سرماخوردگی، آمفیزم و برونشیت مزمن

مبتلایان به بیماری‌های انسدادی ریوی آمفیزم یا برونشیت مزمن در حالت عادی نیز دچار مشکلات تنفسی هستند و سرما خوردگی این شرایط را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرماخوردگی نه تنها باعث دشوار شدن تنفس می‌شود و با ایجاد ضعف بدنی انجام فعالیت‌های روزمره را مختل می‌کند، بلکه با ورود ویروس‌های عفونت‌زا به بدن می‌تواند منجر به ایجاد مشکلاتی بسیار جدی برای دستگاه تنفسی و بدن انسان شود. در این میان مبتلایان به بیماری‌های مزمن انسداد ریه (COPD) با شرایط دشواری مواجه هستند. این بیماری‌ها به‌طور عمده شامل دو مورد می‌شوند؛ آمفیزم و برونشیت مزمن که در هر دوی آن‌ها فرد با شرایط دشواری مواجه است و باعث محدودیت جریان هوا در ریه‌ها و سخت شدن عمل دم و بازدم می‌شود.

این امر تنفس بیمار را با اختلالات جدی مواجه می‌کند. آمفیزم و برونشیت مزمن می‌توانند به‌طور جداگانه و یا هم‌زمان در یک فرد بروز کنند و معمولاً در نتیجه سیگار کشیدن به مدت چندین سال رخ می‌دهند؛ البته قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ذغال‌سنگ و پنبه نیز از عوامل خطرآفرین برای بروز این بیماری‌ها محسوب می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه همه افراد سیگاری به این بیماری‌ها مبتلا نمی‌شوند، اما تحقیقات ثابت کرده است که همه آن‌ها با نوعی انسداد جریان هوا در ریه‌های خود مواجه خواهند شد.

آمفیزم چگونه ایجاد می‌شود؟

بعضی افراد پس از استعمال دخانیات برای سال‌های طولانی به بیماری آمفیزم مبتلا می‌شوند. در این بیماری دیواره کیسه‌های هوا که توانایی تبادل اکسیژن را دارند به تدریج آسیب می‌بینند که این امر باعث می‌شود هوای کمتری از ریه‌ها خارج شود و درنتیجه فرد احساس کمبود هوا و تنگی نفس کند. از سوی دیگر نوعی نقص ژنتیکی نیز برای بروز آمفیزم تشخیص داده شده است که در اثر کمبود یا نبود " آلفا -۱ آنتی‌تریپسین" در خون و در اوایل دوران بزرگسالی اتفاق می‌افتد. این نوع از آمفیزم حتی افراد غیر سیگاری را مبتلا می‌کند. آلفا -۱ آنتی‌تریپسین نوعی پروئتین تولیدی توسط کبد است که وارد جریان خون شده و از تخریب بافت ریه در اثر عملکرد آنزیم‌های "پروتئاز" (Protease) پیشگیری می‌کند.

برونشیت مزمن

در این بیماری مجاری تنفسی که هوا را به ریه‌ها منتقل می‌کند، ملتهب شده و مخاط زیادی ایجاد می‌کند. مخاط و التهاب با تنگ کردن یا انسداد مجاری تنفسی، نفس کشیدن فرد را دشوار می‌کند. تحریک طولانی‌مدت این مجاری به مرور منجر به ضخیم شدن آستانه راه‌های تنفسی می‌شود که نتیجه آن سرفه تحریک کننده، ممانعت از جریان داشتن هوا و ایجاد زخم در ریه‌هاست. این مجاری آسیب‌دیده کم‌کم به محلی برای پرورش عفونت‌های باکتریایی تبدیل شده و باعث بروز بیماری‌هایی هم‌چون ذات‌الریه می‌شوند.

سرماخوردگی، آمفیزم، برونشیت مزمن

سرماخوردگی یک بیماری تنفسی ویروسی است که به‌طور عمده روی بینی و گلو تأثیر می‌گذارد، اما در بعضی موارد می‌تواند مجاری هوایی را نیز درگیر کند. مبتلایان به بیماری‌های انسدادی ریوی آمفیزم یا برونشیت مزمن به‌دلیل آسیب‌دیدگی مجاری تنفسی در حالت عادی نیز دچار مشکلات تنفسی هستند و سرما خوردن یا ابتلا به ویروس‌های تنفسی این شرایط را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. در این صورت فرد ممکن است با افزایش تولید خلط، افزایش ضخامت یا چسبندگی خلط، تغییر رنگ خلط به زرد یا سبز، وجود خون در خلط، تشدید تنگی‌ نفس، سرفه یا خس‌خس سینه، مشکلات خواب به دلیل سرفه، دشواری تنفس و احساس خستگی مداوم مواجه شود.

از سوی دیگر بروز عفونت‌های تنفسی تا ۷۰ درصد مشکلات مربوط به COPD را تشدید می‌کند و ممکن است در نهایت باعث ایجاد بیماری‌های عفونی باکتریایی هم‌چون ذات‌الریه در مبتلایان شود که دلیل آن انسداد معابر تنفسی و ناتوانی در سرفه کردن برای خروج مخاط آلوده است. گاهی بیماران COPD به علت ابتلا به عفونت‌های تنفسی و بدتر شدن علائم باید در بیمارستان بستری شوند که در آنجا برای آن‌ها از درمان‌هایی شامل مصرف داروهای استنشاقی، اکسیژن و آنتی‌بیوتیک برای درمان هرگونه عفونت باکتریایی استفاده می‌شود؛ حال‌آنکه آنتی‌بیوتیک‌ها سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند. به همین دلیل لازم است مبتلایان به آمفیزم و برونشیت مزمن در صورت سرما خوردن به پزشک مراجعه کنند.

درمان سرماخوردگی در مبتلایان به COPD

مبتلایان به COPD در صورت سرما خوردگی به‌ هیچ‌ وجه نباید استفاده از داروهای تجویز شده برای بیماری زمینه‌ای خود را قطع کنند، بلکه باید در مصرف داروهای جدید با پزشک مشورت کنند. در حالت کلی دردهای بدنی و تب این افراد با مصرف داروی استامینوفن التیام می‌یابد و در صورت بروز علائم آلرژی‌زا آن‌ها می‌توانند از داروهای آنتی‌هیستامین کمک بگیرند که البته ممکن است منجر به ایجاد سرفه‌های خلط‌آور شود. همچنین لازم است این افراد به شدت از مصرف داروهای ضداحتقان که باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود، خودداری کنند.

کد خبر 440546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.