۳ درصد از صادرات ایران تحت توافق است

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بیش از ۵۹ درصد صادرات جهانی تحت پوشش توافق‌های تجاری است، گفت: توافق‌های تجاری محدودی ما حدود ۳ درصد از صادرات تحت توافق را شامل می‌شوند بنابراین هنوز به تعاملات عمیق و وسیع مبتنی بر توافق‌های تجاری ورود پیدا نکرده‌ایم.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی اظهار کرد: درصد صادرات جهانی تحت پوشش توافق‌های تجاری در جهان بیش از ۵۹ درصد حسب سازمان جهانی تجارت است.

وی افزود: توافق‌های تجاری محدودی که ما داریم حدود سه درصد از صادرات تحت توافق را شامل می‌شوند. ما هنوز به تعاملات عمیق و وسیع مبتنی بر توافق‌های تجاری ورود پیدا نکرده‌ایم.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری گفت: زمانی که توافقات تجاری عمیقی و با تعرفه‌های صورت می‌گیرند، زمینه افزایش تعامل تجاری با کشورهای مختلف بیشتر می‌شود. ایران بیش از ۲۵ سال است که در انتظار الحاق به سازمان جهانی تجارت مانده است.

سیدی با اشاره به اینکه اغلب کشورهای جهان در سازمان جهانی تجارت عضو هستند، اظهار کرد: تمام کشورهایی که تقاضایی برای عضویت در این سازمان ارسال نکرده‌اند در مجموع به ۴۰ میلیون جمعیت محدود می‌شوند.

وی افزود: باید در تعامل با کشورهای جهان، رویه‌هایی موجود را وفق دهیم و اقدامات مبتنی بر توافق‌های قابل انعقاد را پیش ببریم.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به غلبه اروپا و آمریکای شمالی در حوزه اقتصادی و تجاری، توضیح داد: این غلبه امروزه تضعیف شده است و ظهور و بروز اقتصادها و شکوفایی اقتصادهایی مانند چین و کره جنوبی غلبه‌های اروپا و آمریکا را کاهش می‌دهند.

سیدی ادامه داد: نقش و سهم شرق آسیا در اقتصاد و تجارت جهانی، توانسته الگوهای گذشته را تغییر دهد.

وی اضافه کرد: امروزه شرق - چین - در چندین دهه رشد بالای ۹ درصد را تجربه کرده است و بر همین اساس در حوزه تجارت اقتصادی سهم خوبی را نصیب خود کرده است.

کد خبر 440591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.