مبتلایان به کرونای خفیف نسبت به بیماری ایمن می شوند؟ 

نتایج بررسی‌هازتوسط محققان نشان می‌دهد حتی افرادی که به کرونای خفیف یا بدون علامت مبتلا می‌شوند ایمنی پایدار را تجربه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند تنها علائم خفیف این بیماری را تجربه می‌کنند و یا حتی ممکن است علائم خاصی را تجربه نکنند. از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا این سوال ذهن افراد را درگیر کرده است که آیا فردی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته، دوباره درگیر آن می‌شود. محققان معتقد هستند بدن همه افرادی که تا کنون به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، به ویژه کسانی که به عفونت خفیف مبتلا شده‌اند، آنتی بادی خنثی‌ کننده ویروس تولید نکرده است.

نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی B برای مقابله با بیماری کرونا، آنتی بادی تولید می‌کنند؛ این نوع سلول‌ها عمر طولانی ندارند. نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T می‌توانند پاتوژن را تشخیص داده و به آن واکنش نشان دهند؛ این سلول‌ها می‌تواند تا سال‌ها پس از بروز عفونت اولیه پایدار باشند.

گروهی از محققان به منظور بررسی ایمنی به وجود آمده پس از بهبود یافتن فرد از بیماری کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های سلامت ۲۰۶ فرد را بررسی کردند و آن‌ها را به پنج گروه مختلف تقسیم کردند که شامل افراد مبتلا به کرونای متوسط یا شدید، افراد بهبود یافته از عفونت متوسط یا شدید، اعضای خانواده بدون علامت که در معرض ویروس قرار داشتند، افراد سالمی که در طول دوران همه گیری خون اهدا کردند و افراد سالمی که در سال ۲۰۱۹ پیش از آغاز شیوع کرونا خون اهدا کردند می‌شود.

محققان متوجه شدند که بدن هر ۲۳ فردی که از بیماری شدید کرونا بهبود یافتند، آنتی بادی زیادی تولید کرد. همچنین سلول‌های T در بدن ۳۰ نفر از ۳۱ فردی که از عفونت متوسط بهبود پیدا کردند، واکنش نشان دادند و بدن ۲۷ نفر از آن‌ها نیز آنتی بادی‌هایی برای مقابله با ویروس کووید -۱۹ تولید کرد. سلول‌های T در بدن ۲۶ نفر از ۲۸ فردی که با بیماران کرونایی تماس داشتند فعال شد و در بدن ۱۷ نفر آن‌ها نیز آنتی بادی تولید شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که واکنش سلول T حتی در بدن افرادی که به کرونای خفیف مبتلا می‌شوند نیز تا چندین ماه قابل تشخیص است. گاهی اوقات ممکن است حتی در بدن این افراد آنتی بادی برای مقابله با ویروس کرونا تولید نشده باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Cell منتشر شده است.

کد خبر 440334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.