از معضل کارخانه‌های شیر تا چالش دستفروشان در دوران کرونایی

گزارش مشکلات منطقه ۱۸ در صحن شورا ارائه شد و اعضای آن نکاتی را در خصوص آن مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله لطفی رابط هیأت رئیسه شورایاران منطقه ۱۸ امروز (سه‌شنبه) با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران از تهدیدات و فرصت‌های پیش روی توسعه منطقه در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی گزارشی ارائه داد و اعضای شورای شهر تهران پس از استماع آن به بررسی مشکلات و فرصت‌های این منطقه از دیدگاه تخصصی پرداختند.

رابط شورایاری منطقه ۱۸ جمعیت این منطقه را حدود ۴۹۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت: مساحت منطقه ۸۸ کیلومتر مربع و دارای هفت ناحیه و ۱۸ محله است. این منطقه دارای ۱۰۳ هکتار بافت فرسوده بوده و صدور پروانه ساخت در شهرداری منطقه حدود یک ماه طول می‌کشد. همچنین ۷۷۰ هکتار فضای سبز، ۲۳۹ هکتار پارک، ۹۳ بوستان، یک پارک جنگلی و پارک ویژه بانوان در این منطقه وجود دارد.

لطفی مسئله بزرگ محلات منطقه ۱۸ را متصل نشدن به شبکه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) اعلام کرد و خواستار رسیدگی جدی اعضای شورای شهر به این خواسته شهروندان منطقه ۱۸ شد.

وی همچنین تکمیل نشدن پروژه‌های عمرانی ۷۶ متری بروجردی و ۴۵ متری بهار، نبود اتصال فاضلاب شهری، تعیین تکلیف نشدن زمین‌های حریم خط راه آهن تهران - تبریز در پی زیرگذر را به عنوان مشکلات اساسی این منطقه نام برد.

لطفی تهدیدهای منطقه را جدی دانست و خواستار بررسی و تصمیم در مورد این موارد در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر شد و بلاتکلیفی زمین‌های بایر کشاورزی و خطر تغییر کاربری به صورت غیرمجاز، مقاوم سازی نشدن جداره‌های رودخانه کن در مجاورت بافت مسکونی، فرسوده بودن بافت مسکونی در اکثر محلات، بلاتکلیفی پروژه تفرجگاه طرح تاکا و طرح محور نیلوفری، ناامن بودن بوستان‌ها به دلیل حضور افراد بزهکار، فعالیت کارگاه‌های رنگ کاری و صنایع چوب در بافت مسکونی، فعالیت باغ پرندگان در مجاورت بافت مسکونی خلیج فارس، وجود محل تخلیه زباله در حاشیه بزرگراه آیت‌الله سعیدی، وجود بازار آهن در بافت مسکونی مشکلات دیگر این منطقه دانست.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش رابط هیأت رئیسه شورایاری منطقه ۱۸، ضمن تشکر از ارائه گزارش دقیق شورایاری و شهرداری منطقه اضافه کرد: در مناطقی مثل منطقه ۱۸ که کانون تجاری مثل شادآباد در آن مستقر است، شهرداران مناطق می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت این مناطق استفاده کنند اما گویا این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: سوال من این است که در غیر این صورت دلیل وجود واحد مشارکت‌های مردمی چیست؟ پیشنهاد من این است که شورایاران کارگروه توسعه منطقه در بازار شادآباد را با مشارکت کسبه و تجار شادآباد که عموماً جزء افراد برخوردار محسوب می‌شوند تشکیل دهید و برای تصمیم‌سازی و حل مشکلات از مشارکت مردم و کاسبان محله استفاده کنید.

خداکرمی تاکید کرد: میزان فضای باز این منطقه استثنایی است و می‌شود پروژه‌هایی را با جلب مشارکت تجار منطقه تعریف کرد. پروژه‌هایی مانند مسکن‌سازی و عمرانی که به سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز دارد که در آینده برای اهالی نیز ارزش افزوده خواهد داشت.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین برای کسبه محله یا کسب و کارهای سیار، پیشنهاد می‌کنم که بازارهایی سیار در هفت روز هفته در فضاهای باز منطقه تعریف شود تا هر نقطه هر روز فعالیت یک گروه از دستفروش‌های تخصصی را پوشش دهد. این کار هم باعث ایجاد اشتغال می‌شود و هم می‌توانیم استفاده مفید از فضاهای باز منطقه‌ای داشته باشیم.

احمد مسجدجامعی نیز در خصوص گزارش رابط شورایاری منطقه ۱۸ گفت: زمانی که به منطقه می‌رفتیم مشکل اصلی، بالا بودن نیترات آب بود و این مشکل اکنون حل شده است.

وی گفت: همچنین دکل‌های فشار قوی برق یکی دیگر از مشکلات منطقه بود و گزارشی از خانه‌های مسکونی در اطراف این دکل‌ها تهیه کردیم که به لحاظ سلامت نباید خانه مسکونی در اطراف آن بنا شود که اکنون وجود دارد. مساله وجود دکل‌های برق یک مساله اساسی در منطقه است که باید به آن توجه شود.

مسجدجامعی ادامه داد: دو کارخانه شیر پگاه و پاک در منطقه وجود دارد که مشکلات ناشی از فاضلاب آن خیلی آزار دهنده است و منطقه را اذیت می‌کند. از آنجایی که کارخانه در منطقه ۹ قرار دارد و فاضلاب آن به اینجا می‌آید گرفتار دوگانگی مدیریتی است. این مساله آزاردهنده‌ای است که باید به آن رسیدگی شود.

او گفت: در نتیجه باید به مسئولیت پذیری اجتماعی در اینجا توجه کنیم، نمی‌توان به کارخانه‌ها گفت از آنجا بروید اما باید برای آنها مسئولیت اجتماعی تعریف کرد. می‌توان از کارخانه‌ها درخواست کرد فضای سبز خود را در اختیار مردم قرار دهند.

عضو شورای شهر تهران به مساله باغات منطقه نیز اشاره کرد و گفت: وقتی می‌گوئیم باغات، همه سراغ شمال تهران می‌روند، در حالی که کل منطقه ۱۸ مزرعه و باغ بوده است و نمی‌دانم چرا روی این باغات حساسیت زیادی نیست. در کنار بازار آهن، باغات بزرگی وجود دارد که در حال تبدیل شدن به انبار است در حالی که به سبب ویژگی‌ها و اراضی حاصلخیز اینجا مکان مناسبی برای نزدیکی بین شهر و طبیعت به حساب می‌آید.

زهرا نژاد بهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران هم درباره گزارش شورایاری منطقه ۱۸ گفت: منطقه ۱۸ دارای حجم زیادی از بافت فرسوده است. این بافت فرسوده موجب بروز معضلات اجتماعی و مشکلات فراوانی شده و با وجود پیگیری‌های شورای شهر و سازمان نوسازی تغییر چندانی در وضعیت موجود ایجاد نشده است.

به گفته وی سه سال است تعیین  وضعیت حدود هزار واحد که ۴۰ تا ۹۰ درصد ساخت و سازشان انجام شده توسط سازمان نوسازی پیگیری شده اما به دلیل آنکه بخشی از این بافت به خاطر بدهی‌های شهرداری در اختیار بانک شهر قرار گرفته هیچ گشایشی در آن ایجاد نشده است. بی تردید می‌توان گفت یکی از موانع بازسازی بافت فرسوده منطقه ۱۸ یکی از بانک‌های خصوصی متعلق به کلانشهرهاست.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به دلیل پیچیدگی‌های خاصی که بافت فرسوده این مناطق دارد تا امروز موفق نشدیم موضوع بازسازی بافت فرسوده را به درستی پیگیری کنیم زیرا مسئله بسیار مهمی برای ایجاد گشایش‌های جدی در ساماندهی بافت فرسوده منطقه ۱۸ است.

وی ادامه داد: نکته بعدی در ارتباط با دستفروشان است، ما از مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ خواسته بودیم نسبت به ساماندهی دستفروشان با توجه به پروتکل‌هایی که ستاد ملی کرونا در اختیار شهرداری گذاشته، پیگیری لازم بشود که دستفروشان در چه شرایطی امکان ادامه فعالیت دارند، به ساماندهی آنها اقدام کنند. یقیناً اقدامات شهرداری منطقه ۱۸ با توجه به زمین‌های باز و ظرفیتی که دارد در این قضیه مفید خواهد بود.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز گفت: در طرح شهید بروجردی امیدوارم موضوع معارضان آن حل شود و تا جایی که من اطلاع دارم از معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خواسته شده است مشکل معارضان طرح شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: زمانی که اعلام می‌شود بازار آهن از منطقه ۱۸ جمع‌آوری شود شاید بتوان آن را در ادامه بررسی کرد اما باید گفت در تقسیم کار شهر هر منطقه مسئولیتی دارد و تهران به بازار آهن نیز احتیاج دارد و باید گفت پایتخت تنها مناطق شمال شهر نیست.

زهرا صدراعظم نوری هم در این جلسه گفت: برخی از اقدامات در منطقه ۱۸ باید در اولویت قرار گیرد تا مردم بیشتر بتوانند از آنها بهره‌برداری کنند و به رفاه بیشتری دست یابند.

وی ادامه داد: در بزرگراه شهید بروجردی، تنها چهار معارض وجود دارد و یکی از آنها زمین باغ یعقوبی به مساحت ۱.۵ هکتار است. البته جای تأسف است زمان طراحی پروژه از وسط باغ آن را طراحی کردند اما با تمهیداتی که انجام شده می‌تواند جابجایی‌هایی انجام شود.

نوری ادامه داد: انتظار است که این چهار قطعه، به سرعت تهاتر شود. اگرچه بخش‌هایی از آن انجام شده اما انتظار دارم همه چه در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران و چه کمیسیون برنامه و بودجه شورا کمک کنند تا این چهار معارض با سرعت تهاتر شود و بزرگراه باز شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین با اشاره به ساخت بلوار بهار در منطقه گفت: ادامه بلوار بهار ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و تقریباً ۱۵۰ متر آن باقی مانده است. آنطور که گفته شده اتمام این پروژه حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که انتظار می‌رود بودجه آن داده شود و به پایان برسد.

نوری ادامه داد: همچنین اجرای طرح شهربانو نیز که از طرح‌های بسیار خوب است و می‌تواند طی چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد در اولویت منطقه باشد و شورا و شهرداری نسبت به آن اهتمام داشته باشند.

وی به معادن شن و ماسه منطقه نیز اشاره کرد و گفت: معادن شن و ماشه ضمن اینکه یک ظرفیت هستند یک تهدید نیز بشمار می‌روند زیرا معادنی که این همه عمیق شده‌اند اگر به وضع آنها رسیدگی نشود، فروریزش و فرونشست را در پی دارد و انتظار داریم معضل آن حل شود.

کد خبر 440839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.