کاهش ۴۵ درصدی حوادث غیرطبیعی در ۷ سال گذشته/افزایش میزان حریق در مراتع استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امسال میزان حریق مراتع استان نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما میزان وقوع حوادث غیرطبیعی این استان به دلیل آگاه‌سازی و توانمندسازی مردم در هفت سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایمنا، منصور شیشه فروش، اظهار کرد: عامل انسانی در بسیاری از حوادث غیرطبیعی مثل حریق مراتع، تصادفات و غرق شدگی در رودخانه‌ها نقش داشته که با آموزش‌های عمومی و انجام اقدامات پیشگیرانه این حوادث کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه، افزود: در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید با آموزش عمومی مردم و انجام اقداماتی مثل مدیریت سیل در شهرها، بیابان‌زدایی، مقاوم‌سازی مسکن و تقویت سیستم‌های هشدار دهنده خسارت‌های ناشی از حوادث کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: ۷۶ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان با دریافت تسهیلات ارزان قیمت مقاوم‌سازی و بازسازی شدند که با وقوع زلزله این خانه‌ها تخریب نشده و خسارت ندیدند.

وی از انجام مطالعات و تهیه طرح خطرپذیری استان با همکاری دانشگاه‌های برتر استان خبر داد و گفت: مخاطرات شهرستان‌های استان به صورت جداگانه شناسایی و برای آن برنامه ارائه شد که بر این اساس اولویت‌ها مشخص و درخواست اعتبار مالی برای برنامه‌های پیشگیرانه آن صورت گرفته است.

به گفته شیشه فروش این اقدام بی‌سابقه بوده و به عنوان الگوی برتر به دیگر استان‌های کشور پیشنهاد شد تا اینکه این مطالعات را برای کاهش حوادث و مدیریت به موقع انجام دهند.

وی با اشاره به توانمندسازی مردم برای پیشگیری از حوادث و یا کاهش خسارت‌ها، اظهار کرد: ۶۵ درصد مردم استان در حوزه مدیریت بحران توانمند و آگاه هستند که این موضوع در کاهش خسارت‌های پس از حوادث طبیعی و کاهش حوادث غیرطبیعی نقش دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آموزش محوری را امر مهمی دانست و افزود: سیاست‌های پیشگیرانه مدیریت بحران استان نتایج خوبی را در کاهش خسارت‌ها داشته که هم افزایی و تعیین نقش هر دستگاه در حوزه مدیریت بحران موجب چنین نتیجه‌ای شده است.

وی قانون مدیریت بحران را یکی از عوامل کارآمد در پیشبرد اهداف این حوزه بیان کرد و خاطرنشان کرد: نقش و مأموریت نهادهای اداری و خدماتی بر اساس این قانون مشخص شده و از تداخل و موازی کاری‌ها جلوگیری کرده است.

شیشه فروش با اشاره به اینکه اصفهان جانشین مدیریت بحران در حوادث ملی است، تصریح کرد: استان اصفهان برای هشت استان همجوار خود مأموریت حمایتی و معین آن‌ها در شرایط بحرانی است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیاز به افزایش بالگردهای هلال احمر برای خدمات‌رسانی در مواقع بحرانی استان و بالگرد با آبپاش برای اطفای حریق مراتع و بیابان‌ها را از مهمترین نیازها اعلام کرد و گفت: امسال میزان حریق مراتع استان نسبت به سال گذشته افزایش یافت اما مشارکت مردمی و آمادگی متولیان امر، این آتش سوزی‌ها تا کمتر از سه ساعت خاموش شدند.

کدهای سه رقمی تلفنی به سازمان و نهادهای ضروری مانند ۱۱۰ سامانه تلفنی فوریت‌های پلیسی، ۱۲۵ (آتش نشانی)، ۱۱۵ (اورژانس)، ۱۱۲ هلال احمر و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی نظیر حوادث آب، برق و گاز با موارد خاص و اضطراری اختصاص دارد. استان اصفهان ۲۴ شهرستان و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

کد خبر 440864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.