اولین سیاستمداران زن در جهان چه کسانی هستند؟

محدودیت‌های حضور زنان در عرصه سیاست معضلی است که از دیرباز گریبانگیر بسیاری جوامع، چه در کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه بوده است و همیشه زنان برای رسیدن به قدرت سیاسی با موانع اجتماعی، فرهنگی، سلیقه‌ای و عرفی مواجه بوده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارشناسان علوم سیاسی در بسیاری از کشورهای دنیا بر این باورند که حضور زنان همگام مردان در عرصه سیاست یکی از مهم‌ترین معیارها در موفقیت یک کشور بحساب می‌آید که می‌تواند به ادعاهای دموکراتیک آن‌ها نیز جامه عمل بپوشاند. در طول تاریخ، زنان موفق زیادی با وجود موانع بسیار توانسته‌اند دستاوردهای ماندگاری برای خود و کشورشان به ارمغان بیاورند و مهر ردی بر تفکر جاهلانه تفاوت توانایی جنسیتی بر جای بگذارند.

اگرچه زنان تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اما از مجموع ۱۹۵ کشور جهان، تنها ۷۰ کشور تا کنون از توانایی زنان در عرصه فعالیت‌های سیاسی خود بهره گرفته‌اند. جای شگفتی است که کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون آمریکا تا امروز وجود هیچ سیاستمدار زن شاخصی را در تاریخ سیاسی خود به ثبت نرسانده است. در ادامه به معرفی اولین کشورهای جهان که سیاستمداران زن را در خود به جایگاه والایی رساندند، پرداخته می‌شود.

سری‌لانکا، سیریماو بندارانایکه (۱۹۶۵- ۱۹۶۰، ۱۹۷۰-۱۹۷۷)

سیریماو راتواته دیاس بندارانایکه، یک سیاست‌مدار سریلانکایی بود که به عنوان اولین زن نخست‌وزیر دنیا به شهرت جهانی رسید. خانم بندارانایکه پس از ترور شدن همسر خود که نخست وزیر سابق این کشور بود به قدرت رسید و به مدت سه دوره یعنی از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۵، از ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۷ و از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ پست نخست وزیری را بر عهده گرفت. دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی دولت در زمان قدرت بندارانایکه در سطح جهانی از توجه خاصی برخوردار بود و تلاش‌های بی‌وقفه وی تجارت کشور را به طور چشمگیری با رونق مواجه کرد. چاندریکا کوماراتونگا دختر سیریماو بندارانایکه بود که پس از مرگ مادرش سمت نخست‌وزیری سری‌لانکا را از آن خود کرد و تنها پس از چند سال، اولین رئیس‌جمهور زن کشور شد.

هندوستان، ایندیرا گاندی (۱۹۶۶-۱۹۷۷، ۱۹۸۴-۱۹۸۰)

ایندیرا پریادارشینی گاندی که در یک خانواده سیاسی متولد شد، تنها فرزند اولین نخست‌وزیر کشور هندوستان بود. وی تحصیلات خود را در سوئیس ادامه داد و سپس قبل از آغاز فعالیت‌های سیاسی خود به تحصیل در دانشگاه آکسفورد پرداخت. خانم گاندی خیلی زود به شهرت رسید و به عنوان اولین نخست‌وزیر زن هندی در کشور، فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از برجسته‌ترین و بحث‌برانگیزترین رهبران هند به فعالیت‌های خود ادامه داد. گاندی یکی از حامیان استقلال پاکستان شرقی (که امروزه بنگلادش نامیده می‌شود) شد و اولین رهبری بود که بنگلادش را به عنوان یک کشور خودمختار به رسمیت شناخت. اولین نخست وزیر زن هند صنعت کشاورزی کشور را حیاتی دوباره بخشید، بانک‌ها را ملی و هند را در مسیر عصر هسته‌ای هدایت کرد.

انگلستان، مارگارت تاچر (۱۹۹۰- ۱۹۷۹)

مارگارت هیلدا تاچر در یک خانواده ساده و بی آلایش متولد شد و قبل از آغاز فعالیت‌های سیاسی خود، به عنوان شیمی‌دان صنعتی مشغول کار بود. او فعالیت‌های سیاسی خود را در حزب محافظه‌کار بریتانیا شروع کرد و در سال ۱۹۷۵ به عنوان رهبر حزب شناخته شد. تاچر اولین نخست‌وزیر زن انگلستان بود که پس از مدت کوتاهی به عنوان اولین زن در تاریخ بریتانیا، حکومت کشور را در دست گرفت. مارگارت هیلدا تاچر در میان بریتانیایی‌ها لقب "بانوی آهنین" را از آن خود کرد و این عنوان به خاطر تلاش‌های بی‌وقفه وی در مقابل کمونیسم به دست آمده بود. مارگارت به مدت ۱۱ سال سمت نخست‌وزیری انگلستان را برای خود حفظ کرد و این طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری بریتانیا در قرن بیستم بود. او در دوران حکومت خود، شرکت‌های دولتی را خصوصی‌سازی کرد، اقتصاد بریتانیا را به حد قابل توجهی رونق بخشید و سیاست‌های بازار آزاد را ترویج داد.

کد خبر 440852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.