انتخابات ۱۴۰۰ چه زمانی برگزار می شود؟

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: ما دو زمان ۲۱ و ۲۸ خرداد را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به شورای نگهبان، دادیم که با ۲۸ خرداد موافقت شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جمال عرف در نشست امروز که به مناسبت هفته دولت با خبرنگاران در محل وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه کشور در شرایط کنونی مسیری، جز اتحاد، همدلی و هم افزایی برای عبور از مشکلات ندارد؛ گفت: شرایط کشور در صحنه بین‌المللی شرایط خاصی است و برای گذر از نقشه شوم دشمن به همدلی و وحدت در داخل نیاز داریم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت، شهید رجایی و باهنر، هفته دولت را هفته معرفی رونمایی از برنامه و دستاوردهای دولت عنوان کرد و گفت: امروز سوم شهریور ماه روزی است که متفقین با ورود به کشورمان، استقلال و تمامیت ارضی‌مان را خدشه دار ساخت.

معاون سیاسی وزیر کشور با اظهار اینکه باید همواره دغدغه‌ای فزون‌تر به استقلال، امنیت و توسعه‌مان داشته باشیم؛ گفت: با مقاومت و همدلی که در داخل برقرار شد، برنامه غیر قانونی ترامپ به شکست انجامید.

عرف در این خصوص با اشاره به تلاش ترامپ و تیمش در فعال کردن بندهای ۳۶ و ۳ برجام نیز، گفت: دشمن از هر ابزاری به دنبال تحت فشار قرار دادن است و با دور زدن برجام به دنبال اعمال تحریم‌های مضاعف به کشورمان است که خوشبختانه این برنامه دشمن تاکنون به شکست انجامیده است.

معاون سیاسی وزیر کشور با اظهار اینکه دولت در پیگیری و سامان بخشی به اوضاع کشور جدی است، افزود: در دیدار ویدئوکنفرانسی هیأت دولت با رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله تعالی) نقشه راه مشخص شد و طبق این نقشه راه، مسیر و حرکت دولت با شتاب بیشتری تداوم خواهد یافت.

عرف در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جایگاه و اقدامات صورت گرفته در معاونت سیاسی وزرات کشور اشاره کرد و گفت: تمشیت امور سیاسی، برگزاری انتخابات و عدالت تقسیماتی حوزه کارکردی معاونت سیاسی در وزارت کشور است.

وی با بیان اینکه در طی این سال‌ها ساماندهی به تحزب و فعالیت‌های حزبی محور برنامه‌های معاونت سیاسی وزرات کشور بوده، گفت: بعد از ابلاغ قانون سال ۱۳۹۵ احزاب فعال در کشور خودشان را با قانون جدید تطبیق دادند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه فعالیت احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ ساماندهی می‌شود؛ اظهار داشت: کمیسیون ماده ۱۰ یک کمیسیون فراقوه‌ای است و وظیفه رسیدگی به امور حزبی را با اولویت مسائل ملی و کلان کشوری بر عهده دارد.

عرف یادآور شد: در حال حاضر ۱۱۸ حزب خودشان را با قانون جدید تطبیق دادند و در حال فعالیت قانونی در کشور هستند.

وی به استحکام یافتن خانه احزاب در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸ شعب استانی خانه احزاب در کشور فعال هستند.

موضوع کمیسیون شورای امنیت کشور (کمیسیون کارگری، اقوام و دانشجویی) از دیگر موضوعات مورد اشاره معاون سیاسی وزیر کشور بود و در این خصوص گفت: مسائل مربوطه به این حوزه‌ها به صورت مفصل و کارشناسی مورد بحث و تصمیم‌گیری و راهکارهای لازم اتخاذ می‌شود.

عرف در این خصوص به رسیدگی به مطالبات کارگران در نفت و مجموعه‌های پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: با هماهنگی وزارت نفت، بخش اعظم مطالبات این قشر پرداخت شد.

وی به سند مصوب ۱۳۸۴ در خصوص موضوع اقوام هم اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به اقوام طبق این سند بررسی می‌شود.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص موضوعات دانشجویی هم گفت: به علت تعطیلی دانشگاه‌ها سعی کردیم با بهره‌گیری از فضای مجازی موضوعات مربوط به حوزه دانشجویی را هم پیگیری و اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهیم.

عرف به منشور گفت و گوی سیاسی در وزارت کشور اشاره کرد و گفت: امروز این اتفاق در بستر فضای مجازی دنبال می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع برگزاری انتخابات در ۲۱ شهریور ماه جاری اشاره کرد و گفت: طبق تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا انتخابات مرحله دوم از ۲۹ فروردین به ۲۱ شهریور ماه موکول شد و امروز همه شرایط و لوازم از جمله رعایت اصول بهداشتی برای برگزاری این انتخابات آماده است.

معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: انتخابات در این مرحله در ۹ استان و ۱۱ حوزه و ۲۴ شهرستان برگزار می‌شود.

عرف با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نگرانی در برگزاری انتخابات مرحله دوم، تجمع‌های قبل از انتخابات بود، گفت: با اعلام ممنوعیت تبلیغات در عرصه میدان و هدایت آن به سمت فضای مجازی این نگرانی رفع شد. وی همچنین گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده قرار است از ظرفیت‌های صدا و سیمای مراکز استان برای نامزدها جهت تبیین بیشتر برنامه‌هایشان استفاده شود.

وی با بیان اینکه از هشت شهریور زنگ انتخابات مرحله میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد شد؛ گفت: هر فردی که تصمیم بر شرکت در انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را دارد باید طبق ضوابط و قانون شش ماه قبل استعفایش را اعلام کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به تقویم انتخاباتی ریاست جمهوری هم گفت: تقویم انتخاباتی ریاست جمهوری از اسفندماه سال جاری شروع می‌شود.

عرف اضافه کرد: برای زمان برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری دو زمان ۲۱ و ۲۸ خرداد ماه را به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که پس از بررسی و شور این شورا در نهایت تاریخ ۲۸ خرداد ماه به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شوراهای اسلامی و شهر و روستا موافقت و ابلاغ شد.

وی با اشاره به ویروس کرونا در ۱۴۰۰ نیز گفت: سعی داریم از تجارب جهانی به خصوص انتخاباتی که اخیراً در کره جنوبی و روسیه برگزار شد بهره بگیریم.

معاون سیاسی وزیر کشور در خصوص انتخابات الکترونیکی نیز گفت: امروز ۲۴ مرحله از ۲۵ فرایند کل انتخابات به روش الکترونیکی برگزار می‌شود و صرفاً صندوق مورد موافقت شورای نگهبان قرار نگرفته که در این خصوص هم تلاش داریم به جمع بندی واحدی برسیم.

عرف در بخش بعدی صحبت‌هایش به موضوع مهم عدالت تقسیماتی در کشور اشاره کرد و گفت: تقسیمات کشوری بر حسب مقررات و قانون و تقاضاهای موجود صورت می‌گیرد. بنای دولت بر ایجاد استان جدید نیست اما ارتقاها در درون استان‌ها حسب نیاز صورت خواهد گرفت.

وی در این خصوص گفت: در کشور تا پایان بهار ۱۳۹۹، ۴۵۰ شهرستان، ۱۱۰۴ بخش، ۲۶۳۹ دهستان و ۱۳۶۱ شهر داریم.

کد خبر 440707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.