حاشیه‌های یک جابجایی

سالن توزیع (بخوانید پارکینگ) نشریات و مطبوعات اصفهان در زیرزمین مجموعه عباسیِ خیابان آمادگاه بسته شد، شهرداری به عنوان صاحب این پارکینگ از نشریات خواسته به مجتمع مطبوعاتی واقع در میدان لاله نقل مکان کنند؛ اما برخی از آن‌ها به این تصمیم اعتراض دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک پارکینگ مرطوب و قدیمی واقع در خیابان آمادگاه روبروی هتل عباسی سال‌هاست که هم آفت جان و هم عامل بقای مطبوعات و نشریات است. پارکینگی که از آن به عنوان سالن توزیع نشریات و مطبوعات یاد می‌شود و راهرو تنگ و باریک و مرطوب آن مانند آفتی بر جان روزنامه‌هاست، اما موقعیت مکانی آن در مرکز شهر عامل تسهیل توزیع مطبوعات چاپی و بقای آن‌ها در طی سال‌های اخیر بوده است.

سالن توزیع در واقع مکانی است که افرادی در آنجا روزنامه و مجلات را در تعداد بالا تحویل گرفته و بار خودروها و موتورسیکلت‌ها کرده و به دکه‌ها و مراکز فروش آن‌ها می‌رسانند. از اول شهریورماه امسال سالن توزیع مطبوعات اصفهان یعنی همان پارکینگ خیابان آمادگاه توسط شهرداری بسته شد. شهرداری به عنوان مالک این مجموعه از مطبوعات خواسته که محل توزیع نشریات خود را به دیگر ساختمان شهرداری واقع در منطقه شمال شرقی شهر یعنی "مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان" انتقال دهند.

صاحبان امتیاز و مسئولان مطبوعات و نشریات اما در برابر این خواسته شهرداری مقاومت کردند. این در حالی است که در دهه گذشته بارها به وضعیت پارکینگ آمادگاه اعتراض شده و از شهرداری درخواست رسیدگی شده بود. اکنون که شهرداری به دلیل مسائل ایمنی و با درخواست آتش‌نشانی این پارکینگ را بسته و نشریات را به سمت ساختمان میدان لاله راهنمایی می‌کند، حرف آن‌ها چیز دیگری است.

اهالی مطبوعات معتقدند که دوری مسیر میدان لاله همان نیمه جانی که پس از شیوع ویروس کرونا برایشان مانده را خواهد گرفت. هزینه بالای حمل و نقل از میدان لاله و خطرآفرین بودن مسیر اتوبان مهم‌ترین دلایلی است که باعث مقاومت مطبوعات و نشریات در برابر این جابجایی شده است. اما رعایت مسائل ایمنی و حفظ جان افراد همواره مهم‌ترین مسئله است که با ادامه کار در پارکینگ آمادگاه در خطر است.

حفظ جان افراد از هر چیزی مهم‌تر است

اصغر مختاری، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: در حدود یک سال پیش آتش‌نشانی نامه‌ای مبنی بر معرفی مکان‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی جهت ارزیابی ایمنی به کل دستگاه‌ها فرستاد. از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان مکان‌های مختلف از جمله برخی سینماها، سالن‌های کنسرت، مرکز توزیع نشریات و مطبوعات معرفی شد.

وی ادامه داد: آتش‌نشانی پس از بررسی وضع مرکز توزیع مطبوعات در مجتمع عباسی واقع در خیابان آمادگاه به دلیل وجود چند مشکل از جمله وجود نداشتن راه خروجی اضطراری و سیستم اطفای حریق آن را "نامناسب و ناایمن" گزارش کرد. در این گزارش به حادثه آتش‌سوزی چندسال گذشته این مرکز نیز اشاره شده و با توجه به اینکه در آن مکان اقلام قابل اشتعال مانند کاغذ وجود دارد، شرایط بسیار حساس است.

مختاری با اشاره به بسته شدن این محل توسط شهرداری منطقه سه اصفهان توضیح داد: این مکان متعلق به شهرداری است و پس از گزارش آتش‌نشانی، در طی نامه‌ای از شهرداری خواسته شد تا این محل تعیین تکلیف شود. در روز گذشته شهرداری با اطلاع قبلی این محل را بسته است. گویا مسیر به شکلی بسته شده که خودرو نمی‌تواند پایین برود، با وجود این نشریات باز هم در همان محل توزیع شده است.

وی با بیان اینکه "هدف تمام این اقدامات حفظ جان افرادی است که در آن محل کار می‌کنند" تاکید کرد: شهرداری هم به عنوان متولی ساختمان قطعاً مسئولیتی در قبال تامین ایمنی آن دارد، به همین جهت محدودیت‌هایی ایجاد شده و امیدواریم با وجود مجتمع مطبوعاتی مناسب و نوساز اصفهان که در میدان لاله واقع شده این جابجایی صورت گیرد. در این ساختمان تمام امکانات توزیع وجود دارد و کامیون می‌تواند به راحتی تا محل آن تردد کند ضمن اینکه تمام تدابیر امنیتی و ایمنی بررسی شده و مورد نظر قرار گرفته، امیدواریم اهالی مطبوعات در این محل مستقر شوند، زیرا حفظ جان افراد از هر چیزی برای ما مهم‌تر است.

پارکینگی که مناسب سالن توزیع نیست

حسین کارگر، شهردار منطقه سه اصفهان درباره دلیل بسته شدن پارکینگ مجموعه عباسی، توضیح داد: آتش نشانی و شهرداری در مورد وضعیت این محل مکاتبه‌ای داشتند و در نهایت ناایمن بودن آن محرز شد. کاربری این محل پارکینگ و انباری بوده و برای توزیع نشریات و مطبوعات مناسب نیست و ممکن است به خاطر وجود کاغذ در این محل با خطر وقوع حریق مواجه شویم.

وی ادامه داد: در نهایت تصمیم بر بستن این محل گرفته شد تا روی مسائل ایمنی آن کار شود. با طی کردن روال قانونی، پنج روز قبل از بسته شدن اخطار تخلیه به ساکنان آنجا داده شد. اما متأسفانه برخی نشریات همچنان انباری خود را تخلیه نکرده‌اند. این پارکینگ بسیار قدیمی و نیاز به بازسازی دارد. مواردی از جمله وجود اقلام آتش‌زا و نبود وسایل اطفای حریق و لوله‌کشی استاندارد باعث ناایمن شدن محل شده است.

با این تفاسیر ناایمن بودن و لزوم تخلیه این پارکینگ قطعی به نظر می‌رسد، زیرا در صورت بروز مشکل و اتفاقی در این محل انگشت اتهام به سوی شهرداری است لذا پیشگیری از بروز چنین اتفاقی در اولویت خواهد بود. اگرچه اهالی مطبوعات معتقدند که سالن توزیع مجتمع مطبوعاتی میدان لاله نیمه‌جان مانده در مطبوعات را خواهد گرفت، اما در پارکینگ مجتمع عباسی اموال و جان مردم در خطر است.

کد خبر 440763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.