رکود شهرها و محبوبیت حومه‌ها در پساکرونا

همه‌گیری جهانی کرونا و الزام قرنطینه و تعطیلی مشاغل منجر به مهاجرت بخش عمده‌ای از نیروی کار شهرهای گوناگون جهان و اقامت آن‌ها در حومه‌ها شده که این امر شرکت‌های گوناگون را بر آن داشته است تا در جذب نیرو به تغییر رویه روی آورند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طول دو دهه گذشته شهرهای بزرگی همچون نیویورک و لندن در دوران طلایی خود بسر می‌بردند چرا که با مهاجرت نیروی کار جوان و با استعداد به این نقاط مهاجرپذیر، شرکت‌ها در پی جذب استعدادهای بیشتر و پیشرفت روزافزون برآمده و از این شهرها مناطقی پرجنب‌وجوش، پویا، مولد ثروت و گران‌بها ساختند که مراکز گرانش اقتصاد جهانی محسوب می‌شدند. بررسی مختصر پیشرفت‌های چشمگیر شرکت‌های فن‌آور محوری چون آمازون، گوگل و فیس‌بوک که موفق شدند به سرعت بخش‌های غربی منهتن را بازسازی کنند به تنهایی گویای همه چیز است. بااین‌حال شیوع گسترده کووید -۱۹ در سراسر جهان منجر به بروز تغییرات عمده‌ای در ساختار شهرها شده و با سوق دادن بسیاری از افراد به سکونت در حومه‌های شهری وضعیت شهرها را دچار نوعی رکود کرده است.

شیوع کرونا؛ آغاز رکود شهرها

بخش چشمگیر و عظیمی از پویایی شهرهای بزرگ سراسر جهان با شیوع ویروس کرونا دچار رکود شد و می‌توان گفت برخی از ویژگی‌های بارز هم‌چون تراکم بالای جمعیت و گرایشات فرهنگی غنی که شاخصه اصلی آن‌ها محسوب می‌شود تقریباً یک شبه محو یا محدود شد. این امر باعث شد که پس از گذشت ۲۰ سال، میزان مهاجرت از شهرها و اقامت در حومه‌های فراموش‌ شده آن‌ها به شدت افزایش یابد تا جایی که مثلاً در ایالات‌ متحده‌ آمریکا درخواست برای اقامت در خانه‌های حومه‌ای نیویورک تا ۶۳ درصد و ارزش قراردادی آن‌ها تا ۱۰۴ درصد افزایش داشته است. در میان ساکنان جنوب فلوریدا نیز شوق زندگی در شهرها تا حدی فروکش کرده است که اکثر آن‌ها به‌ دلیل محبوس ماندن در خانه به‌ دلیل وخامت اوضاع فعلی، برج‌های لوکس آپارتمانی را به زندان‌های فانتزی تشبیه کرده و ترجیح می‌دهند خانه‌ها و حتی دفاتر اداری خود را در زمین‌های چند هزار کیلومتری حومه شهرها بسازند، به‌طوری‌که در آن احساس امنیت داشته باشند و بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

در پی این رکودهای شهری، در نیویورک میزان تردد به حدی کاهش داشته است که بسیاری از بخش‌های صنعت حمل‌ونقل با زیان در سود خالص مواجه شده‌اند و وضعیت پروازهای داخلی و خارجی به‌حدی وخیم است که فرماندار آن خواستار بازگشت شهروندان به منازل مسکونی شهری‌شان شده است. در شهرهایی چون لندن و پاریس نیز شرایط به همین منوال پیش می‌رود و بیشترین چالش به‌وجود آمده به دنبال آن این است که آیا شرایط حاضر موقتی است یا وضعیت شهرها برای همیشه دچار دگرگونی شده است. از سوی دیگر با مهاجرت کارمندان و کارگران به حومه‌ها این احتمال به وجود می‌آید که ممکن است شرکت‌ها نیز از شرایط ایجاد شده پیروی کرده و به ترک مراکز شهری اقدام کنند.

پیش‌بینی وضع شهرها و مشاغل در دوران پساکرونا

با توجه به این‌که یکی از پیامدهای شیوع کووید -۱۹ آشکار شدن این امر بود که فن‌آوری ارتباطات امکان انجام فعالیت‌های کاری از خانه را بدون هیچ‌گونه مشکلی برای بسیاری از افراد فراهم می‌آورد، در میان صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان گوناگون آینده شهری اختلاف‌نظرهایی در زمینه صنایع املاک و دارایی همچنین مشاغل و دفاتر کاری به وجود آمده است. برای مثال بعضی از کارگزاران و توسعه‌دهندگان منهتن بر این باورند که بسیاری شرکت‌ها دفاتر کاری خود را در مراکز نسبتاً تعطیل شده این شهر حفظ می‌کنند و در عین حال انعطاف‌پذیری بیشتری را برای دورکاری کارمندان خود فراهم می‌آورند. برخی دیگر معتقدند که شرکت‌ها بر سرمایه‌گذاری روی دفاتر اقماری در حومه‌هایی تمرکز دارند که بیشترین حجم کارمندان و کارگران به آن‌ها نقل مکان کرده‌اند. دفتر اقماری شعبه‌ای از یک شرکت بزرگ است که از نظر فیزیکی از دفتر اصلی سازمان جداست و از نظر اندازه می‌تواند از یک تا صدها کارمند را در خود جای دهد.

این دفاتر انعطاف‌پذیری لازم برای استفاده از امکاناتی را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توانند پروژه‌های بزرگی را ارائه دهند و در نهایت پیش‌بینی می‌شود شرکت‌هایی که توان مالی کافی برای پرداخت هزینه‌ها را دارند سرانجام با به‌کارگیری دستورالعمل‌های جدید به انتخاب کار از راه دور، ساخت دفاتر اقماری و حفظ یک دفتر مرکزی در شهرها روی می‌آورند. با وجود تمامی موارد ذکر شده، تمرکز کارشناسان برنامه‌ریزی شهری روی این نکته است که تغییر در حومه‌های شهری تا چه اندازه مؤثر و پابرجا خواهد بود. اکثر این افراد باور دارند که وضعیت کنونی کاملاً موقتی است و تمامی ویژگی‌های از دست رفته‌ای که تا پیش از همه‌گیری کووید -۱۹ باعث جذابیت شهرهای بزرگ شده بود با پایان یافتن این بیماری باز خواهند گشت.

در این بین بیشترین نگرانی‌های موجود در حومه‌های شهری شامل بالا رفتن قیمت مسکن با وجود افزایش جمعیت در آن‌هاست که تا پیش از این محلی برای تأمین مساکن ارزان قیمت برای افرادی با درآمد متوسط و مشغول در مشاغل پایه محسوب می‌شد. از سوی دیگر تا پیش از این نیز بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ دنبال استفاده از فضاهای بیشتر، ایمنی و امکانات آموزشی مناسب در جستجوی خرید املاک در حومه‌های شهری بوده‌اند، ولی آغاز همه‌گیری کرونا حرکت به حومه‌ها را تشدید کرد و با توجه به تغییر فن‌آوری محل کار و ترس ناشی از بروز یک بحران بهداشتی، به این زودی امکان بازگشت به تعادل قبلی میان شهرها و حومه آن‌ها وجود ندارد. این حقیقت باعث می‌شود که نگرانی‌های موجود در زمینه قیمت املاک و مستغلات هر روز بیشتر شود.

کد خبر 440461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.