محدود کردن بحران آب به میزان نزولات جوی، فرافکنی است/ ذی‌نفعان سدسازی هم سهیم هستند

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از سدهایی که در ایران ساخته شده با وجود آنکه بارها اثرات نامطلوب زیست محیطی آنها گوشزد شده تحت تأثیر سود بالایی که در پروژه‌های عمرانی سدسازی وجود داشته نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: بحران آب مسئله بسیار جدی و پیچیده است، مسئله آب صرفاً کاهش میزان نزولات نیست و بخش بزرگی از بحران آب به سوء مدیریت‌های سال‌های گذشته و بهره‌وری پایین مدیریت آب برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: حفر بی‌رویه چاه‌ها، توجه نشدن به مدیریت حوضه آبریز زاینده رود و غلبه نگاه صنعت استانی بر نگاه ملی نسبت به مصرف آب، الگوی کشت نامناسب و مصرف آب در کشت محصولاتی که هیچ توجیه اقتصادی ندارد، استقرار صنایع آب‌بر در اقلیم خشک استان اصفهان، نبود توجه به مسائل اقلیمی و جغرافیایی، نبود توجه به رفع آلودگی منابع آب شیرین حاصل از آلاینده‌های کشاورزی و صنعتی، فرسودگی شبکه‌های آب شهری و موارد بسیار دیگر در ایجاد این بحران نقش داشته است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه علت توجه برخی دغدغه‌مندان بحران آب به مسائل نزولات جوی، فرافکنی مسئله و ساده سازی آن است، گفت: بخش عمده‌ای از سدهایی که در ایران ایجاد شده با وجود آنکه بارها اثرات نامطلوب زیست محیطی آنها گوشزد شده و گفته شده که باعث بر هم خوردن مکانیسم طبیعی در ارتباط حوضه‌های آبریز زیرزمینی می‌شود، تحت تأثیر سود بالایی که در پروژه‌های عمرانی سدسازی وجود داشته عملاً نادیده گرفته شده و عوامل و افرادی که از سدسازی سود بردند در ایجاد این شرایط مؤثر بوده‌اند.

ساختار مدیریتی آب ایران پوسیده است

کیانی افزود: خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریع‌ترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد، ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران یک ساختار پوسیده و پر از ایراد است و در هر زمینه از استحصال تا مصرف دارای ایراد اساسی است.

وی اضافه کرد: توجه نکردن مردم به مسئله آب و ورود حاکمیتی به این قضیه یک تهدید جدی است که ممکن است باعث ایجاد تنش‌ها و درگیری‌های فراوان شود.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: باید در درجه اول خود و جامعه را نسبت به این موضوع حساس کنیم و تدابیر لازم را برای مواجهه با آن بیندیشیم، مدیریت بر منابع آبی باید به صورت قطره‌ای باشد یعنی بر مصرف هر قطره از آب شیرین نظارت شود.

کیانی افزود: شهروندان، کشاورزان و به‌طور کل تمامی افراد باید نسبت به ضرورت و روش‌های بهینه مصرف آب آموزش‌های لازم را ببینند، آموزش‌ها باید از مدارس و دوران کودکی و از بطن خانواده‌ها شروع شده و بسیار جدی و همه جانبه پیگیری شود.

وی اضافه کرد: با توجه به روش‌های بهینه آبیاری توجه به آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر، توسعه نیافتن صنعتی و شهری در مناطق کم آب، بررسی مضرات توسعه بی رویه سدسازی و تأثیر آن بر آب‌های زیرزمینی، اصلاح فضای سبز شهری با کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی و کاهش مصرف آب در بخش صنعت با استفاده از روش‌های جدید خنک کاری از اقداماتی است که باید به آنها توجه شود.

حاکمیت در موضوعمدیریت منابع آب با قوه قهری برخورد کند

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به نقش مدیریت قاطع و وجه قهری دولت در مدیریت منابع آبی، گفت: حاکمیت باید در این موضوع با جدیت و قاطعیت و خارج از لحاظ مسائل قومی و منطقه‌ای عمل کند زیرا ایجاد شفافیت و سالم سازی در مدیریت منابع آبی ضرورت بسیار دارد؛ برخورد قاطع و صریح با متخلفان حوزه آب، ورود حاکمیت در مبارزه با استفاده بد از آب، باید کاملاً وجه قهری داشته باشد.

کیانی با اشاره به چالش‌های کشور در حوزه کشاورزی افزود: سهم ناچیز ایران از تجارت محصولات کشاورزی در دنیا، آلودگی منابع خاکی، نبود یکپارچگی و کوچک بودن اراضی کشاورزی، مسن بودن بهره‌برداران و کشاورزان و پایین بودن میزان سواد کشاورزان، پایین بودن سطح کیفیت ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در ایران و بهره نبردن از روش‌های نوین و سیستم‌های مکانیزاسیون در زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین مسائل این حوزه است.

وی اضافه کرد باید توجه بیشتری به بخش کشاورزی شود و به سمت جایگاه واقعی خود حرکت کند ما در این حوزه به یک جهش علمی نیاز داریم. در کنار این جهش علمی و رفع مشکلات ساختاری و حقوقی می‌توان به جهش تولید رسید.

کد خبر 440883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.