پیام ویدیویی ظریف درباره خروج آمریکا از برجام و تناقض‌های رفتاری واشنگتن 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار ویدیویی، به خروج آمریکا از برجام و تناقض‌های رفتاری واشنگتن در رجوع به این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پرداخت.

به گزارش ایمنا، ظریف شنبه شب در پیامی ویدئویی در توئیتر با عنوان «از زبان خودشان» این سوال را مطرح کرد: آیا آمریکا این حق را دارد که به عنوان مشارکت‌کننده برجام به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متوسل شود؟

در این ویدئو بخشی از سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ آمده است که اعلام کرد: امروز اعلام می‌کنم که ایالت متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود.

سپس کاخ سفید، بیانیه‌ای در این باره صادر کرد که به «توقف مشارکت آمریکا در برجام» اشاره صریح دارد.

صحبت‌های دو هفته بعد «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در ویدئوی منتشر شده توسط ظریف، گنجانده شده است. پمپئو گفت: پرزیدنت ترامپ دو هفته پیش توافق هسته‌ای با ایران را فسخ کرد.

همچنین در متن مکتوب کنفرانس خبری «جان بولتون» مشاور وقت امنیت ملی آمریکا در تاریخ ۲۸ می ۲۰۱۸ آمده است: ما از توافق خارج شده‌ایم.
«برایان هوک» مسؤول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: در مورد اسنپ‌بک [یا مکانیسم ماشه باید بگویم که] ما دیگر در توافق نیستیم و طرف‌های توافق باید خودشان تصمیم‌گیری کنند.

در پیام ویدئویی ظریف به شکست تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی و مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با فشارهای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران اشاره کرد.

گزارش رسانه‌هایی مانند سی. ان. ان و وال‌استریت ژورنال درباره رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا و گزارش نیویورک تایمز در مورد انزوای آمریکا، مواردی است که در ویدئوی ظریف به آنها اشاره شده است.

در این ویدئو به صحبت‌های پمپئو اشاره شده که گفته است: ما کاملاً آگاهیم که مکانیسم ماشه، گزینه‌ای نیست که برای آمریکا در دسترس باشد. ما می‌خواهیم در چارچوب قدرت آمریکا هر کاری انجام دهیم تا اطمینان یابیم که تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید می‌شود.

ظریف، بخشی از یادداشت بنیاد کارنگی را نقل کرد که در آن آمده است: وقتی ترامپ از توافق با ایران خارج شد تصمیم گرفت تا از مکانیسم ماشه که همه تحریم‌های تعلیق شده در توافق هسته‌ای را باز می‌گرداند، استفاده نکند.

این بنیاد به نقل قولی از بولتون اشاره کرده که گفته بود: ما از مفاد آن استفاده نمی‌کنیم زیرا از توافق خارج شده‌ایم.

ظریف در پیام خود گفت: آمریکا پس از خروج رسمی و آشکار از برجام در بالاترین سطح و تک تک تعهداتش در برجام قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند بی‌جهت هیچ‌گونه حق طبق آن قطعنامه برای خود قائل باشد.

در پایان این پیام ویدئویی ظریف در توئیتر به صحبت‌های پمپئو ارجاع شده است که گفته بود: من مدیر سیا بود. ما دروغ گفتیم. ما فریبکاری کردیم. ما دزدی کردیم. ما دوره‌های آموزشی کاملی [در این باره] داشتیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 440337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.