آسیب کمرشکن سه درصدی!

رقم اعلامی رئیس‌جمهوری درباره میزان تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران، انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران، وضعیت فعلی روزنامه نگاران در کشور و فعالیت های اخیر حزب الله لبنان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه سوم شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هاشمی رئیس ماند» به بررسی انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران پرداخت و نوشت: آخرین انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر پنجم دیروز برگزار شد؛ ساکنان بهشت که اصلاح‌طلب هستند نبود تغییر در ترکیب کرسی‌های هیأت‌رئیسه را عاملی برای ثبات و تمرکز در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های این شورا در راستای بهبود و پیشرفت وضعیت پایتخت می‌دانند؛ بنابراین به‌رغم تلاش مخالفان شورای شهر برای ایجاد اختلاف و شکاف‌اندازی در بهشت، از تغییر خودداری کردند و دیروز این شورا برای چهارمین بار رأی به تداوم جلوس محسن هاشمی و سید ابراهیم امینی بر کرسی‌های ریاست و نائب‌رئیسی دادند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آسیب کمرشکن سه درصدی!» به بررسی رقم اعلامی رئیس‌جمهوری درباره میزان تأثیر کرونا بر اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: اقتصاد ایران از یک سو درگیر تحریم‌های آمریکا و کاهش فروش نفت بوده و از سوی دیگر شوک شیوع ویروس کرونا، چالش‌های جدیدی را برای کشور به وجود آورده است. در این میان برخی از کارشناسان بر این باورند که تأثیر ویروس کرونا می‌تواند بیشتر از اثرات تحریم، اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد و نمی‌توان منکر فشارهای ناشی از این ویروس شد.

ویروس کرونا از اواخر سال گذشته وارد کشور شد و تاکنون با روند نگران‌کنندهای در حال گسترش است. در این میان کرونا بعد از حوزه سلامت، پایش به حوزه اقتصاد باز شد و کشور را به باور رساند که دوران سختی را در حوزه اقتصادی خواهد داشت. با گسترش دامنه بیماری، برخی از کسب و کارها دچار آسیب‌های فراوانی شدند، فعالیت‌های تجاری به شکل محدود ادامه پیدا کرد و امنیت شغلی بسیاری از افراد در بخش‌های مختلف اقتصادی به خطر افتاد. بررسی این پیامدها نشان می‌دهد که ویروس کرونا آثار مخربی را از خود در بخش‌های مختلف اقتصادی به جای گذاشته است. البته رئیس‌جمهوری معتقد است اقتصاد ایران از شیوع ویروس کرونا تنها ۳ درصد آسیب دیده است. دیروز حسن روحانی، در جلسه هیئت دولت که به صورت ویدئو کنفرانس تشکیل شد، با اشاره به همه‌گیری کرونا گفت: «پیش از شیوع کرونا نیز کشور در دوره دولت تدبیر و امید با دو تکانه بیرونی جدی دیگر مواجه شده بود که یکی سقوط قیمت نفت در اوایل سال ۹۳ و دومی تحریم‌های شدید و ظالمانه آمریکا از سال ۹۷ بود. اگر چه سقوط قیمت نفت و بویژه تحریم‌های بی‌سابقه و ظالمانه آمریکا مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرد اما دولت در مواجهه با این مشکلات، کشور را به خوبی اداره کرد و با بهره‌گیری از تجربه مواجهه موفق با این دو تکانه، توانست کشور را در برابر مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا نیز به خوبی مدیریت کند. در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تا ۲۰ درصد کوچک شد اما اقتصاد ایران در برابر مشکلات ناشی از شیوع کرونا تنها ۳ درصد آسیب دید که این نشان توانمندی دولت در ایستادگی در برابر این مشکل و مدیریت آن است.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مظنونین همیشگی» به بررسی روزهای دشوار مطبوعات و روزنامه‌نگاران پرداخت و نوشت: برای فروپاشی و سقوط یک چهارپایه، لازم نیست حتماً هر چهار پایه سست و منهدم شوند. یکی از ارکان هم که متزلزل باشد، پای سه پایه دیگر می‌لغزد و فرو می‌پاشد و شاید تاکید ویژه بر رکن چهارم از ارکان دموکراسی هم بخشی ناشی از این قاعده ساده فیزیکی است. اینکه قانون اساسی، نظام پارلمانی (مجلس برآمده از رأی ملت) و احزاب اگرچه لازمه هر دموکراسی و ساختار سیاسی مردم‌سالاری است اما اگر مطبوعات که چهارمین پایه دموکراسی است، تضعیف و متزلزل شود از کارکرد اصلی و هدف و فلسفه وجودی‌اش دور بیفتد، ضعیف و فشل شود و فاجعه‌ای شاید دردناک‌تر از اینها، اسیر خودسانسوری و محافظه‌کاری و واهمه نا ضرور از ارکان قدرت شود و باز تلخ‌تر از این یکی، آلوده شود به اغراض غیر و منافع شخصی و گروهی و مادی، آنگاه این تنها مطبوعات نیست که منهدم می‌شود و از کار می‌ماند؛ بلکه حاکمیت هم از این اوضاع متضرر می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مردودی ترامپ در اقتصاد» نوشت: دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود از «دیپلماسی بین‌المللی» و «سیاست‌های اقتصادی» به‌عنوان دو برگ برنده دوران فعالیتش نام می‌برد. در حوزه بین‌الملل شواهد حاکی از آن است که تبلیغات رسانه‌ای منجر به ایجاد یک راهکار عملی برای چالش‌های پیش روی آمریکا نشد. حال بررسی‌های روزنامه نیویورک‌تایمز تأیید می‌کند که عملکرد دولت ترامپ در حوزه اقتصاد نیز مردود شده است. این گزارش تحلیلی نشان می‌دهد هم در زمان پیش از کرونا و هم در عصر کرونا، شاخص‌های اقتصادی در قیاس با دولت‌های پیشین، وضعیت نامطلوبی را ثبت کرده است. بر اساس این گزارش، از نظر رشد اقتصادی دولت ترامپ در مقایسه با یازده رئیس‌جمهور اخیر آمریکا، جز چهار دولت آخر محسوب می‌شود. همچنین میزان اشتغال‌زایی دولت ترامپ، یک و نیم میلیون کمتر از دوره مشابه ریاست‌جمهوری اوباما بوده است. سیاست کاهش نرخ مالیات دولت ترامپ، بیشتر به نفع گروه‌های درآمدی بالای جامعه بوده و از سوی دیگر، کسری بودجه با ثبت یک روند صعودی به بیش از هزار میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حزب‌الله لبنان پهپاد رژیم صهیونیستی را منهدم کرد» به بررسی فعالیت‌های اخیر جنبش مقاومت حزب‌الله پرداخت و نوشت: شبکه المنار گزارش داد، رزمندگان جنبش حزب‌الله عصر روز شنبه گذشته یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را، که حریم هوایی لبنان را نقض کرده بود، سرنگون کردند. به گزارش فارس، این هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی شهرک «عیتا الشعب» ساقط شد و اکنون در دست رزمندگان مقاومت اسلامی است. ارتش رژیم صهیونیستی نیز بامداد دیروز ضمن اعتراف به سرنگون شدن پهپاد مذکور در جنوب لبنان، ادعا کرد که از بابت لو رفتن اطلاعات محرمانه در این پهپاد، نگرانی ندارد.

کد خبر 440567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.