صادرات فرش و گلیم ایرانی به ۵۷ کشور

سخنگوی گمرک ایران گفت: در چهار ماه نخست سال جاری بیش از ۸۲ میلیون دلار فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادر شده که حدود نیمی از این میزان به سه کشور افغانستان، عراق و پاکستان بوده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از گمرک ایران، سید روح الله لطیفی با بیان اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده فرش در جهان است که پیش از تحریم‌ها، بزرگترین صادر کننده نیز محسوب می‌شد، اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۸۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۰۵ دلار برابر با ۲۰ هزار و ۸۸۶ تن فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادرشده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های ایران به آمریکا صادر می‌شد که این رقم در سال ۹۸ به صفر رسید، خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک از کشورهای مقصد صادرات فرش، گلیم و گبه ایرانی است و در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و هفت هزار و ۴۹۷ دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۵ دلار و پاکستان با پنج میلیون و ۴۲۱ هزار و ۳۷۳ دلار سه مقصد اصلی صادرات فرش‌های ایرانی بودند.

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به دگرگونی‌های فرش ایرانی در بازارهای جهانی به علت کپی از نقوش در نیم قرن اخیر که موجب کاهش رشد شتابان صادرات شده است، تصریح کرد: فرش ایرانی به علت نقوش زیبا و سحرانگیز، هم‌چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ‌های طبیعی و شفاف، از گذشته، در تمام بازارهای جهانی بی‌رقیب بوده است، اما در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات، از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.
دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص صادرات گبه گفت: یکی از صنایع معروف کشور گبه فرش است که در این صنعت ایران تجربه بسیاری دارد و بر همین اساس در بازار داخلی و خارجی، استقبال خوبی از این تولیدات شده است.

وی با اشاره به اینکه پرزهایی بلند گبه فرش تأثیر چشمگیری بر نرمی آن دارد، گفت: بنابر اطلاع برخی کارشناسان، ژاپنی‌ها علاقه زیادی به این محصول دارند و گبه فرش‌هایی که از نقش و نگارهای حیوانات و با نخ‌های طبیعی و کیفیت‌های عالی بافته می‌شود و که رنگ‌هایی به کار رفته در گبه فرش‌ها با ذائقه مردم ژاپن همخوانی دارد در ژاپن طرفدارانی دارد.

به گفته لطیفی فروش گبه های ایران دو تا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن است به طوری که آمار در ۴ ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۴۲ دلار به این کشور صادرات فرش گبه صورت گرفته است.

کد خبر 440532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.