احداث ۲۰۸۰ واحد مسکونی در مناطق سیل زده اصفهان/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده لرستان

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان از پایان احداث ۲۰۸۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده این استان همزمان با هفته دولت خبر داد.

محسن قوی بیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با برشمردن اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان در مناطق آسیب دیده از سیل فروردین ۱۳۹۸، اظهار کرد: سیلاب‌های بهار سال گذشته به چندین استان کشور خساراتی زد و شهرها و روستاهای غرب و جنوب استان اصفهان نیز براثر سیل دچار آسیب شد.

وی افزود: کارشناسان ما در فروردین ۹۸ در بررسی‌های اولیه حدود ۵۶۰۰ واحد کامل تخریب شده و یا آسیب دیده بین ۲۰ تا ۷۰ درصد را در پنج شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان، سمیرم و بویین و میاندشت شناسایی و ارزیابی کردند که ۷۳ درصد از خسارات در این پنج شهرستان بود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان افزود: برآورد خسارات بر اساس مصوبات هیأت وزیران تحت عنوان تخصیص تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض برای ۲۰۸۰ واحد احداثی و ۱۶۹۴ واحد تعمیری بود که در مجموع اعتباری بالغ بر ۱۲۱ میلیارد و ۵۵۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی و ۴۶ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بازسازی مناطق آسیب دیده اصفهان اختصاص یافت.

قوی بیان با بیان اینکه همه مراحل آواربرداری، خدمات فنی مهندسی و صدور پروانه ساخت در این مناطق برای مردم رایگان انجام شد، گفت: دولت همچنین ۱۵ هزار تن سیمان برای بازسازی مناطق سیل زده اصفهان پیش بینی کرد که سهم هر واحد احداثی هشت تن سیمان بود.

وی با اشاره به اینکه عملیات تعمیر واحدهای آسیب دیده تا اسفند سال ۹۸ پایان یافت، خاطرنشان کرد: ۲۰۸۰ واحد احداثی نیز هم اکنون قابل سکونت شده و قرار است در هفته دولت اختتامیه آن همزمان در سراسر کشور با حضور رئیس جمهور برگزار شود که در اصفهان با حضور استاندار اصفهان خواهد بود.

وی با این توضیح که احداث ۲۰۸۰ واحد به میزان تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض که به متقاضیان پرداخت شده به مرحله سفت کاری رسیده است، افزود: برای هر واحد احداثی در شهرها در مجموع ۶۵ میلیون تومان تسهیلات ارائه می‌شد که ۵۰ میلیون تومان وام ساخت و ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی بود؛ همچنین کمک بلاعوض شهری ۱۲ میلیون تومان برای ساخت ۱۲ میلیون تومان تحت عنوان کمک بلاعوض اجاره بها و پنج میلیون تومان کمک معیشتی بود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان با بیان اینکه تسهیلات از سوی هفت بانک عامل به متقاضیان ارائه شده است، اضافه کرد: تسهیلات بانکی در روستاها نیز در مجموع ۵۵ میلیون تومان در قالب وام ساخت و کمک معیشتی به متقاضیان پرداخت شد؛ همچنین ۲۱ میلیون تومان کمک بلاعوض برای روستاییان در نظر گرفته شده بود.‌

قوی بیان با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات بانکی با سود پنج درصد و اقساط ۱۵ ساله است، گفت: بر اساس اعتباری که هیأت وزیران در اختیار بنیاد مسکن استان قرار داد عملیات بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب دیده بر اثر سیل انجام شده است اما نمی‌توان گفت همه مردم در این مناطق از تسهیلات و کمک بلاعوض بهره مند شدند زیرا اعتبارات محدود بود برای مثال باید برای ۱۶۹۴ واحد نیازمند تعمیر برحسب کارشناسی و درصد خسارات ۱۵ میلیون تومان وام معیشتی پرداخت می‌شد اما این اعتبار را به وام‌های ۱۰ و ۱۵ میلیون تومانی تقسیم کردیم و حدود ۱۷۷۵ نفر وام معیشتی دریافت کردند اما افراد دیگری نیز بودند که یا به آنها وام نرسید یا متقاضی دریافت تسهیلات نبودند.

احداث ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرستان پل دختر

قوی بیان در ادامه به آخرین وضعیت بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده استان لرستان اشاره کرد و گفت: استان لرستان براثر سیل فروردین ۱۳۹۸ بسیار آسیب دید و عملیات بازسازی شهرستان پل دختر و ۱۳ روستای تابع آن به بنیاد مسکن استان اصفهان واگذار شد.

وی ادامه داد: ۳۶۰ واحد مسکونی شهری در پلدختر و حدود ۳۴۰ واحد روستایی ۱۰۰ درصد تخریب شده بود و یک هزار واحد آسیب دیده بودند که نیاز به تعمیر داشتند؛ هم اکنون بازسازی و نوسازی این واحدها در پلدختر تمام شده و این واحدها قابل سکونت است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: هم اکنون مأموریت بنیاد مسکن اصفهان در این شهرستان پایان یافته و ماشین آلات و نیروها بازگشتند و واحدها آماده تحویل است.

بازسازی و نوسازی ۱۹ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در سرپل ذهاب

وی همچنین از پایان عملیات بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده براثر زلزله کرمانشاه در آبان ۹۶ خبر داد و گفت: بنیاد مسکن اصفهان عملیات بازسازی ۱۲ هزار واحد نیازمند تعمیر و احداث ۷۷۰۰ واحد تخریب شده در سرپل ذهاب را از ابتدای ۱۳۹۷ با همکاری بنیاد مسکن دو استان مازندران و خراسان رضوی آغاز کرد و این واحدها تا نیمه سال ۹۸ تحویل داده شد.

به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان نزدیک به ۲۶۰ نفر نیرو از این استان در ماه‌های نخست تا اردیبهشت ۹۷ با ۱۸۳ دستگاه انواع ماشین آلات در سرپل ذهاب مشغول کار شدند و برحسب پیشروی کار، نیروها در این منطقه تعدیل شد و تا حدود ۵۰ نفر تا روزهای آخر عملیات بازسازی در مناطق زلزله زده کرمانشاه حضور داشتند.

کد خبر 440803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.