اختصاص ۵۲ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا/کاهش ۹۰ درصدی مسافرت‌های شهری

مقابله با بحران‌ها از مهم‌ترین رسالت‌های حکومت است، اما اراده حاکمیت از طریق دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اجرا می‌شود که مدیریت شهرها به لحاظ طیف گسترده مخاطبان و گستردگی وظایف از مهم‌ترین آن‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ همه شئون زندگی شهروندان مناطق مختلف را تحت تأثیر قرار داد؛ سایه سیاهی که از چند ماه قبل بر سر مردمان شهرهای گوناگون سنگینی می‌کند و انگار به این زودی‌ها هم خیال رفتن ندارد. تبعات شیوع کرونا در هر شهر به گونه‌ای نمایان شد و مدیران شهری نیز کوشیدند با استفاده از هر امکانی که در اختیار دارند، با شیوع آن مقابله کنند.

یکی از شهرهای فلات مرکزی ایران قزوین است که به لحاظ قرار گرفتن در حدفاصل محورهای مواصلاتی مختلف، وجود مراکز صنعتی و حجم گسترده مبادلات تجاری از مهم‌ترین مقاصد و مبادی حمل و نقل و تردد مسافر و کالای کشور محسوب می‌شود که طبیعتاً به لحاظ این موقعیت اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی، شیوع ویروس کرونا هم در بسیاری از بخش‌های آن اثرگذار بوده و شهروندان و مدیران شهری را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

برای آگاهی از اقدامات اجرایی مدیریت شهری قزوین در دوران شیوع ویروس کرونا و تمهیدات اتخاذ شده برای کاهش خسارات ناشی از آن با وحید سلیمی‌مقدم، رئیس خدمات شهری شهرداری قزوین گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

چه تمهیداتی از سوی شهرداری برای ضدعفونی اماکن و مراکز عمومی شهری اتخاذ شده است؟

کارگروه ویژه مقابله با شیوع کرونا در شهرداری قزوین از ابتدای زمان شیوع این بیماری تشکیل شد؛ تاکنون بیش از ۱۵ جلسه مشترک با حضور اعضای آن به صورت حضوری و دو جلسه به صورت ویدئو کنفرانس با ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا برگزار شده است. امکانات شهرداری قزوین به خدمت گرفته شده تا طرح‌های گندزدایی معابر، ضد عفونی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی، ضد عفونی میادین میوه و تره بار، ورزشگاه‌ها و سالن‌های مختلف، بازارها، دانشگاه و آموزشکده‌ها و شست و شوی چهار هزار مخزن حمل زباله اجرا شود. همچنین تعطیلی بازار روز و ضد عفونی فرهنگسراها، تعطیلی دهکده طبیعت و تمام اماکنی که امکان سرایت بیماری از طریق آن‌ها زیاد بود از جمله کارهایی بود که انجام شد.

در حوزه تبلیغات آگاهی‌بخش برای جلوگیری از شیوع کرونا چه کارهایی انجام شده است؟

با استفاده از بیلبوردها، فیکسچرها، تیربدها و تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، توزیع بروشورها و انتشار پیام‌های هشدار از طریق پیامک و صفحات مجازی شهرداری در خصوص راه‌های پیشگیری از شیوع کرونا به شهروندان آموزش داده شد. مدیریت شهری قزوین اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مبارزه با کرونا اختصاص داده است. انجام کارها مانند تعطیلی سرویس‌های بهداشتی عمومی و ضد عفونی غسالخانه‌ها و آموزش مراجعان به این مکان‌ها از کارهایی است که مدیریت شهری با انجام آن‌ها شهروندان را متوجه وخامت اوضاع و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کند.

مدیریت شهری چه تسهیلاتی برای جلوگیری از ابتلای کارکنان شهرداری به کرونا در نظر گرفته است؟

بخش مهمی از رسالت مدیریت شهری فرهنگ‌سازی در موضوعات مختلف است. در حال حاضر استفاده از ماسک برای ارباب رجوع واحدهای مختلف شهرداری اجباری شده است. همه مراجعان به شهرداری تب‌سنجی می‌شوند و با استفاده از دستگاه ضدعفونی دست و لباس آنان ضدعفونی می‌شود. بانوان شاغل در شهرداری که فرزندان زیر شش سال دارند از روش دورکاری استفاده می‌کنند. بانوان باردار نیز در صورت مثبت بودن آزمایش می‌توانند تا دو هفته از روش دورکاری استفاده کنند. شرط بازگشت به کار کارکنانی که به کرونا مبتلا شدند نیز ارائه نتیجه تست منفی است. مجموعه این اقدامات باعث شده که تا امروز درگیری خاص و بحرانی نداشته باشیم.

آیا برای حمایت از رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی آسیب دیده از کرونا تدابیری اتخاذ شده است؟

بیش از ۳۰۰ فقره تسهیلات کم‌بهره از طریق استانداری قزوین برای حمایت از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی در نظر گرفته شده است. برای سهولت در ثبت نام و شناسایی رانندگان آسیب دیده و جلوگیری از مراجعه مستقیم آنان، ۱۲ نفر در دو شیفت کاری فعالیت می‌کنند. بیشترین آسیب ناشی از شیوع ویروس کرونا به حمل و نقل عمومی وارد شد. بیشترین آمار بیکاری رانندگان در این ایام مربوط به اتوبوسرانی و تاکسیرانی بود. طبق دستور ستاد پیشگیری از شیوع کرونا، ناوگان اتوبوسرانی به دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد، البته ادامه کار هم به صرفه نبود!

پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۱۵۰ هزار مسافر در شهر جابجا می‌شد که این میزان در ایام شیوع کرونا به پنج هزار نفر در روز کاهش یافت. شهروندان برای حفظ سلامت خود استفاده از تاکسی را ترجیح می‌دادند. تاکسی‌ها هم قرار شد حداکثر سه نفر مسافر سوار کنند، هر چند این دستور به طور کامل رعایت نشد.

در حوزه فرهنگی برای مقابله با شیوع کرونا چه اقداماتی شده است؟

راه‌اندازی پویش شهروندی "قزوین کتاب می‌خواند"، اجرای بازی‌های بازی خلاقانه، سفره هفت سین شب عید، جشنواره عیدانه، کاشی نگاره‌ها، جشنواره کتابخوانی رضوی و برنامه‌های ویژه ماه رمضان در فضای مجازی، تجلیل از مدافعان سلامت، اجرای جشنواره گلبانگ اذان و برنامه‌های زنده تلویزیونی و رادیویی، اجرای برنامه‌های ویژه از طریق لایو اینستاگرام، برگزاری مسابقات قرآن در فضای مجازی، جشنواره زیباترین و ساده‌ترین سفره افطار، اجرای پویش "در خانه بمانیم"، برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی که در آن ۲۰۰ عنوان مقاله ارائه شد، برگزاری مسابقه ساخت کاردستی، مسابقه نمایش عروسکی با موضوع شکست کرونا در رده سنی کودکان و مسابقه خوشنویسی "کرونا را شکست می‌دهیم" گوشه‌ای از کارهای فرهنگی شهرداری قزوین در این زمینه بوده که غالباً به صورت مجازی برگزار شده است.

کد خبر 440373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.