۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
نقش گلخانه‌ها در رونق کشاورزی

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های نظام اقتصادی به شمار می‌رود از این رو توسعه این مهم از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در همین راستا برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در این بخش هر چند کند و آهسته اما همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است.

به گزارش ایمنا، اصفهان به‌عنوان اصلی‌ترین کانون کشاورزی کشور با سابقه‌ای طولانی، موقعیت جغرافیایی و وضعیت آب و هوایی نیازمند مصرف بهینه آب است بنابراین توسعه گلخانه‌ها در این استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار که اجرای این مهم نیز مستلزم حمایت‌های مختلف به ویژه حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری است.

کشت گلخانه‌ای به‌عنوان روشی پیشرفته می‌تواند راهی مطمئن برای رونق کشاورزی به خصوص در مناطق کم‌آب محسوب شود. محصولات این نوع کشت برخلاف باور عموم، به دلایل کنترل آفات و بیماری‌ها و همچنین شرایط محیطی مناسب و رسیدگی دقیق‌تر، از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولیدات کشت سنتی باشد.

باید توجه داشت که بحران آب و کاهش چشمگیر منابع آبی، چالشی بزرگ برای همه کشورها محسوب می‌شود بنابراین لازم است بر افزایش بهره‌وری در مصرف آب به صورت عملی تاکید شود. بر همین اساس برای مقابله با تنش آبی کشور، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای به‌عنوان جایگزین کشت سنتی راهکاری برای برون‌رفت از این چالش جدی خواهد بود.

احمدرضا رئیسی زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در گفتگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اهمیت کشت گلخانه‌ای با اشاره به بهره‌برداری ۱۶۶ پروژه در این بخش با قابلیت ایجاد ۵۵۴ فرصت شغلی جدید می‌گوید: از این تعداد ۳۸ پروژه و ۳۹۰ فرصت شغلی مرتبط با بخش تولیدات گیاهی و گلخانه‌ای و عمدتاً این گلخانه‌ها در مناطق جنوبی و غربی استان قرارگرفته‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تأکید بر اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای می‌گوید: مساحت گلخانه‌های اصفهان از یک هزار و ۸۴۰ هکتار در دو سال قبل اکنون به دو هزار هکتار رسیده که این میزان گلخانه در طول سال قادر خواهد بود ۳۷۰ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت‌فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای تولید کند.

رئیس زاده تصریح می‌کند: سالانه ۱۶۰ میلیون شاخه واصله انواع گل و گلدان و گیاه تزئینی در ۱۸۰ هکتار گلخانه این منطقه تولید می‌شود که شامل شاخه بریده، گیاهان کاشانه‌ای، درخت و درختچه، گل‌های فصلی و نشایی است، همچنین سالانه بیش از ۵۰ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای از این استان به خارج کشور صادر می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارتخانه، در توسعه کشت گلخانه‌ای جذب بازارهای کشورهای دیگر است و اکنون انواع محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه، فلفل دلمه‌ای رنگی، بادمجان، توت‌فرنگی، سبزی برگی و غده‌ای به همراه گل‌های تزئینی، از مهم‌ترین محصولات صادراتی از استان به کشورهای خارجی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گوید: با توجه به ارزآوری، اشتغال‌زایی و صرفه‌جویی کشت محصولات گلخانه‌ای، تسهیلات لازم در اختیار متقاضیان واجدالشرایط گذاشته می‌شود؛ تسهیلات بلندمدت ۸۰ درصد از هزینه‌های ایجاد یک گلخانه را شامل می‌شود.

رسول محمدی، کارشناس بخش کشاورزی، در رابطه با مزایای کشت گلخانه‌ای به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصفهان از استان‌های پیشرو در زمینه کشت گلخانه‌ای است به‌طوری‌که حدود هزار و ۵۰۰ واحد گلخانه در استان مستقر است و بیش از ۲۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در این مراکز فعالیت دارند.

این کارشناس می‌افزاید: استقبال از این نوع کشت به دلیل مزیت‌های آن است. در زمان‌هایی که قیمت محصولات فصل در حال افزایش است و یا با کمبود عرضه برخی از محصولات روبرو هستیم، این محصولات گلخانه‌ای می‌توانند در زمان‌هایی خارج از فصل هم عرضه شوند. همچنین می‌توان محصولات و گل‌های جدیدی پرورش داد که معمولاً در هر اقلیم منطقه‌ی رشد نمی‌کنند.

وی اظهار می‌کند: محصولات گلخانه‌ای به‌غیر از تأمین نیاز داخلی ارزآوری بسیار خوبی برای کشور دارد که شاید با دیگر انواع کشت قابل قیاس نباشد. اشتغال‌زایی نیز مزیت دیگر این فعالیت است که نسبت به روش معمول بسیار بیشتر است با این دلیل که فعالیت در گلخانه در همه ایام سال انجام می‌شود اما درروش غیر گلخانه، زمین تنها چند ماه زیر کشت است و مابقی سال کشاورز بیکار می‌شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می‌کند: دریافت تسهیلات از مزایای دیگری است که هر شخص سرمایه‌گذار باوجود زمین زراعی و آب کافی می‌تواند از تسهیلات بانکی با بازپرداخت پنج‌ساله و با یک سال تنفس بهره‌مند شود. باید توجه کرد که اهمیت کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان به اندازه‌ای پررنگ است که بخشی از پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت به طرح‌های مربوط با این نوع کشت اختصاص دارد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 440823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.