شورای پنجم با تفاهم‌نامه فسخ‌شده مواجه بود/ تلاش شد تعهد خرید ۳۵۰ اتوبوس برای اصفهان بماند

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری دوره پیشین می‌توانست به موقع و قبل از دوره پنجم پیش‌پرداخت تفاهم‌نامه خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس را تامین کند تا این تفاهم‌نامه لغو نشود.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در تشریح جزئیات تفاهم‌نامه خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در دوره پیشین مدیریت شهری اصفهان، اظهار کرد: مدیریت شهری وقت در سال ۹۵ با شرکت سازنده اتوبوس‌های شهری، ابتدا قرارداد خرید ۱۳۷ دستگاه اتوبوس را با تعهد پرداخت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد غیرنقد منعقد کرده بود که بخشی از اعتبار این اتوبوس‌ها در دوره پنجم مدیریت شهری تأمین و اتوبوس‌های خریداری شده در سه سال گذشته به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تزریق شد.

وی افزود: علاوه بر این تعداد اتوبوس، تفاهم‌نامه‌ای نیز برای خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس به امضا رسیده بود که در یکی از بندهای این تفاهم‌نامه، مدیریت شهری به پرداخت بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌ها به عنوان پیش‌پرداخت ملزم شده بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با وجود آنکه مدیریت شهری وقت، به این پرداخت متعهد شده بود، به تعهد خود عمل نکرد تا طرف مقابل در وقت معین و پس از آنکه مدیریت شهری به وظیفه خود عمل نکرد، تفاهم‌نامه را لغو کند.

وی ادامه داد: با شروع کار دوره پنجم، این تفاهم‌نامه از حیز انتفاع ساقط شده و طرف تفاهم‌نامه به جهت تحمیل تحریم‌ها و بروز مشکلات اقتصادی و تورم حاکم در جامعه مایل به ادامه تفاهم‌نامه با شرایطی که در سال ۹۵ متعهد شده بود، نبوده و اقدام به لغو این تفاهم‌نامه کرده است.

محمدی اضافه کرد: مدیریت شهری اصفهان در دوره پیشین می‌توانست به موقع و قبل از دوره پنجم پیش‌پرداخت را تأمین کرده و تضمین‌های لازم را برای اجرای پروژه اخذ کند تا تفاهم‌نامه خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوسی که می‌توانست کمک شایانی به ارتقای سطح ناوگان حمل‌ونقل عمومی کند، اینگونه لغو نشود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آنکه شورای پنجم با لغو تفاهم‌نامه مواجه شد، با وجود مشکلات و بحران‌های مالی در غم و اندوه ازدست رفتن ۳۵۰ دستگاه ننشست و با اخذ اوراق مشارکت، فرصت خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را که ۸۰ دستگاه از آن در روزهای اخیر وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده، فراهم کرد.

مدیریت سابق باید پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تأمین نشدن پیش‌پرداخت خرید ۳۵۰ اتوبوس در دوره مدیریت سابق، شاید براساس دلایلی موجه بوده و شهرداری در آن زمان دچار تنگناهای اقتصادی بوده است بنابراین نمی‌توان بدون شنیدن دلایل آنان عملکرد مدیریت سابق را نقد کرد و باید فرصت برای آن‌ها نیز وجود داشته باشد تا از موضع خود دفاع کرده و مشخص کنند چرا تفاهم‌نامه خرید ۳۵۰ اتوبوس برای اصفهان به مرحله تبدیل شدن به یک قرارداد رسمی نرسیده است.

وی اظهار کرد: اگر دلایل موجهی برای پرداخت نشدن پیش‌پرداخت وجود داشته، این امر قابل دفاع است ولی اگر امکان پرداخت پیش‌پرداخت خرید ۳۵۰ دستگاه اتوبوس برای اصفهان وجود داشته، باید مدیریت سابق پاسخگو باشد چرا مبالغی که تعهد شده، پرداخت نشده است.

محمدی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه ابتدای دوره پنجم از نظر طرف مقابل، یعنی شرکت سازنده اتوبوس‌ها یک تفاهم‌نامه فسخ شده بود بنابراین بدیهی است که آن‌ها از حق قانونی خود با تکیه بر یکی از بندهای تفاهم‌نامه و با توجه به اینکه ریالی از مبلغ پیش‌پرداخت محقق نشده، تفاهم‌نامه را ادامه ندهند.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری خیلی تلاش کرد که شرکت سازنده را به تداوم تفاهم‌نامه ترغیب کند اما این شرکت نپذیرفت و این قرارداد را لغو کرد.

زحمات سه ساله در حوزه حمل‌ونقل نادیده گرفته نشود

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه نباید زحماتی که در این سه سال در حوزه حمل‌ونقل عمومی اصفهان انجام شده را نادیده بگیریم، ادامه داد: مدیریت شهری در حد توان تکالیف خود را در قبال حمل‌ونقل عمومی انجام داده و از زمان آغاز بکار دوره پنجم نگاهی ویژه به ارتقای سطح رفاه شهروندان در تمام حوزه‌ها از جمله در حمل‌ونقل عمومی بر شورای شهر حاکم بوده است.

وی گفت: اقدامات این دوره در حوزه حمل‌ونقل عمومی شاید در طول تاریخ مدیریت شهری اصفهان کم‌سابقه باشد و شورا با تصویب لوایح و طرح‌های پیشنهادی برای توسعه حمل‌ونقل، راه را برای تبدیل شهر به کارگاهی عمرانی در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی تسهیل کرد.

محمدی افزود: در سه دهه گذشته با وجود توسعه جمعیتی و کالبدی اصفهان، به حوزه حمل‌ونقل عمومی این شهر بی‌مهری بسیاری شده و ناوگان اتوبوسرانی به حد فرسودگی رسیده بود.

وی ادامه داد: اعتبارات لازم برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خرید دستگاه‌های جدید برای توسعه مترو بدون مانعی در شورای شهر تصویب شده و در اختیار شهرداری قرار گرفته است که در نتیجه آن علاوه بر تکمیل خط یک و اتمام کار سه ایستگاه باقی مانده آن، شاهد آغاز بکار خط دو با سرعت بسیار بیشتر از خط یک بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: آغاز خط دو مترو از یکی از کم‌برخوردارترین مناطق اصفهان شروع شد و با سرعت از دو جهت همزمان با دستگاه‌های تی‌بی‌ام که در همین دوره تهیه شده و در شرایط تحریم، شیوع کرونا و تعطیلات مختلف درحال انجام است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی در راه ارتقای عدالت اجتماعی

وی افزود: مطالعات برای احداث تراموا نیز انجام شده و تأمین اعتبار این پروژه در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفته است تا در کنار گسترش خطوط مترو، توسعه ناوگان اتوبوسرانی، بهینه‌سازی ناوگان تاکسیرانی و احداث رینگ چهارم که یک ابرپروژه بشمار می‌آید، پازل حمل‌ونقلی و ترافیکی اصفهان را تکمیل کند.

محمدی با بیان اینکه خدمات حمل‌ونقلی در اصفهان کم‌ارزش و کم‌اثر نبوده و حاصل تلاش تمام کارگران، مهندسان و مدیران شهری است، تصریح کرد: می‌توانیم در نتیجه این اقدامات ادعا کنیم کلانشهر اصفهان در راه ارتقای رفاه و عدالت اجتماعی و رسیدن به توسعه پایدار شهری گام برمی‌دارد.

وی توسعه حمل‌ونقل عمومی را عاملی برای جلوگیری از هدررفت منابع و هزینه‌های شهری دانست که کمک شایانی به آینده اصفهان می‌کند و خاطرنشان کرد: اگر این اقدامات با دیگر کلانشهرهای کشور مقایسه شود، پیشگامی اصفهان در تأمین نیازها و رفاه شهروندان را نمایان می‌سازد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعتبار لازم برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در سال جاری پیش‌بینی شده و اخیراً اخذ اوراق مشارکت ۱۲۵ میلیارد تومانی برای توسعه خطوط بی‌آرتی نیز به تصویب شورای شهر رسیده است که می‌تواند منجر به شکوفایی در حوزه حمل‌ونقل اصفهان شود.

وی تاکید کرد: لازم است کسانی که دغدغه شهر و شهروندان اصفهان را دارند، با واقعیات موجود به موضوعات شهری نگاه کرده و برای به ثمر رسیدن آن تلاش کنند.

کد خبر 440317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.