آخرین دربی تابستانی قرن با طعم انتخاب؛ سناریوی تقسیم جام بین سرخابی‌ها؟

استقلال و پرسپولیس در یکی از جذاب‌ترین شهرآوردهای خود، در نیمه نهایی جام حذفی امشب چهارشنبه - ۵ مرداد ماه - از ساعت ۱۹ رو در روی هم قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و پرسپولیس فردا چهارشنبه - ۵ شهریور ماه - از ساعت ۱۹ در ورزشگاه آزادی تهران از سری دیدارهای مرحله نیمه نهایی جام حذفی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این تقابل نود و یکمین رقابت دو تیم خواهد بود که انگیزه‌های فراوانی برای نبرد حساس عصر چهارشنبه دارند. سرخ‌پوشان پس از قهرمانی آسان در لیگ حالا دنبال خط و نشان کشیدن در جام حذفی هستند و امیدوارند همانند سال گذشته در لیگ و حذفی دبل کنند. شاگردان مجیدی هفته گذشته در لیگ نائب قهرمان شدند و فردا شب در پی برداشتن گامی مهم درباره دیگر قول سرمربی‌شان به هواداران، یعنی قهرمانی در جام حذفی هستند.

پرسپولیس به دنبال دبل در سه گانه

پرسپولیس که شروعی ناامید کننده با کالدرون در لیگ برتر داشت، موفق شد با گل محمدی بازگشتی با شکوه داشته و برای چهارمین سال پیاپی بر بام لیگ ایران بایستد. سرخ‌ها که چهار هفته مانده به هفته آخر قهرمانی خود را مسجل کردند با خستگی و فشار کمتری پا به شهرآورد نود و یکم خواهند گذاشت. آن‌ها با گذر از ماشین سازی، صنعت نفت آبادان و شهرداری ماهشهر پا به این مرحله از رقابت‌ها گذاشتند و پس از قرعه کشی حریف استقلال شدند.

سرخ‌ها در حالی پا به شهرآورد می‌گذارند که دنبال کسب دومین سه گانه پیاپی هستند. آن‌ها سال گذشته با قهرمانی لیگ و جام حذفی طبق قانون جدید جام سوپرجام را نیز به کلکسیون خود افزودند. حالا پرسپولیس با گل محمدی امیدوار است تا بار دیگر به این مهم دست یابد. احتمالاً پرسپولیس بدون مصدوم و محروم پا به این میدان خواهد گذاشت و در نبود نفرات کلیدی می‌تواند راه رسیدن به فینال را هموار کند. از سوی دیگر این دیدار بهترین فرصت برای رادوشوویچ است تا با اثبات توانمندی‌های خود پیراهن شماره یک فصل بعدی را رزرو کند.

مجیدی با مدافعین جوان در سودای شکست طلسم پیروزی در دربی

استقلالی‌ها که حتی رده پنجم جدول را به چشم دیدند، با مجیدی دوباره به جمع مدعیان بازگشته، نایب قهرمانی لیگ را به دست آوردند. آن‌ها در حذفی نیز با دو گل از سد سپاهان گذشتند تا با مسیری دشوارتر به پرسپولیس برسند. آبی‌ها که در چند سال اخیر تنها نظاره‌گر برپایی جشن‌های رقیب دیرینه بوده‌اند، امیدوارند این فصل به روند ناکامی‌ها پایان داده و با گذر از همشهری در نیمه نهایی جام حذفی، حداقل یکی از جام‌های این فصل را به خانه ببرند. فرهاد که پس از رسیدن مصدومانش به خط حمله این فرصت را دارد تا توان سرمربیگری خود را به رخ منتقدان کشیده و جایش را روی نیمکت استقلال استوار کند.

با این حال هر چه خط آتش ترسناک استقلال با مثلث دیاباته، قائدی و مطهری قدرتمند است، از سوی دیگر دفاع آبی‌های تهرانی با معضلات فراوانی در این فصل همراه بوده است. دفاع استقلال ۳۱ گل را در لیگ برتر دریافت کرد که یک گل بیشتر از گل‌های خورده پارس جنوبی است که به لیگ دسته یک سقوط کرده است. از سوی دیگر عملکرد حسینی در هفته‌های اخیر چالش‌های گوناگونی داشته و اشتباهات این گلر پرتکرار شده است. روزبه چشمی، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر سه غایب بزرگ استقلال هستند که دفاع این تیم تهرانی را تحت تأثیر قرار خواهند داد. با این حال باید منتظر ماند و دید که مجیدی به کدام یک از جوانانش در خط دفاع بازی می‌دهد.

البته چالش‌های خط دفاع در بخش میانی زمین برای آبی‌پوشان وجود ندارد و رسیدن علی کریمی می‌تواند آهنگ بازی استقلال را به کلی دگرگون سازد. حملات استقلالی‌ها فردا قطعاً ویرانگر خواهد بود ولی مدافعان آبی‌پوش روز سختی را دارند و باید مقابل پرسپولیس آماده بازی کنند.

آبی‌ها ۸۷۱ روز است که طعم پیروزی در دربی را نچشیده‌اند و عطش مثال‌زدنی برای شکستن این طلسم بدیمن دارند. آن‌ها آخرین بار سه فصل پیش در شهرآورد برگشت با تک گل وریا غفوری پرسپولیس را تسلیم کردند و حالا با گذشت نزدیک به ۹۰۰ روز می‌خواهند یک برد دلچسب دیگر را به کلکسیون افتخارتشان در دربی سنجاق کنند.

پرسپولیس و میزبانی به درد نخور!

پیش از قرعه کشی این مرحله از بازی‌ها معلوم شده بود که پرسپولیس در صورت برخورد با هر یک از سه تیم دیگر نیمه نهایی، میزبان خواهد بود. پس از آنکه همشهری رقیب آن‌ها شد، تقریباً امتیاز میزبانی برای سرخ‌ها از بین رفت. با نبود تماشاگران در استادیوم آزادی، سازمان لیگ قصد دارد تا مدیریت تنها ۵۰ درصد سکوها که شامل نصب بنرهای هواداری و اسپانسر باشگاه‌ها و همچنین پخش صوت تماشاگران در استادیوم است را به پرسپولیس بسپارد.

این موضوع باعث اعتراض سرخ‌ها به این قانون شد. پرسپولیسی‌ها که باید هزینه چند صد میلیونی اجاره ورزشگاه را بپردازند هیچ مزایای خاصی نسبت به استقلال نخواهند داشت. این در صورتی است که بارها صحبت‌هایی از اجرای قوانین میزبانی و میهمانی در شهرآورد تهران شنیده شده اما حالا که با نبود هواداران بهترین فرصت برای اجرای آن بود، مسئولین سازمان لیگ پا پس کشیدند تا مشخص شود این گره تا سال‌ها قرار نیست در دربی‌های پایتخت گشوده شود.

نکته جالب اینجاست که پس از شروع مسابقات فوتبال در سراسر جهان این شاید نخستین باری است که صوت هواداران دو تیم میزبان و میهمان در ورزشگاه پخش می‌شود که رقابت در این صداهای ضبط شده می‌تواند قابل توجه باشد. البته نباید فراموش کرد که پرسپولیس سال گذشته در همین مرحله به رقابت با سپاهان خورده بود، بر اجرای قانون ۵۰ -۵۰ در ورزشگاه نقش جهان پافشاری کرد و در نهایت موفق به تخصیص ۳۰ درصد از سکوهای این استادیوم به طرفدارانش شد.

وزیر پرسپولیسی یا تئوری تقسیم جام؟

کری خوانی هواداران که در چند سال اخیر شکل جدیدتری به خود گرفته و اکثر طرفداران تیم‌ها به جای افتخار به دستاوردهای تیم‌شان سراغ تخریب حریف به ویژه با مرتبط کردن نتایج خوب آن‌ها با حمایت‌های خاص و از نهادهای بالا سری کرده‌اند، می‌تواند در آخرین دربی تابستانی قرن به اوج برسد.

تعویض سه باره داورهای این شهرآورد بر این ماجرا نیز دامن زد و حالا هواداران هر یک از دو تیم معتقدند قرار است هر طور شده، رقیبشان به فینال برود. استقلالی‌ها که قهرمانی‌های پرسپولیس را حاصل تبعیض و نگاه ویژه وزیر ورزش می‌دانند و سرخ‌ها که این روزها از تئوری تقسیم جام لیگ و حذفی میان خود و تیم همشهری صحبت می‌کنند و معتقدند چون موفق به قهرمانی در لیگ شده‌اند، جام حذفی به استقلال پیشکش می‌شود.

هر چند برخی رفتارهای مسئولین در زمین و بیرون از آن باعث به وجود آمدن چنین شائبه‌های شده که باعث می‌شود حریف بازنده در این دیدار شکست را به خاطر عنایت ویژه وزیر به رقیب بداند.

کد خبر 440663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.