حکم حبس برای ۶ چهره اصلاح‌طلب

مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم‌ علیه ایران و رای پرونده متهمان بیانیه ۷۷ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه دوم شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست آمریکا از برجام» به بررسی مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با اعمال تحریم علیه ایران پرداخت و نوشت: ۱۳ عضو شورای امنیت مخالفت‌شان با درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را ابراز کردند.

آمریکا روز جمعه به خاطر پیشنهادش برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر ایران و ابراز مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بیشتر به انزوا کشانده شد. استدلال این اعضای شورای امنیت این بود که اقدام واشنگتن با توجه به اینکه در آن از یک روند توافق هسته‌ای استفاده می‌شود و آمریکا دو سال پیش از این توافق خارج شده است، فاقد اعتبار است.

با گذشت ۲۴ ساعت از اعلام آغاز بازه زمانی سی روزه (مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها) برای بازگشت تحریم‌های بین‫المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی توسط مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، متحدان دیرینه این کشور که شامل انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت گرنادین‫ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس می‌شوند در نامه‌هایی مخالفتشان را ابراز کرده‌اند که رونوشت آن به رؤیت رویترز نیز رسیده است.

دیپلمات‫ها گفته‌اند بعید است روسیه و چین و بسیاری دیگر از کشورها این تحریم را بر ایران اعمال کنند. پمپئو دوباره روز جمعه به روسیه و چین هشدار داد و تهدید کرد که اگر از اعمال مقررات سازمان ملل علیه ایران خودداری کنند با اقدام آمریکا مواجه خواهند شد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکم حبس برای ۶ چهره اصلاح‌طلب» به بررسی رأی پرونده متهمان بیانیه ۷۷ پرداخت و نوشت: مشهور شد به بیانیه ۷۷. ده ماه پیش از این در روزهای پرحادثه آبان ۹۸ … ۷۷ نفر از اصلاح‌طلبان طی بیانیه‌ای نسبت به وقایع آن موقع از خود واکنش نشان دادند. عده‌ای در همان بحبوحه به واسطه امضا کردن این نامه بازخواست شدند و عده‌ای هم گفته شد که امضای بیانیه را تکذیب کرده‌اند. «بیانیه ۷۷ نفر» که پس از افزایش نرخ بنزین در آبان‌ماه ۹۸ منتشر شد و در واقع در آن تعدادی از اصلاح‌طلبان از «حق اعتراض مسالمت‌آمیز شهروندان» سخن گفته بودند باعث ایجاد شکاف میان جریان اصلاح‌طلبی هم شد. همان اوقات البته اخباری ضدونقیض از بازداشت و احضار حدود ۳۰ نفر از امضا کنندگان به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شد؛ احمد زیدآبادی و مصطفی تاجزاده از احضار شدگان بودند، اما ماجرا تنها به احضار این چند نفر خلاصه نشد.

تیرماه امسال بود که برخی از امضا کنندگان این نامه خبر از حضورشان در دادگاه به منظور پاسخگویی دادند. در تمام این مدت البته که امضا کنندگان این بیانیه از سوی سیاسیون داخل دایره قدرت به دلایل مختلفی هم سرزنش شده‌اند. عده‌ای این اقدام را در آن بحبوحه یک نوع فرصت‌طلبی سیاسی و بدتر از آن یک نوع فرصت‌سازی برای اپوزیسیون نظام تعبیر کردند. عده‌ای هم انتشار این بیانیه را ترویج خشونت نام گذاشتند. در این بین البته چهره‌های اصلاح‌طلبی هم بودند که علیه این ۷۷ نفر سخن گفتند. برای نمونه می‌توان به اظهارات کسانی مثل صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان اشاره کرد که از این کار به‌عنوان یک فاجعه نام برد و گفت روح بیانیه ۷۷ نفر، مثل بیانیه‌هایی بود که با عقده‌گشایی، اصل نظام را هدف قرار می‌دهند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واکنش ایران شدید و خشن خواهد بود» به بررسی هشدار تخت روانچی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی پرداخت و نوشت: مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در مصاحبه با اندیشکده امریکایی «انجمن کنترل تسلیحات» درباره طیف وسیعی از موضوعات برجامی از کاهش تعهدات ایران تا انتقاد از رویه دولت آمریکا در سه سال اخیر سخن گفت. به گزارش فارس، تخت روانچی در واکنش به اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران و همچنین تلاش برای مکانیسم ماشه به‌رغم خروج از برجام گفت: «اول از همه، هرگونه اقدام شورای امنیت برای تحمیل تحریم‌ها و تحریم‌های نظامی علیه ایران، غیرقانونی و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ است بنابراین هیچ اساس قانونی برای تصویب هرگونه قطعنامه شورای امنیت برای وضع تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد. مساله دوم این است که تلاش آمریکا به شکست منتهی خواهد شد زیرا اعضای شورای امنیت آمادگی پذیرش نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را ندارند. همانطور که قبلاً گفتم، قطعنامه ۲۲۳۱ به اجماع و به اتفاق آرا در شورای امنیت به تصویب رسیده است و بخشی از قانون بین‌الملل است بنابراین اعضای شورای امنیت امروز باید آخرین نفراتی باشند که چیزی خلاف قانون بین‌المللی تصویب می‌کنند.»

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: «در خصوص مکانیسم ماشه، واقعاً پیشنهاد بسیار مضحکی است که ایالات متحده را عضو برجام در نظر گرفت؛ زیرا آمریکا عضو آن نیست. قبلاً اعلام کرده که مشارکت خود را در برجام متوقف کرده است و در عالی‌ترین سطح (دونالد ترامپ) این مساله را اعلام کرد. فقط یک نگاهی به اعلامیه ۸ مه ۲۰۱۸ کاخ سفید بیندازید؛ (دولت آمریکا) می‌گوید که عضویت در برجام را متوقف کرده است و مقام‌های عالیرتبه دولت ایالات متحده نیز گفته‌اند که آنها به واسطه آنکه واشنگتن عضوی از برجام نیست، نمی‌توانند به برجام اشاره کنند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افت حرارت تورم در مرداد» نوشت: در گرم‌ترین ماه تابستان، حرارت تورم کاهش یافت. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در مردادماه به ۳.۵ درصد رسید. این رقم تقریباً نصف نرخ تورم ماهانه تیرماه است. این موضوع نشان می‌دهد هیجان تورمی در میانه تابستان فروکش کرده است و احتمال تداوم روند نزولی در ماه‌های پیش‌رو نیز وجود دارد. به‌نظر می‌رسد کاهش هیجانات در بازارهای دارایی، بهره‌گیری از سیاست‌های جدید پولی در نرخ سود و معادلات جدید در فضای سیاسی، باعث شده که در مردادماه نرخ تورم ماهانه کاهش یابد. بررسی گروه‌های اصلی شاخص بهای مصرف‌کننده حاکی از آن است که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن به ۷. ۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل کاهش ۵. ۵ واحد درصدی را داشته و نقش اصلی را در کاهش تورم ایفا کرده است. با این حال در مردادماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه پس از یک سال به سطح ۳۰ درصد بازگشت؛ اما به‌نظر نمی‌رسد که با توجه به روند کنونی حرکت شاخص قیمت‌ها، این سطح تورم نقطه‌به‌نقطه، طول عمر زیادی داشته باشد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیگیری میدانی نمایندگان/ بازپس‌گیری هفت تپه را کلید زد» به بررسی خصوصی سازی شرکت هفت تپه پرداخت و نوشت: یکی از اهداف خصوصی‌سازی این بود که شرکت‌ها از زیرمجموعه دولت خارج شوند و به واسطه آنکه دیگر پشتوانه‌ای مانند بودجه دولتی پشت سر خود نمی‌بینند لذا از ریخت و پاش‌ها صرف نظر کرده و مدیران آن تلاش خواهند کرد تا افزایش راندمان کاری و بهینه‌سازی چرخه تولید در بازار رقابت به افزایش کیفیت خود اندیشه کنند و بر این اساس برنامه‌ای برای بالا بردن توان کیفی و کمی شرکت داشته باشند. اما به واقع آیا اینها در مورد شرکت «کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» محقق شده؟ و یا حتی عکس آن رخ داده و هر سالی که از واگذاری آن گذشته این شرکت به فروپاشی و ورشکستگی نزدیک‌تر شده است؟

واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ صورت گرفته است. در این سال پوری‌حسینی رئیس‌این سازمان بوده است. اگر به سوابق پوری‌حسینی مراجعه کنیم مهم‌ترین نکته‌ای که با آن برخورد می‌کنیم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ است. در این سال پوری‌حسینی، رئیس‌ ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان شرقی بوده است.

اما واگذاری این شرکت که به نظر می‌رسد در تحقیق و تفحص‌ها باید به آن به صورت دقیق پرداخته شود نکات قابل تأمل بسیاری دارد. قیمت این شرکت ۱,۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود اما در نهایت نیشکر هفت‌تپه با ۲۹۱ میلیارد تومان به فردی به نام اسدبیگی (مالک فعلی شرکت) واگذار شد. عجیب‌تر این که این فرد همان مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان را نیز نداده و چنانکه از شواهد برمی‌آید جمع مبالغ پرداختی اسدبیگی به صورت نقد ۶ میلیارد تومان است.

شنیده‌ها حاکی است که سازمان خصوصی‌سازی با مهربانی زایدالوصفی بقیه بدهی اسدبیگی را برای مدت هشت سال قسط بندی کرده و تازه یکسال به وی تنفس نیز داده است. یعنی پس از یکسال مالک شرکت باید به صورت قسطی و در مدت هشت سال بقیه مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان را پرداخت کند.

کد خبر 440355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.