واکسن ایرانی کرونا در مرحله مطالعات حیوانی است/ پذیرش طرح‌های تحقیقاتی گیاهی کرونا

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و داروهای مورد نیاز برای مقابله با کرونا به خودکفایی رسیده‌ایم و در زمینه تولید واکسن نیز مراحل اولیه مطالعات حیوانی را طی می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: در سال گذشته تمامی بخش‌های وزارت بهداشت به دستاوردهای چشمگیری از لحاظ توسعه شبکه‌های بهداشت، تأمین و تجهیز بیمارستان‌ها و فارغ‌التحصیلی بیش از ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی دست یافته است.

وی افزود: این بیماری به امر تحقیقات، جهشی داد و موجب شد تا ما از جمله کشورها با بیشترین میزان تحقیقات باشیم، همچنین کشور ما عضو فعال مطالعه بین‌المللی «وحدت» است که ۳۰ کشور جهان در آن عضو هستند و هدف آن یافتن بهترین راه‌های درمان بیماری کووید -۱۹ است.

ملک زاده با اشاره به خودکفایی ایران در تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده، گفت: در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و داروهای مورد نیاز برای مقابله با کرونا به خودکفایی رسیده‌ایم و در زمینه تولید واکسن نیز مراحل اولیه مطالعات حیوانی را طی می‌کنیم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت درباره ساخت واکسن کرونا در جهان، گفت: حقیقت امر این است که این واکسن تا مرحله تولید انبوه و توزیع بسیار فاصله دارد و بسیاری از کشورها تنها مرحله تست حیوانی و یا تست انسانی در مقیاس کوچک را پشت سر گذاشته‌اند و نیازمند تحقیقات بیشتری هستند، بسیاری از واکسن‌های ضد ویروس، تأثیر و دوام طولانی مدت ندارند؛ بنابراین قبل از عبور موفقیت‌آمیز از مرحله سوم یعنی تست انسانی، نمی‌توان درباره آن نظری داد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اظهار تأثیر شگرف طرح تحول سلامت بر روی بخش سلامت، افزود: این طرح منجر به تعمیر بیمارستان‌ها و دو برابر شدن تخت‌های ICU شده که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، امروزه با کمبود تخت‌های ICU مواجه می‌شدیم.

وی متذکر شد: همچنین با اجرای این طرح امکان توزیع پزشکان در سراسر کشور فراهم شد و بخش اعظمی از تجهیزات بیمارستانی تهیه شد؛ اما در هر بخشی به ویژه بخش سلامت، قدم برداشتن در راستای بهبود وضعیت با افزایش نیازها همراه است و این امر نیاز به بودجه و امکانات بیشتری دارد که به دلیل کمبود بودجه این عمل به صورت کامل تحقق نیافت.

ملک زاده افزود: ما در بخش تحقیقات و فناوری رشد چشمگیری داشته‌ایم و در کشورهای اسلامی و منطقه به رتبه بالا و به توانمندی در تولید بسیاری از داروها رسیده‌ایم، بودجه دریافتی از درآمد ناخالص ملی در دولت جدید افزایش چشمگیری داشته و درصد تولید کل ناخالص داخلی از ۵ درصد به ۷ درصد رسیده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت از پذیرش طرح‌های تحقیقاتی گیاهی خبر داد و افزود: بیش از ۲۷۵ طرح تحقیقاتی درمان کووید -۱۹ در دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب شده‌اند؛ اما مشکل بزرگ، جریان شبه علم و ادعاهای پوچ است و ما نمی‌توانیم اجازه استعمال این داروها را صادر کنیم.

به گزارش فارس، ملک زاده تصریح کرد: تمامی شایعات مبنی بر درمان کووید -۱۹ با داروهای گیاهی دروغ است، اما ما از ارائه داروهای گیاهی و انجام آزمایشات به طور صحیح بر روی این داروها استقبال می‌کنیم.

کد خبر 440596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.