روز جهانی هشتگ/ نمادی برای شناخته شدن در دنیای مجازی

هشتگ‌، نمادی پیشوندی یا برچسبی فرا داده‌ای است که با استفاده از علامت پوند یا مربع (#) قبل از لغات و عباراتی خاص در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هشتگ‌ها با قرار گرفتن بدون فاصله علامت پوند (#) در کنار لغات و عباراتی ایجاد می‌شوند که می‌توانند شامل حروف و اعداد باشند. تنها کاراکتر مورد تشخیص در آن‌ها نیز آندر لاین است. از این نمادها برای دسته‌بندی پست‌ها و نظرات خاصی که پیرامون یک موضوع واحد در گردش است، استفاده می‌شود؛ بنابراین امکان بحث و گفتگو درباره آن موضوع فراتر از دایره دوستان، در محیطی به وسعت جهان فراهم می‌شود. در بارگذاری و به اشتراک‌گذاری این موارد معمولاً شناخته‌شده‌ترین و اصلی‌ترین کلمه کلیدی مربوط به آن با علامت پوند هشتگ‌گذاری می‌شود.

این مفهوم که در ابتدا از آن به عنوان عاملی اضافه و بی‌فایده یاد می‌شد، برای نخستین بار در توئیتر مورد استفاده قرار گرفت، در حال حاضر تمامی شبکه‌های اجتماعی شامل اینستاگرام، تلگرام، پینترست، فیس‌بوک و یوتیوب از آن برای دستیابی راحت‌تر کاربران به مطالب بارگذاری شده با موضوعی خاص بهره می‌گیرند. علاوه بر این هشتگ به عنوان نوعی استراتژی بازاریابی برای ترویج و تبلیغ محصول یا ایده‌ای خاص، مشخص کردن مطالبی درباره رویدادهای رخ داده در دنیای واقعی، موافقت یا مخالفت با رخدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مواردی از این قبیل نیز کاربرد دارد.

در هر یک از شبکه‌های اجتماعی جستجوی موارد برچسب‌گذاری شده توسط هشتگ‌ها، منجر به پیدا کردن بایگانی هشتگ در یک جریان واحد می‌شود که امکان دستیابی به پست‌های مذکور را فراهم می‌آورد. به عبارت دیگر نماد هشتگ امکان استفاده از برچسب‌های پویا و ایجاد شده توسط سایرین را در اختیار هر یک از کاربران فضاهای مجازی و اجتماعی قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی پیام‌هایی با موضوعات یا محتواهای به‌خصوص را پیدا کنند. استفاده درست و اصولی از هشتگ‌ها علاوه بر ایجاد امکان بهتر و راحت‌تر دیده شدن، نقش بسزایی در گسترش محتوای تولید شده، بهبود رتبه‌بندی سئو و تقویت مطالب معرفی‌ شده دارد تا جایی که بسیاری از افراد مشهور، صاحب‌مقام، تأثیرگذار و شناخته‌ شده از آن بهره می‌گیرند.

در مدت زمان کوتاهی پس از پذیرفته شدن هشتگ در میان مسئولان و کاربران فضای مجازی، اصطلاحی با عنوان ترندینگ (trending) یا ترند تاپیکز (trending topics) معرفی شد که مطابق با آن هشتگی با بیشترین استفاده و برچسب‌گذاری در طول مدت زمانی کوتاه و مشخص به عنوان ترند شناخته می‌شود. این اقدام باعث می‌شود افراد بیشتری به سمت بحث درباره آن هشتگ جذب شوند و استفاده از آن وسعت بیشتری پیدا کند. از سوی دیگر برای شبکه‌های اجتماعی هم‌چون توئیتر این امکان فراهم شده است که هشتگ‌های بسیار محبوب و پرکاربرد خود را به‌عنوان موضوعات پرطرفدار در صفحات اصلی ارائه دهند؛ این موضوعات بر اساس منطقه جغرافیایی و یا داده‌های کل شبکه مورد نظر دسته‌بندی و سازماندهی می‌شود.

کد خبر 440423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.