۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند

ئیس جمهور شبکه گاز رسانی در ایران را در دنیا بی نظیر دانست و گفت: هم اکنون ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده اند و سوخت ۸۹ نیروگاه کشور با گاز تامین می شود.

به گزارش ایمنا ‌به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از طرحهای ملی وزارت نفت، اظهار کرد: تولید نفت از منابع مشترک نفتی از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و اگر این خبیث در آمریکا روی کار نیامده بود، امروز تولید ما از این میادین، به بیش از یک میلیون بشکه می رسید

وی با بیان اینکه صنعت گاز با تولید انرژی پاک، یک صنعت زیربنایی و عامل توسعه کشور است، گفت: از تولید ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز امروز به نزدیک یکهزار میلیون متر مکعب رسیده ایم.

رئیس جمهور شبکه گاز رسانی در  ایران را در دنیا بی نظیر دانست و گفت: هم اکنون۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده اند و سوخت ۸۹ نیروگاه کشور با گاز تامین می شود.

روحانی با اشاره به اینکه دولت اقدامات بزرگی در حوزه نفت و گاز کشور انجام داده است، گفت: با تلاش دولت یازدهم و دوازدهم یادگارهای ارزشمندی برای ملت ایران و دولت آینده گذاشته است و دولت‌های آینده می‌توانند از برکات آن بهره‌برداری کنند.

وی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی بویژه شهید رجایی و شهید باهنر، گفت: این شهیدان بزرگوار جان عزیز خود را در راه انقلاب و مردم فدا کردند و خالصانه در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای بقاء انقلاب و مدیریت در بخش‌های مختلف تلاش نموده‌اند و امیدواریم بتوانیم پیرو راه شهیدان عزیزمان باشیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امیدوارم در هفته دولت مسئولین در سراسر کشور قادر باشند بخشی از خدماتی که به ثمر نشانده‌اند را به افکار عمومی عرضه کرده و در مقابل دیدگان مردم بزرگوار قرار دهند.

روحانی با تأکید بر اهمیت صنعت گاز در کشور، اظهار کرد: گاز صنعت عظیمی است هم انرژی پاک تولید می‌کند و هم موجب توسعه کشور خواهد بود و هم اینکه یک صنعت زیربنایی است که صنعت بزرگتری مانند پتروشیمی را می‌چرخاند و هم موجب اتصال ایران به همسایگان است. به گونه‌ای که امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم آن را به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و در این راستا خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم توانسته‌ایم در بخش گاز خودکفا شده و از ۶۰۰ میلیون متر مکعب امروز به حدود هزار میلیون متر مکعب رسیده‌ایم و در فصل زمستان حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در اختیار خانه‌ها و مصارف کشور قرار می‌گیرد و این معادل ۵ میلیون بشکه نفت است و از این‌رو گاز اهمیت خاص و ویژه‌ای برای اداره کشور دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دیروز مقام معظم رهبری اشاره داشتند که یادگارهایی از این دولت برای دولت آینده به جا بماند، گفت: دولت یادگارهای بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده دارد و همه فازهای پارس جنوبی به جز یکی افتتاح شده است و همچنین در بنزین و گازوئیل هم خودکفا شده‌ایم و اینها همه ارمغانی است که این دولت برای ملت ایران و دولت های آینده به جا می‌گذارد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیاردی پروژه‌هایی که امروز در بخش نفت به افتتاح رسید، گفت: این حجم از سرمایه‌گذاری کار بزرگی است که با تلاش دست‌اندرکاران و در شرایط تحریم به ثمر رسیده است.

رئیس جمهور گفت: امروز در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمنده نیستیم و می‌توان به مردم گفت که هم در نفت و گاز و هم در میادین مشترک کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است.

روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه نفت و گاز اظهار کرد: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در حوزه پتروشیمی انجام می‌دهد و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ارزش صادراتی آن به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان این دولت ۸ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: در زمینه نفت و گاز با احداث مجتمع‌های پتروشیمی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و معتقدم که در زمینه همه معادن زیرزمینی بایستی این تحول انجام شود و به گونه‌ای نباشد که سنگ‌های ارزشمند کشور به صورت خام صادر شده و همان سنگ دو مرتبه به کشور وارد شود. لذا امیدوارم در همه زمینه‌ها گام‌های مناسبی برداشته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان سال افتتاح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد، گفت: همانطور که در ایام شروع سال به مردم وعده داده‌ایم که امسال سال افتتاح خواهد بود تا پایان سال روند افتتاح‌ها، ادامه خواهد داشت و علیرغم فشار و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستیم، شاهد تحول در تولید کشور خواهیم بود.

در این مراسم که همزمان با هفته دولت برگزار شد، سه طرح بزرگ ملی با اعتبار حدود ۴.۷ میلیارد یورو در حوزه نفت  شد.

روحانی در ارتباط ویدئوکنفرانسی، طرح توسعه و بهسازی مرکز دیسپچینگ گاز و خطوط انتقال ششم و نهم سراسری گاز، فاز اول پتروشیمی بوشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون و خطوط انتقال و پست برق آن را افتتاح کرد.

خط لوله انتقال گاز ششم سراسری ظرفیت انتقال روزانه  ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور دارد.

این طرح کاملا با اتکا به توانمندی و نبوغ متخصصین و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است و طول آن حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استانهای بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند.

خط لوله ۱۲۵ کیلومتری انتقال گاز نهم سراسری با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب است که مبداء آن از ۳۲ کیلومتری غرب بهبان آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان و شمال ماکو امتداد می یابد.

احداث این خطوط لوله علاوه بر پایداری در تامین گاز استانهای سردسیر کشور از مزیت صادراتی نیز برخوردار بوده و نقش مهمی در تبادلات انرژی با کشورهای منطقه دارد.

فاز اول پتروشیمی بوشهر نیز که با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید شامل واحد استحصال اتان، متانول، شیرین‌سازی گاز، تولید اکسیژن، تولید آب صنعتی و خوراک ۹.۶میلیون مترمکعب در روز برای پالایشگاه‌های پارس جنوبی است.

نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون نیز از ظرفیت تولید ۴۹۲مگاوات برق در روز به منظور تامین برق میادین غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی است. برای این پروژه ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق، ۵ پست فشار قوی و ایستگاه تقلیل فشار گاز نیروگاه نیز تاسیس شده است.

خبر تکمیل می شود...

کد خبر 440647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.