مدیران شهری به توسعه حمل‌ونقل عمومی برای آسایش مردم توجه کنند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم انسان محوری به جای خودرو محوری است، گفت: در این رویکرد فضاهای پیاده راه، یا پاتوق شهری که ترجمه های دیگری برای پلازا است، اهمیت ویژه ای دارد.

به گزارش ایمنا، میدانگاه امیر کبیر در محور جنوبی تونل امیر کبیر، با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران و برخی مسئولان شهرداری تهران افتتاح شد.

هاشمی در جریان این مراسم گفت: ابتدا فرارسیدن ماه محرم و ایام حماسه حسینی را گرامی می‌داریم. با گذشت ۱۴ قرن از شهادت سالار شهیدان، شاهد هستیم شور حسینی همچنان در قلوب انسان‌های آزاده جهان تازه است، و هرساله آتش این عشق جهانی به آزادگی، انسانیت و نیکی‌ها، برافروخته‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در طول این ۱۴۰۰ سال، بارها و بارها رخدادهایی در جهت خاموش کردن این شعله ابدی، به وقوع پیوسته است. مرقد مطهر سیدالشهدا بارها با خاک یکسان شده، و حتی به آب بسته شده است. اما اراده الهی و فطرت پاک انسانی، این پرچم را برافراشته نگهداشته و امروز هم شاهد هستیم با وجود پاندمی کرونا، شور عاشورایی حتی با عمق و سوز بیشتری در دل دوستداران اباعبدالله علیه السلام زبانه می‌کشد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: مهمترین وظیفه ما در برابر رسالت حسینی، تبدیل این شور به شعور، و این هیجان به رفتار و خلقیات حسینی است. اباعبدالله الحسین رسالتی نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، بلکه برای انسان‌ها در همه تاریخ داشت، که مسیر رشد و تعالی را برویشان بگشاید، و آنها را به فطرت پاک خویش بازگرداند. اصحاب ویاران حضرت، در سریع‌ترین زمان ممکن این مسیر نجات، و این راه بازگشت به خویشتن خویش، و خدا گونه شدن را پیمودند و اینک نوبت ماست که در زیر بیرق حسینی، در این سبیل گام برداریم.

هاشمی ادامه داد: از نشانه‌های درستی و قبولی عزاداری بر سالار شهیدان، تحول و بهبود درونی است. پس اگر پس از عاشورا به انسان‌های بهتر و دارای فضائل اخلاقی، صداقت، درستکاری، وفای به عهد و نیکوکاری بیشتری تبدیل شدیم، سیدالشهدا مهر قبولی بر عزاداری‌مان زده است.

وی همچنین روز پزشک را به قشر محترم پزشکان، و خادمان بخش سلامت که سخت‌ترین شرایط را در مقطع فعلی تجربه می‌کنند، تبریک گفت.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به افتتاح میدانگاه امیر کبیر، گفت: اما این مراسم جهت افتتاح پلازای امیرکبیر که به عنوان میدانگاه ترجمه شده، برگزار می‌شود. واقعیت این است که طی دهه‌های گذشته، شهر تهران شاهد غلبه رویکرد خودرو محوری به جای شهروند محوری بوده است. و جهت توسعه شهر به تسهیل حضور خودروها در فضاهای شهر تنظیم شده بود. در حالی که در اکثر شهرهای توسعه یافته جهان، رویکرد انسان محوری به جای خودرو محوری محسوس بود. اما راهبرد جدید مدیریت شهری مبتنی بر رویکرد انسان محوری، به جای خودرو محوری در شهر است. و در این رویکرد، فضاهای پیاده راه یا پاتوق شهری، که ترجمه‌های دیگری برای پلازا است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

هاشمی افزود: البته به نظر می‌رسد برخی مدیران مناطق و مرکز شهرداری، نسبت به اهمیت حمل و نقل عمومی و بویژه مترو در طراحی شهری، و آسایش شهروندان توجه کافی ندارند که به طور نمونه در همین پلازای امیرکبیر، با وجود یک ایستگاه مترو در ورودی پلازا، پیوستگی با حمل و نقل عمومی در طراحی دیده نشده، که در بسیاری از بازطراحی‌های میادین هم این مشکل وجود دارد. در حالی که محور "تی. او. دی" و توسعه انسان محور شهر، حمل و نقل عمومی و با هم بودن شهروندان است.

وی افزود: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شورای پنجم چندین پلازا را پیش بینی کرده، که از مهمترین آنها پلازای نیلوفری، در جنوب تهران است، که هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است، که امیدواریم در یکسال باقیمانده، این پلازا اجرا و در دسترس شهروندان قرار بگیرد.

کد خبر 440326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.