حفره‌های امنیتی در کشور داریم که جبران خواهیم کرد

وزیر کشور گفت: در بحث امنیت در داخل هنوز خلاءهایی داریم که برخی خلاءها در غرب و شرق کشور است که باید جبران کنیم.

به گزارش ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به مناسبت هفته دولت، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار کرد: ما در وزارت کشور با ابعاد وسیع کاری مواجه هستیم، یعنی مردم از لحظه تولد تا لحظه فوت با وزارت کشور سروکار دارند. مسئولیت امنیت داخلی کشور به طور مستقیم با وزارت کشور است. در بحث سیاست داخلی نیز، بخصوص انتخابات، که معنای وسیعی دارد، وزارت کشور مسئول است. هر تحول سیاسی داخلی برعهده این وزارتخانه است. یک بحث هم هماهنگی بین دستگاه‌هاست که نقش هماهنگ کننده ها را استانداران و فرمانداران برعهده دارند.

رحمانی فضلی افزود: در حوزه امنیت، بر اساس نظرسنجی‌ها از مردم بالاترین رقم رضایتمندی را داریم. در حوزه سیاسی نیز اگر انتخابات را شاخص بگیریم در ۷ انتخاباتی که برگزار کردیم، ما سالم‌ترین و قانونی‌ترین انتخابات‌ها را برگزار کردیم.

وی افزود: در بحث امنیت در داخل هنوز خلاءهایی داریم که برخی خلاءها در غرب و شرق کشور است که باید جبران کنیم. ورود افراد شرور و تروریست‌ها در مرزهای شرقی کم شده است اما هنوز برخی حفره‌هایی است چراکه همسایگان شرقی ما در تأمین امنیت خودشان هم عاجز هستند.

وزیر کشور گفت: ما امروز ۳ میلیون افغانستانی در کشور داریم که حدود ۸۰۰ هزار نفر از آنها غیرقانونی هستند که از نظر ما حفره امنیتی محسوب می‌شود. ما سالی ۷۰۰ هزار نفر را عودت دادیم ولی بازهم برگشتند.

رحمانی فضلی گفت: در این دولت همه شاخص‌های ما فزآینده و رو به رشد بوده است و با توجه به خطراتی که انقلاب ما را تهدید می‌کند، ما با یکسری مسائل درگیر هستیم.

وی تاکید کرد: یکی از ضعف‌های جدی در کشور در بحث بودجه‌ریزی، عدم تعادل و توازن است. این مساله را در حوزه جمعیتی و امکانات و … را می‌بینیم. ما در این ۷ سال تلاش کردیم در حوزه اختیارات، امکاناتی را بگیریم که بتوانیم این توازن را در حوزه وزارت کشور برقرار کنیم. مثلاً امکانات سیستان و بلوچستان با مشهد یا شیراز قابل مقایسه نیست. ما توانستیم ۲۰۰ اختیار را از دولت بگیریم که این اختیارات در مقابل آن عدم اختیارت خیلی زیاد است و من می‌خواهم در این یک‌سالی که باقی مانده است، به صورت نهادینه و ساختارمند قبول کنیم که استان‌های ما جز مناطقی هستند که می‌توانند بار زیادی را از دوش دولت مرکزی بردارند.

وزیر کشور گفت: مثلاً رهبر انقلاب دو سالی است که نظام بودجه‌ریزی را درست کنید. این جز کارهایی هستند که اگر استان‌ها را تقویت کنیم، هرکدام از استان‌ها ظرفیت و توان اداره خودشان را دارند.

رحمانی فضلی گفت: استانداران ما نقش پیگیری و هماهنگ کنندگی را دارند. عملکرد مجموعه دستگاه‌ها منجر به کار و فعالیت می‌شود. به عنوان اگر در یک منطقه، قرار باشد یک واحد تولیدی راه اندازی شود، استانداران می‌توانند دستگاه‌ها را گردهم آورند و هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاورند.

وزیر کشور با اشاره برگزاری انتخابات‌ها در کشور گفت: انتخابات پیش روی ما، مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم است و می‌خواهیم در شرایط کرونایی در ۱۱ حوزه انتخابیه و ۹ استان این انتخابات را برگزار کنیم. انتخابات ریاست جمهوری بسیار حساس و مهم است. انتخابات مجلس امکان انتخاب شدن توزیع می‌شود و در شوراها نیز این توزیع بیشتر است اما انتخابات ریاست جمهوری یک حوزه انتخابیه داریم و آن حوزه ایران است.

وی ادامه داد: تمام انرژی‌های سیاسی در اینجا متمرکز می‌شود و چون قرار است رئیس‌جمهور و نفر دوم حاکمیت انتخاب شود، حساسیت‌ها بسیار بالاست و نگرانی در بی‌طرفی، قانونی شدن، سواستفاده‌ها و دخالت‌ها در این انتخابات وجود دارد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: تجربه خوبی در انتخابات داریم و از ۲۵ فرآیند انتخاباتی، ۲۴ فرآیند را الکترونیکی کردیم. آخرین فرایندی که شورای نگهبان با آن موافقت کرد تشخیص هویت بود. همیشه یکی از دغدغه‌ها تشخیص هویت بود زیرا افراد مرده رأی می‌دادند و شناسنامه تکراری رأی می‌دادند و یک نفر می‌توانست ۵ مرتبه رأی بدهد

وزیر کشور گفت: در انتخابات مجلس یازدهم تخلفات از این جنس، به عدد دو رقمی هم نرسید. ما اخیراً با شورای نگهبان جلسه‌ای داشتیم که اگر شد، آخرین فرآیند انتخابات را هم الکترونیکی کنیم.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی که کردیم در ۱۴۰۰ انتخابات خوبی خواهیم داشت. نگرانی ما در ۱۴۰۰ با توجه به شرایطی که در انتخابات مجلس یازدهم داشتیم، دغدغه مشارکت است. امیدواریم با زمینه سازی ها و مشارکت همه گروه‌های سیاسی بتوانیم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را بالا ببریم.

منبع: مهر

کد خبر 440758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.