قاسمی: امنیت صرفا با ابزار و برخورد برقرار نمی‌شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان گفت: امیدوارم با کمک مردم و مسئولان امنیت و فضای آرام کشور حفظ شود؛ زیرا امنیت صرفاً با ابزار و برخورد برقرار نمی‌شود و نتیجه مطلوبی هم ندارد.

حیدر قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون تدابیر امنیتی اندیشیده شده برای برگزاری مراسم مذهبی در شرایط شیوع بیماری کرونا در استان اصفهان اظهار کرد: اصول و پایه برقراری امنیت در جامعه خود مردم هستند و زمانی که متولی برگزاری مراسم مذهبی آنها باشند، نگرانی کمتری وجود دارد؛ زیرا حضور جدی و فعال مردم در برنامه‌های اجتماعی ضامن حفظ آرامش کشور است.

وی افزود: به صورت کلی متولی اصلی حفظ نظم و امنیت در شرایط عادی نیروی انتظامی است. طبق سنوات گذشته برای برگزاری مراسم مذهبی طرح‌های خاص انتظامی امنیتی وجود دارد که این طرح‌ها هر ساله بر اساس احتمالات و شرایط با تغییراتی همراه است.

مراسم مذهبی امسال از نظر تراکم، متفاوت‌تر از گذاشته است

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان ادامه داد: برای محرم امسال نیز نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی در راستای برگزاری مراسم عزاداری طرح‌های انتظامی و امنیتی ویژه را برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ البته مراسم امسال از نظر تراکم و واسطه شرایط بهداشتی جامعه، متفاوت‌تر از گذاشته است.

قاسمی افزود: هنوز در قبال برپای مراسم قمه زنی به عنوان یک رفتار تحریفی، نگرانی‌هایی وجود دارد که در این راستا، از مدت‌ها قبل تمهیدات لازم در شهرستان‌ها توسط فرمانداران و دیگر دستگاه‌های ذیربط پیش بینی شده است. بیشتر هدفمان توجیه افراد، هیئت‌ها و متولیان امر است که به واسطه شرایط بهداشتی موجود، مراعات بیشتری کنند؛ البته تلاش می‌کنیم برخورد قهری کمتر رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: همیشه سعی می‌کنیم با کمک روحانیون، معتمدان و کسانی که روی فکر و رفتار مردم تأثیرگذار هستند، از ترویج اعمال خرافی جلوگیری کنیم‌. امسال با توجه به شرایط بهداشتی کشور و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، هشدارهای جدی در این زمینه داده شده است. امیدواریم به واسطه اقدامات خوبی که شده و توصیه‌های انجام شده، مشکل خاصی نداشته باشیم.

قاسمی با اشاره به وضعیت و شرایط خوب امنیتی استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته با دو رخداد جدی مواجه شدیم. وضعیت سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا که کاهش درآمدهای دولت را در پی داشت. پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران افزایش یافت که در ابتدا توانستیم تا حدودی فشار تحریم‌ها را مدیریت کنیم، اما در ادامه تأثیراتی بر اقتصاد گذاشت و تا حدودی باعث افزایش تورم شد که قدرت خرید خانوارها را کاهش داد که این موضوع بخشی از نارضایتی‌ها را در جامعه به وجود آورد.

وی افزود: آگاهی مردم ایران نسبت به مسائل و مشکلات کشور و فشارهای استکبار باعث شده تا حدودی از حجم این نارضایتی‌ها کاسته شود؛ شیوع بیماری کرونا نیز رونق فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داد و محدودیت‌هایی را به وجود آمد که بر مشکلات، هزینه‌های دولت و خانوارها افزود.

دولت هزینه‌های زیادی را در زمینه بهداشت و درمان متحمل شده است

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه دولت هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم زیادی را در زمینه بهداشت و درمان متحمل شده است، گفت: اگر این هزینه‌ها را در کل کشور در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که دولت در زمینه بهداشت و درمان و مقابله با بیماری کرونا باید رقم بسیار بالایی را در شرایط کاهش درآمدها، هزینه کند.

قاسمی افزود: مردم ما درک و فهم بالایی از شرایط کشور دارند و دولت نیز سعی کرده تا جایی که امکان دارد اقدامات لازم را برای کنترل این شرایط انجام دهد. یکسال گذشته از نظر وضعیت اقتصادی، سخت‌ترین سال برای دولت بود که باید در این زمینه از مردم برای صبر و استقامتشان تشکر کرد.

وی ادامه داد: هم اکنون علی‌رغم وضعیت نامناسب اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از مردم و تحریکات بیرونی که به صورت مداوم توسط عناصر معاند و ضد انقلاب انجام می‌شود، وضعیت جامعه از نظر میزان تجمعات و اعتراضات نسبت به ماه‌های مشابه کاهش یافته است؛ البته به این نکته نیز توجه داریم که در بخش‌هایی از جامعه نگرانی‌ها و ناراحتی‌های جدی وجود دارد و اگر درک و همگرایی مردم نبود، شرایط امسال از نظر بروز و نمود نارضایتی‌ها و اعتراضات نسبت به سال‌های گذشته بدتر می‌شد.

اعتراضات کشاورزان نسبت به گذشته کاهش یافته است

قاسمی در مورد وضعیت کشاورزان استان گفت: از اوایل سال ۹۸ که آب بعد از ماه‌ها باز شد، اعتراضات کشاورزان علی‌رغم اینکه بر سر نحوه توزیع آب دغدغه‌هایی داشتند، نسبت به یکسال و نیم قبل از آن کاهش یافت. امیدواریم باز هم وضعیت بارش و آورد رودخانه و ذخیره سد زاینده رود همچنان مناسب باشد تا در این عرصه با استفاده کشاورزان از حقابه‌های خود و بهبود سطح زندگی آنان، با مشکلات کمتری رو برو شویم.

وی تاکید کرد: آب یک بحث دیرینه و مهم است و در این زمینه، اختلاف مرزی چندان مطرح نیست. عمده بحثی که وجود دارد، ایجاد و تأمین منابع است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اصفهان ادامه داد: در حال حاضر از طریق تونل‌های یک و دو کوهرنگ و چشمه لنگان و روان آب‌های طبیعی، انتقال آب به زاینده رود صورت می‌گیرد و بخش دیگر تأمین آب از سایر منابع است. دو طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ و بهشت آباد مطرح است که نه تنها یک پروژه استانی، بلکه ملی است.

قاسمی یادآور شد: برخی اختلاف برداشت‌ها و نگاه‌ها به این طرح‌های آب رسانی، باعث ایجاد ذهنیت‌های منفی شده است. هر عقیده‌ای که در این زمینه داشته باشیم، آب باید از سرشاخه‌های بالادستی انتقال پیدا کند؛ عمده نگرانی‌ها و دغدغه‌های ایجاد شده بعضاً ذهنی بوده و برخی نیز از روی حساسیت‌ها است که باید با گفت و گو اصلاح شود.

وی تصریح کرد: دو طرح تونل سوم و بهشت آباد مصوب نهادهای بالادستی و شورای عالی آب است. یکی از کارهای اصلی استاندار اصفهان در مدتی که شروع به کار کرده، این بوده که وقت زیادی را به بررسی و پیگیری مسائل و موضوع مهم آب اختصاص داده است. امیدواریم برخی از سو تفاهمات هرچه سریع‌تر رفع و رجوع شود تا بتوانیم پروژه‌های مصوبات مربوط به آب را سریع‌تر دنبال و اجرا کنیم.

قاسمی ادامه داد: درست است که مردم انتظارات و گلایه‌هایی هم دارند اما مهم آن است که می‌دانند شرایط فعلی ناشی از بی فکری و بی تفاوتی نیست؛ زیرا دولت وقت زیادی را صرف تعاملات بین‌المللی و اصلاح امور کرد. معاهده‌ای مانند برجام انصافاً یک توافقنامه بسیار بزرگ و بین‌المللی بوده و در نوع خود، اقدامی مهم برای مجموعه دولت و نظام تلقی می‌شد، اما ترامپ به دلیل و بهانه اینکه به ضرر آمریکا است از آن خارج شد که مورد شماتت دنیا هم قرار گرفت و باعث اثبات حقانیت جمهوری اسلامی و عهدشکنی آمریکا شد.

دولت توانست به خوبی بحران کرونا را مدیریت کند

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان با بیان اینکه در دولت یازدهم نرخ تورم تک رقمی بود گفت: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، شاهد تشدید تورم در کشور بودیم. در مواجهه با شیوع بیماری کرونا، اغلب دولت‌های اروپایی و بعضاً آسیای شرقی بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کردند، اما برای دولت و جامعه ما چنین امکانی فراهم نبود. دولت توانست با کمک همه مردم و مسئولان و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به خوبی بحران کرونا را مدیریت کند.

قاسمی با اشاره به تدابیر دولت در مواجهه با شیوع بیماری کرونا گفت: دولت نمی‌تواند مشاغل را تعطیل کند؛ زیرا صنوف و کسبه راهی برای تأمین مخارج زندگی‌خود ندارند. دولت با توجه به این پشتوانه، به خوبی توانست شیوع بیماری کرونا در کشور را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با کمک مردم و مسئولان امنیت و فضای آرام کشور حفظ شود؛ زیرا امنیت صرفاً با ابزار و برخورد برقرار نمی‌شود.

کد خبر 440730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.