کرونا ویروس چه تاثیری بر مالاریا، ایدز و سل دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماری کرونا بر بیماری‌هایی مانند ایدز، مالاریا و سل تاثیر می‌گذارد و میزان مرگ و میز ناشی از این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش بینی شده است که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا طی پنج سال آینده ۳۶ درصد افزایش پیدا کند، زیرا انجمن‌های مالاریا در مرکز شیوع این بیماری یعنی کشورهای جنوب آفریقا تحت تأثیر بیماری کرونا قرار می‌گیرند. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری سل در طول این مدت ممکن است یک پنجم افزایش یابد و موارد ابتلای جدید نیز ناشناخته باقی بمانند. مرگ و میر بر اثر ویروس HIV نیز یک دهم افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته محققان، بیماری‌های مالاریا، ایدز و سل در مقایسه با کووید -۱۹ بی اهمیت نیستند و توجه به آن‌ها یک اولویت است. این سه بیماری سالیانه جان تقریباً ۲.۶ میلیون نفر را می‌گیرند. بیماری کرونا به دلیل تأثیر بر خدمات مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری و درمان همه گیری‌های بزرگ، می‌تواند آسیب‌های جدی ایجاد کند؛ البته میزان نفوذ ویروس کرونا در خدمات درمانی مربوط به بیماری‌های سل، مالاریا و ایدز متفاوت است.

متخصصان باور دارند که دلیل تأثیر قابل توجه بر خدمات HIV، اختلال در داروهای ضدویروسی بسیار مهم برای مبتلایان به ویروس است. همچنین قرنطینه و محدودیت سفر مانع ارسال داروها در داخل و خارج از کشورها شده و برخی تأمین کنندگان نیز داروی مورد نظر را به موقع تحویل نمی‌دهند. علاوه بر این آزمایشات مربوط به HIV با اختلال مواجه شده است. همچنین از آنجایی که افراد از بیماری خود آگاه نیستند ممکن است آن را به روش‌های مختلف به دیگران منتقل کنند و در این صورت تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا خواهد کرد.

این شرایط برای بیماری سل نیز صدق می‌کند و تشخیص آن کمتر صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیماری سل به صورت روزانه جان چهار هزار نفر را می‌گیرد. نتایج مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، نشان می‌دهد در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشد، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بیش از ۲۰۰ هزار نفر فقط در کشورهای چین، هند و آفریقای جنوبی بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

موضوع مشترک هر سه بیماری این است که افراد به دلیل ترس از آلوده شدن به ویروس کووید -۱۹، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۸ درصد مردم آفریقای جنوبی از حضور در مراکز بهداشتی و درمانی امتناع می‌کنند. یکی از راه‌های کاهش شیوع این بیماری‌ها، غلبه بر ترس ناشی از ابتلاء به بیماری کرونا است. راهکار دیگر این است که پزشکان نسخه‌های چند ماهه برای بیماران تجویز کنند. همچنین باید امکان تشخیص بیماری‌های و انجام دادن آزمایشات مربوطه در هر شرایطی ممکن باشد.

کد خبر 440621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.