عارف: جامعه‌ای که نخبگان آن گوشه‌نشین شوند رشد نمی‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جامعه‌ای که نخبگان آن گوشه‌نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود نسبت به تبعات این گوشه‌نشینی هشدار داد.

به گزارش ایمنا به نقل از امیدنامه، محمدرضا عارف در گردهمایی واحدهای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که به‌شکل ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت دهه اول ماه محرم اظهار امیدواری کرد که مردم ایران و صاحبان هیأت‌های مذهبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از این ماه بهره‌برداری لازم را ببرند و فرهنگ حسینی به معنای واقعی در کشور حاکم شود.

وی همچنین به فرا رسیدن روز پزشک اشاره کرد و با تبریک این روز به همه پزشکان گفت: امسال روز پزشک در کشور ما معنا و مفهوم دیگری دارد. این عزیزان امروز جهاد عظیمی را انجام می‌دهند و در راه مقابله با ویروس کرونا، جامعه پزشکی مجاهدان جان خود را در طبق اخلاص گذاشته است و باید قدردان پزشکان و کادر درمانی کشور بود و بهترین راه قدردانی از این عزیزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به فعالیت کانون صنفی استادان دانشگاهی افزود: تجربه تشکل‌های مردمی در دنیا تجربه موفقی بوده است و عموماً پیشرفته‌ترین کشورها آنهایی بودند که تشکل‌های مردمی و نخبگان آن کشور در تصمیم‌سازی و مشارکت آن‌ها نقش مؤثری داشته است.

عارف بر ضرورت میدان دادن به نخبگان در کشور تاکید کرد و یادآور شد: منظور از میدان دادن به نخبگان به معنای دادن پست و مقام به آنها نیست چون عموماً نخبگان دانشگاهی از پذیرفتن سمت‌های مدیریتی اجتناب می‌کنند اما باید از نخبگان به عنوان بازوان مشورتی در نهادهای تصمیم‌ساز و راهبردی کشور استفاده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و نشست‌هایی که مسئولان با نخبگان دانشگاهی برگزار می‌کنند بعضاً تشریفاتی و برای رفع تکلیف است و اینگونه برخورد با نخبگان باعث سرخوردگی و بی‌انگیزگی آنها می‌شود و در جامعه‌ای که نخبگان آن بی‌انگیزه و گوشه‌نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تعامل نخبگان جهان با یکدیگر برای گسترش صلح در دنیا تاکید کرد و گفت: در دنیای آشوب زده امروز وقت آن فرا رسیده است که نخبگان دنیا دست در دست هم با خشونت و ناامنی و جنگ و درگیری مقابله کنند. نخبگان باید باید برای صلح در دنیا تلاش کنند و زمینه‌های جنگ را از بین ببرند.

عارف به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: ملت و دولت ایران اکنون برابر یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارند و رئیس جمهوری آمریکا به‌زعم خود می‌خواهد فشارها را بر مردم ایران با اعمال تحریم‌های بیشتر افزایش دهد هر چند تاکنون در این راه شکست خورده است اما از نخبگان جامعه جهانی در تعجبم که برابر این بی‌عدالتی سکوت کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در طی هشت سال گذشته احساس می‌شد باید انسجامی میان استادان ایجاد شود تا بتوانیم جایگاه اول منطقه و مرجعیت علمی را داشته باشیم لذا باید به این سوال پاسخ دهیم که با توجه به ساز و کارهای موجود در دانشگاه‌ها آیا می‌توانیم به این جایگاه برسیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم با انحصار دولتی در بخش مدیریت علمی کشور کار را به پیش ببریم. اساتید باید به میدان بیایند. ما نظام تشکیلات می‌خواهیم و قطعاً این نظام تشکیلاتی سیاسی نیست.

عارف با بیان اینکه هنوز عده‌ای به دانشگاه اعتماد نمی‌کنند، اضافه کرد: ما باید کمک کنیم که از طریق این کانون‌ها مسائل حل شود زیرا اصلاح ذهنیت‌ها نسبت به دانشگاه می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

وی با مرور اساسنامه کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به دو رویکرد اساسنامه یعنی رویکرد صنفی و ملی اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف اصلی کانون پرداختن به مسائل و چالش‌های علمی، پژوهشی و مدیریتی دانشگاه‌ها و چاره‌اندیشی برای کاهش یا حل اینگونه مشکلات است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عضویت برجسته‌ترین قشر جامعه یعنی استادان و پژوهشگران در این کانون، تصریح کرد: انتظار است کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در ارائه راهکارها برای حل مشکلات کشور پیشگام شود.

عارف همچنین خواستار تعامل و ارتباط نزدیک‌تر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با مردم، نهادهای مدنی، مدیریت دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان و نهادهای دولتی شد.

کد خبر 440269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.