مصرف بستنی‌های فله و غیرپاستوریزه، عامل انتقال کرونا

درمان کبد چرب با تمرین‌های ورزشی خاص و عصاره یک گیاه دارویی، تأثیر شکلات تلخ بر استرس اکسیداتیو، خواص درمانی سماق، مصرف بستنی‌های فله و غیرپاستوریزه عامل انتقال کرونا و آشنایی با غذاهای حاوی کلسیم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، اضافه‌وزن و چاقی پنجمین علت مرگ‌ومیر در جهان هستند. چاقی با بیماری‌های مختلفی مانند دیابت نوع دو، سندروم متابولیک، بیماری کرونری قلب و بیماری اختلال چربی خون در ارتباط است. اما یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که همبستگی قوی‌تری با چاقی دارد، بیماری کبد چرب غیرالکلی است. کبد چرب غیرالکلی، تجمع چربی به‌ویژه تری گلیسیرید در سیتوپلاسم سلول‌های کبدی به میزان بیش از ۵ الی ۱۰ درصد وزن کبد است و شایع‌ترین بیماری کبدی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

طبق گفته متخصصان و بنا بر آمار موجود، امروزه شمار مبتلایان به بیماری کبد چرب به دلیل تغییر شیوه زندگی، کاهش فعالیت بدنی و عادات تغذیه‌ای نادرست در حال افزایش است. تاکنون راهکار ثابت و مشخصی برای پیشگیری یا درمان بیماری کبد چرب بیان نشده است. اما به‌طورکلی درمان‌های توصیه‌شده برای این بیماری شامل برنامه‌های کاهش وزن از طریق رژیم غذایی، فعالیت ورزشی منظم و عمل جراحی برای کاهش وزن در چاقی‌های مفرط بوده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت ورزشی هوازی به‌وسیله بهبود کنترل قند و اکسیداسیون چربی می‌توانند در کنترل این بیماری تا حد زیادی موفق عمل کنند و البته برخی گیاهان دارویی نیز در این خصوص مؤثر هستند. برای بررسی بیشتر این موضوع، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن اثر تمرین ورزشی ترکیبی به همراه استفاده از مکمل حاوی عصاره گیاه دارویی خرفه بر کاهش عوارض کبد چرب بررسی شده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که ۲۱ هفته تمرینات ترکیبی و مصرف مکمل خرفه بر سطح چربی خون زنان چاق مبتلابه کبد چرب غیرالکلی اثر قابل‌توجهی دارد و باعث بهبود آن می‌شود. همچنین سطح کلسترول، LDL و تری گلیسیرید در گروه‌هایی که از تمرین + مکمل خرفه استفاده کرده بودند، وضعیت بسیار بهتری را نشان داده است.

تأثیر شکلات تلخ بر کاهش بیماری‌ها

نتایج یک مطالعه مروری نشان می‌دهد مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن شود و در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری قلبی-عروقی مؤثر باشد. مفهوم استرس اکسیداتیو در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار در طی جستجوی بیولوژی اکسیداسیون و احیا بیان شد.

آنتی اکسیدان‌های اگزوژن در غذاهای مختلف مانند میوه‌ها، سبزیجات، ادویه‌جات، غلات و روغن زیتون فرا بکر وجود دارند که باعث حفاظت در برابر استرس اکسیداتیو می‌شوند. محققان معتقدند کاکائو یک ماده غذایی فوق‌العاده است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی توجه محققان را به خود جلب کرده است. بر اساس اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث تقویت سیستم آنتی اکسیدانی بدن شود و در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری قلبی-عروقی مؤثر باشد.

مصرف بستنی‌های فله و غیرپاستوریزه، عامل انتقال کرونا

یک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: مصرف لبنیات فله و غیر استاندارد و بستنی‌های خیابانی و غیرپاستوریزه می‌تواند از راه‌های انتقال ویروس کرونا باشد.

محمد رضا جلیلوند، افزود: اجتناب از خرید مواد غذایی نظیر رب، خیارشور، لبنیات سنتی به دلیل مشخص نبودن شرایط تولید، نحوه آماده سازی و احتمال وجود آلودگی ضروری است.

وی استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده با پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو را ضروری دانست و گفت: خرید محصولات غیر پاستوریزه نظیر بستنی به علت عدم دقت و نظارت لازم بر فرایند پاستوریزاسیون به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به تماس بسته بندی مواد غذایی خریداری شده از فروشگاه با دست افراد مختلف و حتی قرار دادن آن در محل‌هایی نظیر کف مغازه که ممکن است منشأ آلودگی با ویروس باشند، قبل از قرار دادن در قفسه‌ها و یخچال و هنگام ورود به منزل همه بسته بندی ها ضدعفونی شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، تصریح کرد: با توجه به آنکه دمای تنور نانوایی‌ها و اینکه ویروس کرونا نسبت به حرارت حساس است، امکان آلودگی در نان ضعیف است، بنابراین به منظور جلوگیری از آلوده شدن نان پس از خروج از تنور رعایت پروتکل‌ها برای انتقال درست و بهداشتی نان به منزل توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پارچه تمیز برای قرار دادن نان و همچنین دستکش تمیز برای جمع کردن نان از سکوی نانوایی و در تماس قرار نگرفتن نان با مواد غذایی یا سطوح آلوده لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

خواص درمانی سماق

متخصص داروسازی سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی کرمان درباره خواص سماق، اظهار کرد: گیاه سماق درختچه‌ای است از خانواده پسته که میوه‌های خوشه‌ای قهوه‌ای قرمز رنگ آن به عنوان ادویه کاربرد دارد. طبیعت سماق در طب سنتی سرد و خشک ذکر شده است، و در گذشته برگ و میوه آن را در دباغی پوست استفاده می‌کرده اند و برای همین به آن سماق الدباغین می‌گفته اند.

محبوبه رئیس زاده، اضافه کرد: سماق مقوی، دباغی کننده و پوشاننده معده و احشا است و در درمان تهوع، استفراغ و اسهال مزمن و زیادی ادرار مؤثر است. ساییده دانه آن یعنی سویق آن همراه با آب سرد قطع کننده خونریزی از قسمت‌های مختلف بدن است همچنین ضماد آن بر پیشانی در درمان خون دماغ در طب ایرانی بسیار مؤثر ذکر شده است، علاوه بر این نیم کوبیده آن همراه با زیره و آب سرد در درمان استفراغ و کسی که غذا در معده او نمی‌ماند مجرب (بسیار تجربه شده) شناخته شده است.

رئیس زاده گفت: مصرف آن همراه با تخم مرغ و دانه گشنیز نیز در درمان اسهال مزمن بسیار مفید ذکر شده است، پودر گردی که بر روی دانه آن است و تراب سماق نامیده می‌شود، بسیار قابض و اندک تلخ است و برای تقویت و استحکام لثه و بهبود زخم‌های دهان و درد دندان کرم خورده مفید است.

وی ادامه داد: استفاده از سماق با عسل برای خشونت و زبری پلک‌ها و با زغال چوب بلوط برای بواسیر مفید است، استفاده موضعی از جوشانده برگ سماق در درمان زخم‌های مزمن و سستی اعضای بدن مؤثر و بر معده اطفال رفع کننده اسهال و مقوی احشا است.

رئیس زاده تاکید کرد:: سماق حاوی مقادیر بالای فیبر، پروتئین، ترکیبات آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین C و پلی فنول‌هایی از جمله تانن است، مطالعات جدید ثابت کرده است که سماق یک آنتی اکسیدان قوی است و می‌تواند از سلول‌های بدن در مقابل عوامل اکسیدان محافظت کند و منجر به کاهش کلسترول و قند خون می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین سماق دارای خواص ضد قارچی به ویژه علیه آسپرژیلوس فلاووس است، سماق باعث مهار فعالیت آنزیم لیپاز در پانکراس و در نتیجه جذب نشدن چربی‌ها و کاهش وزن می‌شود.

آشنایی با غذاهای حاوی کلسیم

برای حفظ سطح پایدار کلسیم، کلسیم اغلب از استخوان به خون درون بدن منتقل می‌شود و بنابراین برای جلوگیری از ضعف در استخوان‌ها و جلوگیری از شرایطی مانند پوکی استخوان، به مقدار روزانه دوز کلسیم مورد نیاز است. منابع غذایی سرشار از کلسیم عبارتند از: ۱۰۰ گرم سویا ۲۷ درصد نیاز کلسیم روزانه را تأمین می‌کند. دانه‌های سویا به عنوان حبوبات طبقه بندی می‌شوند و محصولات مختلفی از سویا مانند آرد سویا، توفو، تمپه، شیر سویا، روغن سویا یا تکه‌های سویا وجود دارد.

شیر سویا می‌تواند جایگزینی مناسب برای شیر لبنیات به خصوص برای چای، قهوه یا اسموتی باشد. ۱۰۰ گرم کلم بروکلی حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم دارد. ۲ فنجان کلم بروکلی حاوی مقدار کلسیم موجود در یک لیوان شیر است، اما با جذب بهتر به این معنی است که کلسیم حاصل از کلم بروکلی در مقایسه با کلسیم شیر به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. یکی از سالم‌ترین ارزن‌ها، ارزن انگشتی می‌باشد، دارای بسیاری از مواد معدنی حیاتی از جمله کلسیم است. ۱۰۰ گرم ارزن انگشتی حدود ۳۴۴ میلی گرم کلسیم را ارائه می‌دهد.

۱۰۰ گرم دانه کنجد حاوی حدود ۹۷ ٪ از نیاز روزانه کلسیم است. کنجد را می‌توانید به غذا و سالاد اضافه کنید. ۱۰۰ گرم نخود حاوی حدود ۱۰۵ میلی گرم کلسیم می‌باشد. نخود یکی از بهترین منابع پروتئین وگان هستند و همچنین سرشار از آهن، مس، فولاد و فسفر هستند که آن‌ها را به یک غذای عالی تبدیل می‌کنند. در ۱۰۰ گرم این برگ سبز همه کاره تقریباً ۱۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد و باعث می‌شود در یک فنجان اسفناج پخته شده حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم وجود داشته باشد.

کد خبر 440477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.