استفاده از تجهیرات پیشرفته در سیستم تهویه خط دو مترو اصفهان

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: از تجهیرات پیشرفته‌ای برای ایجاد سیستم تهویه در خط دو متروی اصفهان استفاده می‌شود.

محمدرضا بنکدار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به طور کلی تمامی ایستگاه‌های مترو با شرایط آب و هوایی اصفهان، برای تنظیم دمای روزانه ایستگاه و دفع دود در زمان حریق، نیاز به سیستم تهویه و دفع دود دارند.

وی تصریح کرد: برای تهویه و خنک کردن فضاها و دفع بارهای حرارتی تجهیزات ایستگاه‌های مترو و همچنین تأمین هوای تازه با توجه به حضور انبوه مسافران، از سیستم تهویه کمک گرفته می‌شود تا در شرایط اضطرار (حریق) نیز با کنترل شرایط انتشار دود، زمان بیشتری برای تخلیه ایستگاه و قطار ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: در خط دو مترو با افزایش ظرفیت‌های فن‌های تونلی، برنامه‌هایی پیش بینی شده که به صورت اتوماتیک فعال شده و در صورت نیاز به کنترل بیشتر از اتاق فرمان ایستگاه و همچنین مرکز کنترل و مدیریت استفاده می‌شود در ضمن با افزایش ظرفیت فن‌ها، ایرواشر آن حذف و بدین ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود: به منظور کاهش هزینه خرید تجهیزات، تعمیرات، نگهداری و کاهش استهلاک خط دو، فن‌های رزرو ایستگاه‌ها حذف و از برنامه کمکی جایگزین از قبیل استفاده از فن‌های تونلی در جهت عملکرد بهتر دفع دود در زمان اضطراری استفاده می‌شود.

بنکدار با بیان اینکه استفاده از تجربیات احداث خط یک قطار شهری، راهگشای ایجاد خط دو آن است، اظهار کرد: با توجه به تجربیات ساخت خط یک قطار شهری و آسیب شناسی دقیق اقدامات با ساخت ایستگاه‌های قطار شهری به صورت زیرزمینی با استفاده از روش ریب و شمع ضمن کاهش موانع ترافیکی و حفظ فضای سبز و به حداقل رساندن قطع درختان گامی مؤثر در بهینه‌سازی محیط شهری پیرامون ایستگاه‌ها برداشته شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان تصریح کرد: از دیگر منافع ساخت ایستگاه‌ها از زیرزمین، تداخل کمتر آن با مسیر تأسیسات شهری و در نتیجه کاهش هزینه‌های جانبی ساخت خط دو قطار شهری است.

وی ادامه داد: خطوط مترو معمولاً از مناطق شهری با بافت مسکونی و تجاری متراکم عبور می‌کند از این رو ساخت تونل‌ها و ایستگاه‌های آن باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر تأمین پایداری فضای زیرزمینی، حداقل تأثیر را بر ساختمان‌های مجاور و نیز تأسیسات مهم شهری که در عمق کم قرار گرفته، داشته باشد.

بنکدار افزود: با تشکیل کارگروه تخصصی قطار شهری در معاونت شهرسازی و معماری توانستیم ایستگاه‌های خط دو قطار شهری را با هماهنگی نهادهای شهری از جمله استانداری، سازمان‌ها و مناطق شهرداری و میراث فرهنگی با کیفیت بهتری اجرا کنیم.

بنکدار هاشمی گفت: تلاش این سازمان در احداث خط دوم قطار شهری علاوه بر ارتقای کیفی، توجه به اتخاذ رویکرد فنی اقتصادی به منظور کاهش هزینه‌هاست.

کد خبر 440625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.