این دوره مدیریت صورت گرفت به نحوی که در نیمه نخست سال به صورت میانگین به راننده هر دستگاه اتوبوس مبلغ ۱۸ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت و یا قطعات به رانندگان تعلق گرفته است.

جهت استفاده افراد معلول از ناوگان اتوبوسرانی چه تمهیداتی صورت گرفته است؟

در صورت محقق شدن بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها با شرکت‌های مجری مذاکراتی در خصوص تجهیز ناوگان و امکانات مورد نیاز شامل رمپ، بالابر و تجهیزات داخلی به عمل آمده است.

برای بالا بردن انگیزه شهروندان برای استفاده از اتوبوس چه اقداماتی انجام شده است؟

در صورت فراهم شدن شرایط خرید و بازسازی اتوبوس‌ها با ایجاد خطوط ویژه در راستای کاهش زمان سفر و اضافه کردن خطوط جدید جهت دسترسی سریع شهروندان به ایستگاه‌های اتوبوس مهیا خواهد شد.

شیوع ویروس کرونا چه تأثیری بر روند کاری ناوگان حمل و نقل شهری از جمله اتوبوسرانی داشته است؟

به دلیل کاهش تردد عمومی در اثر شیوع ویروس کرونا ویروس و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی فعال است، اما مجموعه مدیریتی اتوبوسرانی آمادگی افزایش این ظرفیت را بر اساس تقاضای مسافران دارد.

مهمترین شرط در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا، همکاری شهروندان و رانندگان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک در زمان سفرهای درون شهری است و این سازمان ضمن رعایت تمامی نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری، تلاش دارد تا استفاده از ماسک به صورت الزامی در داخل اتوبوس‌ها به اجرا گذاشته شود.

ناوگان اتوبوسرانی درون شهری در روزهای عادی از ساعت شش صبح از ابتدای خطوط فعالیت خود را برای خدمات‌رسانی به همشهریان آغاز کرده و تا ساعت ۲۱ این فعالیت ادامه خواهد داشت.

در روزهای عادی به صورت میانگین روزانه حدود ۱۰۰ هزار سفر درون شهری با ناوگان اتوبوسرانی به ثبت می‌رسید، اما در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، حداکثر جابجایی مسافری که در این روزها با ناوگان اتوبوسرانی به ثبت می‌رسد حدود ۳۰ هزار سفر است.

برای مقابله با شیوع ویروس کرونا چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

با توجه به اوج گرفتن اپیدمی ویروس کرونا و استمرار شرایط موجود، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان اتوبوسرانی شهر کرمانشاه با جداسازی کابین راننده از مسافران و تعیین محل نشستن هر مسافر در یک ردیف صندلی در راستای حفظ سلامتی شهروندان و رعایت نکات بهداشتی همچنان تا کنترل این بیماری ادامه خواهد یافت، اما باوجود این اقدامات و سایر تدابیر و تمهیدات در نظر گرفته شده از جمله ضدعفونی کردن اتوبوس‌ها در ابتدا و انتهای خطوط و تجهیز رانندگان به محلول‌های ضدعفونی کننده و استفاده از ماسک و دستکش، این خود شهروندان هستند که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند و می‌توان گفت موفقیت اجرای این طرح منوط به همکاری بین مسافران و رانندگان است.

همه شهروندان در صورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، باید رعایت فاصله‌های تعیین شده به ویژه در اتوبوس‌ها را مد نظر داشته باشند.

چه تسهیلاتی برای رانندگان آسیب دیده از شرایط کرونا در نظر گرفته‌اید؟

رانندگان بخش حمل و نقل عمومی درون شهری به ویژه اتوبوس‌ها به علت تعطیلی یا محدود شدن خدمات از اقشار آسیب‌دیده در اثر شیوع بیماری کرونا بوده و نیازمند پشتیبانی مالی دولت هستند.

برای رفع برخی از مشکلات نیاز به زمان است، اما تمام تلاش خود را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان انجام خواهیم داد تا با ایجاد راهکارهای قانونی برخی از مشکلات و خواسته‌های صنفی رانندگان رفع شود.

کد خبر 440891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.