طرح جامع فضای سبز سمنان جزو ۱۰ طرح برتر کشور است

معاون خدمات شهری شهردار سمنان گفت: شهر سمنان در رتبه بندی طرح جامع فضای سبز جزو ۱۰ شهر نخست کشور است و این یکی از افتخارات آن است.

جواد نجاریانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سرانه فضاهای سبز هر شهر از دو منظر خالص و ناخالص قابل بررسی است؛ سرانه خالص به پارک‌ها و بوستان‌هایی که قابلیت تفریحی دارند اطلاق می‌شود و سرانه ناخالص نیز شامل همه پارک‌های جنگلی است.

وی اضافه کرد: سرانه خالص استاندارد در شهرهای کویری بین هشت تا ۱۲ مترمربع است و در شهر سمنان این سرانه هفت متر و ۱۰ سانتیمتر است؛ در زمینه سرانه ناخالص نیز استاندارد شهرهای کویری بین ۱۵ تا ۲۵ مترمربع است که در سمنان این سرانه تاکنون حدود پنج متر و ۱۵ سانتیمتر است و مجموعاً وضعیت شهر سمنان از این نظر مطلوب و رضایت بخش است.

معاون خدمات شهری شهردار سمنان با بیان اینکه شهر سمنان در رتبه بندی طرح جامع فضای سبز جزو ۱۰ شهر نخست کشور است و این یکی از افتخارات آن است، اظهار کرد؛ در طرح جامع فضای سبز شهری، کل فضاهای سبز در سنوات گذشته با بررسی پوشش گیاهی و خاک و با تشخیص ضعف‌ها و مشکلات بروزرسانی شده است و گل و گیاهانی که در سنوات گذشته، نیاز به آبیاری فراوان داشته اند برای صرفه‌جویی جمع آوری شده است.

نجاریانی عنوان کرد: از آنجا که شهر سمنان به دلیل موقعیت کویری همواره با معضل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، شهرداری سمنان تلاش کرده با وجود وضعیت بد اقتصادی که شیوع ویروس کرونا آن را در تشدید کرده است، این معضل را تا حدی جبران کند و برای این منظور طرح استفاده از پساب تصفیه شده مهدیشهر در پارک بزرگ کومش سمنان اجرا شد. این از مهمترین اقدامات مدیریت شهری برای آبرسانی به پارک‌ها و فضای سبز شهری بوده است.

وی بهره گیری از سیستم ذخیره و توزیع آب خام در شرایط کم آبی را اقدامی مهم از سوی شهرداری سمنان برشمرد و افزود: شهرداری سمنان با حمایت دولت از طریق واگذاری وام‌های قرض الحسنه و بلاعوض می‌تواند همه بوستان‌ها و فضای سبز سطح شهر را با اجرای سیستم آب خام، آبرسانی کند؛ با انجام کامل این پروژه و خروج از بکارگیری سیستم غرقابی ۳۷ درصد آب در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شده و از این طریق تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

معاون خدمات شهری شهردار سمنان گفت: در حاشیه معابر عمومی شهر سمنان مانند بلوار میرزای شیرازی و خیابان معلم سیستم آب خام اجراشده  و فضای سبز بازنگری شده است؛ در پارک بزرگ سیمرغ نیز سیستم آب خام با تغییراتی در آینده نزدیک به بهره برداری خواهید رسید.

نجاریانی با اشاره به جایگزینی گیاهان مقاوم به کم آبی به جای چمن، تصریح کرد: این اقدام توانسته است صد درصد باعث کاهش دفعات آبیاری شود.

کد خبر 440504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.