‌دانشگاه علمی کاربردی به سمت ایجاد رشته‌های همجوار در صنعت می‌رود

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: این دانشگاه تلاش کرده تا رشته‌هایی همجوار با صنعت ایجاد کند و با آموزش مهارت‌های مورد نیاز توسط اساتید مورد تأیید و پذیرش شده در دانشگاه زمینه را برای اشتغال فارغ التحصیلان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد رضایی در نشست خبری امروز دوشنبه _سوم شهریور ماه_ که در محل دانشگاه علمی کاربردی جامع استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: رسالت مهم مجموعه این است که تا جایی که توان داریم گام‌های محکمی در راستای آگاهی رسانی به هموطنان، خانواده‌ها، حوزه‌های آموزش و پرورش و دانش آموزانی که در حال حاضر آزمون کنکور داده‌اند و آماده انتخاب رشته هستند برداریم تا آنان بتوانند آینده خودشان را رقم بزنند.

وی با اشاره به وجود مشکلات بسیار مهم کشور در حوزه اشتغال خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان متعدد در رشته‌های مختلفی داریم، اما نتوانسته‌اند در رشته تحصیلی خود مشغول کار شوند که این موجب دلسردی و بی انگیزگی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده و این دلسردی به خانواده و جامعه نیز منتقل شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان عنوان کرد: با اینکه آموزش عالی در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر فارغ‌التحصیلان زیادی دارد، اما نیروهای متخصص در این حوزه‌ها کم داریم، این فارغ‌التحصیلان صرفاً به صورت تئوری درس خوانده‌اند، در حالی‌که ما نیاز به نیروی کار ماهر داریم.

رضایی با بیان اینکه طبق گزارش وزارت علوم بیشترین درصد بیکاری در حوزه دکتری است، ادامه داد: در این راستا آموزش عالی در حوزه مدیریت کلان از جمله در حوزه اجرایی، صنعت و کشاورزی نیاز به تغییر دارد. همچنین فرهنگ سازی در جامعه از جمله فرهنگ سازی در خانواده و آموزش و پرورش نیز اهمیت بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که نوجوان ما انتخاب رشته می‌کند بیشتر بر اساس نوع رشته این کار را انجام می‌دهد و رشته بر مبنای اولویت‌ها و نیاز جامعه و اجتماع انتخاب نمی‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: ۵۸ هزار نفر در سال ۹۸ از پایه دوازدهم در استان اصفهان فارغ التحصیل شدند که تقریباً ۲۳ هزار نفر در شاخه کار و دانش در رشته‌های فنی و مهارتی هستند و مابقی در حوزه رشته‌های نظری تحصیل کردند. سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش ۴۰ درصد است؛ در حالی که در حوزه دانشگاهی این درصد به ۱۷ می‌رسد.

رضایی گفت: آلمان در حوزه صنعت یک الگوی موفق بوده است، در این کشور ۸۰ درصد دانش آموزان در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل می‌کنند و تنها ۲۰ درصد در دانشگاه‌های مادر و کلاسیک مشغول تحصیل هستند، زیرا تأمین نیروی کار ماهر در صنعت حرف اول را می‌زند.

وی تأکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش می‌کند تا به سمت ایجاد رشته‌های همجوار در صنعت برود و فارغ‌التحصیلان بتوانند متناسب رشته تحصیلی خود کار ایجاد کنند. این سیاست در حوزه‌های صنعت، خدمات، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر و صنایع دستی دنبال می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اظهار کرد: توسعه اقتصاد با جهش تولید ممکن می‌شود و ما برای تحقق این امر نیاز به فرد ماهر، کارآمد و کارآفرین داریم تا بتواند شغل ایجاد کرده و زمینه را برای تولید فراهم کند.

رضایی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در چهار گروه صنعت، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر و کشاورزی ۲۶۳ کد رشته محل دارد که از این تعداد ۱۰۶ کد رشته در مقطع کاردانی و ۱۰۳ کد رشته در مقطع کارشناسی است.

وی گفت: ۱۱ هزار و ۳۰۵ نفر در مقطع کاردانی و هفت هزار و ۵۸۵ نفر در مقطع کارشناسی ظرفیت پذیرش داریم، ظرفیت بیشتر در مقطع کاردانی نشان از اهمیت بیشتر مقطع کاردانی دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان افزود: هدف ما تربیت نیروی کار ماهر برای اشتغال در حوزه‌های مختلف است و سعی کرده‌ایم از موازی‌کاری اجتناب کنیم.

رضایی اظهار کرد: اورژانس اجتماعی یکی از رشته‌هایی بوده که به دلیل شیوع کرونا نیاز زیادی به آن احساس شده است. رشته‌های دیگر نیز از جمله انتظامات در صنایع و دستگاه‌های مختلف تحصیلی نیاز بوده است تا بتوانند با یادگیری مهارت لازم در این کار وارد شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تصریح کرد: در حوزه کیفی سازی مدرسان تلاش شده است تا از افراد خبره در زمینه‌های مختلف استفاده شود، ۲۲۷ نفر ظرفیت و ۵۶ گروه درسی داشته‌ایم و یک هزار و ۷۷۱ نفر نیز متقاضی تدریس در این دانشگاه بودند که با مصاحبه‌های علمی و در قالب کارگروه‌های مختلف در نهایت ۲۱۳ نفر تأیید شدند تا وارد چرخه تدریس این دانشگاه شوند.

رضایی تأکید کرد: تلاش شده است به منظور آموزش مهارت‌های حرفه‌ای از افراد خبره‌ای که بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه مهارتی خاص دارند به عنوان مدرس در حوزه‌های مهارتی استفاده شود.

کد خبر 440661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.