پیاده‌راه‌های شهری؛ ضامن رونق اقتصادی

اگرچه مردم سیاتل در ایالت واشنگتن آمریکا از تردد با تراموای برقی برای رسیدن به گوشه و کنار شهر احساس رضایت می‌کنند، اما مقامات رسمی شهری متعهد شده‌اند در سراسر سیاتل پیاده‌راه‌هایی ایجاد کنند تا تردد شهروندان در مسافت‌های نزدیک را تسهیل کرده و به رونق اقتصادی شهر کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گرایش سران کلانشهر سیاتل برای داشتن شهری پیاده محور از اقدامات و تعهداتشان کاملاً آشکار است؛ مقامات رسمی شهر در تلاشند معیار استفاده از اراضی را تغییر دهند و خیابان‌ها و مناطقی شهروند محور بوجود آورند. در این راستا قرار است خیابان‌هایی با بیشترین فروشگاه و مرکز خرید مورد هدف‌گذاری شده و پروژه ایجاد پیاده‌راه در چنین مناطقی اجرا شود. به زودی در ۴۲ نقطه از شهر پیاده‌راه‌هایی مطابق با تغییرات مداوم مراکز تجاری ایجاد خواهد شد که ضمن افزایش رضایتمندی شهروندان به رونق اقتصادی مناطق نیز کمک قابل توجهی خواهد کرد.

برنامه‌ریزان کلانشهر سیاتل در طراحی جدید خیابان‌ها، عابران پیاده و فروشگاه‌ها را به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار داده‌اند و تلاش کرده‌اند فضاهایی ایجاد کنند که خواسته‌های مردم و صاحبان مراکز تجاری را برآورده کند. در این مناطق دوستدار عابر پیاده، تردد وسایل نقلیه موتوری ممنوع خواهد بود و بر سر راه ورود آن‌ها به خیابان‌ها موانعی ایجاد خواهد شد. برنامه‌ریزان سیاتلی بر این باورند که پارک یا عبور خودروها از خیابان‌ها علاوه بر اینکه تردد مردم از این مکان‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه منجر به آلودگی هوا، ایجاد سر و صداهای دائمی و به خطر انداختن جان مردم، به خصوص در روزهای پرتردد آخر هفته می‌شود.

ایده بستن خیابان‌ها روی تردد خودروها به خصوص در مناطقی با بیشترین مراکز فروش، اقدام جدیدی در سیاتل به حساب نمی‌آید. در سال ۲۰۱۵ مقامات شهری سه تقاطع را در منطقه Capitol Hill Eco روی تردد خودروها بستند تا مردم با امنیت خاطر به پیاده‌روی و بازدید از فروشگاه‌ها و مراکز تجاری بزرگ بپردازند. این اقدام با استقبال زیادی از سوی مردم سیاتل مواجه شد و همگان از آزادانه قدم زدن در خیابان‌ها و تهیه ملزومات خود از فروشگاه‌ها احساس رضایت قابل توجهی داشتند.

با وجود تمام پیامدهای مثبتی که پیاده‌روی در مناطق تجاری در پی دارد، اما فروشندگان سیاتل از اینکه خیابان‌ها تنها به تردد عابران پیاده اختصاص داده شود و خودروها نتوانند به راحتی در آن‌ها تردد کنند، احساس نگرانی کرده‌اند. به خصوص فروشندگانی که اغلب در طول روز به فعالیت می‌پردازند نگرانند که مبادا بسته شدن خیابان‌ها روی تردد وسایل حمل و نقل موتوری، گرایش مردم برای رساندن خود به این مراکز را کاهش دهد و همین امر رکود اقتصادی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.

البته در تحقیقاتی که تا کنون شده، عکس این قضیه ثابت شده است؛ پیاده‌راه‌ها در شهرهایی نظیر پاریس، کپنهاگ، پراگ، مونیخ، لندن یا بارسلونا قلب شهرها بشمار می‌روند و از محبوبیت خاصی در بین شهروندان برخوردار هستند. مردم در این مکان‌ها از گرد هم آمدن، ملاقات آشنایان، نوشیدن قهوه، خوردن غذا، بازدید از مراکز خرید و تهیه وسایل مورد علاقه خود لذت می‌برند. نه تنها هیچ شواهدی مبنی بر اینکه فروشندگان در این مکان‌ها از نبود تردد خودروها احساس نارضایتی دارند به چشم نمی‌خورد بلکه بسیاری نیز مدعی شده‌اند از زمانی که خیابان‌های اطراف آن‌ها به پیاده‌راه تبدیل شده است افراد بیشتری از فروشگاه‌ها دیدن و خرید می‌کنند.

در تحقیقات انجام شده در خصوص پیاده‌راه‌های آلمان نیز مشخص شد که از زمان ایجاد این مکان‌های دوستدار عابر پیاده، بازدید از فروشگاه‌های منطقه تا ۵. ۲ درصد افزایش یافته که همین امر رضایت فروشندگان را همراه داشته است.

یکی از بهترین و موفق‌ترین نمونه‌های پیاده‌راه در ایالات متحده آمریکا مربوط به خیابان Third Promenade است که از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم شهر سنتا مونیکا در ایالت کالیفرنیا برخوردار است. این خیابان مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هایی است که روزانه بیش از ۴۰ هزار نفر و در تعطیلات آخر هفته بیش از ۶۰ هزار نفر را به خود جذب می‌کنند. در واقع فضای خیابان به گونه‌ای شیک و خودمانی طراحی شده است که مردم برای بازدید از آن و به تبع از فروشگاه‌های اطراف آن، از هم پیشی می‌گیرند. فروشگاه‌ها تا ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب باز است و رستوران‌ها و کافه‌های اغلب تا نیمه شب پذیرای مهمانانی است که دسته به دسته منتظر می‌مانند تا جای خالی در میان صندلی‌های مجلل چیده شده در پیاده‌راه‌ها بیابند. خیابان Third Promenade در ایام مختلف سال میزبان رویدادهای مختلف و موسیقی‌های زنده‌ای است که هزاران نفر از مردم شهر را گرد هم می‌آورد.

کد خبر 440858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.