سیاست کنونی در حوزه اعتیاد کنترل و کاهش آسیب‌های آن است

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به دلیل پیچیدگی‌های اعتیاد و قدمت حضور آن در میان اقشار مختلف مردم، دنیا هم نتوانست آن را ریشه کن کند به همین دلیل سیاست کنونی، کنترل و محدود کردن و پایین آوردن آثار اجتماعی و فردی و خانوادگی اعتیاد است.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی اسماعیلی اظهار کرد: اعتیاد یک مساله بسیار پیچیده زیستی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است که مبارزه با آن در یک بخش و حوزه نمی گنجد بلکه نیاز است که همه بخش‌ها وارد حوزه مبارزه شوند.

وی افزود: راه حل اجتماعی بهترین راه حل مبارزه با مواد مخدر است که کمک می‌کند از همه ظرفیت‌های جامعه برای کنترل این موضوع بهره برد.

طرح اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از سال ۹۲ شروع شد

به گفته مدیرکل فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر، زمانی تصور از مبارزه با مواد مخدر، ریشه کنی اعتیاد بود که فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شد به ویژه در حوزه مقابله، شهدا و جانبازان زیادی تقدیم شد. اما واقعیت این است که به دلیل پیچیدگی‌های اعتیاد و قدمت حضور آن در میان اقشار مختلف مردم، دنیا هم نتوانست آن را ریشه کن کند به همین دلیل سیاست کنونی، کنترل و محدود کردن و پایین آوردن آثار اجتماعی و فردی و خانوادگی اعتیاد است.

اسماعیلی ادامه داد: پیش از این برای کنترل اعتیاد، استفاده تمام عیار از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مدنظر بود که فعالیت‌های قابل تقدیری هم صورت گرفت اما کافی نبود اما توجه به جلب مشارکت بخش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مختلف اجتماعی (رویکرد اجتماعی) دوچندان شد زیرا برای کنترل این مشکل اجتماعی نیازمند بهره‌وری از همه ظرفیت‌هاست که بخش دولتی بخشی از آن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به دنبال این تغییر رویکرد، طرح اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کلید خورد، درباره این رویکرد اینگونه توضیح داد: با این طرح توجه به افراد و مراجع تأثیرگذار اجتماعی، افراد شناخته شده در میان هنرمندان، ورزشکاران، فعالان حوزه‌های مذهبی و به طور کلی افرادی که در جامعه مرجعیت دارند شکل گرفت.

اسماعیلی افزود: جلسات متعددی با این مرجعان و تأثیر گذاران اجتماعی برگزار شد تا با تشریح حوزه مواد مخدر برای این افراد، اطلاعات آنها از این حوزه به صورت عام و پیشگیری اولیه به صورت خاص بالا برود، چرا که وقتی اطلاعات بالا رفت نگاه واقع بینانه پیدا می‌کنند و دغدغه‌مند می‌شوند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: به دنبال تکمیل طرح رویکرد اجتماعی، طرح «یاریگران زندگی» با هدف ایجاد تحول و برداشتن گام‌های استوارتر به سمت جلو در سال ۹۸ در ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید و اقدامات اجرایی آن شروع شد؛ طرحی کلی که بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در جامعه و بخش‌های غیردولتی که خدمات اجتماعی ارائه می‌دهند تاکید دارد.

خانواده مهمترین کانون کنترل اعتیاد محسوب می‌شود

اسماعیلی با تاکید بر اینکه «طرح یاریگران» زندگی ضمن تحت پوشش قراردادن تمام بخش‌های پیشگیری، مقابله یا درمان، چهار کانون هدف اصلی شامل خانواده، محیط‌های آموزشی، محیط‌های کار و محله‌ها مدنظر قرارداده است، افزود: رویکرد و اولویت اصلی این طرح، بر پیشگیری اولیه استوار است بر همین اساس پیشگیری از داخل خانواده شروع شد زیرا تا زمانی که والدین دغدغه را پیدا نکنند دولت و حاکمیت نمی‌تواند اعتیاد را کنترل کند.

وی ادامه داد: در طرح «یاریگران زندگی» پس از خانواده، ارتباط و شناسایی ظرفیت‌های مختلف در محیط‌های آموزشی، ورزشی، مذهبی و سایر محیط‌های اجتماعی مدنظر قرار گرفت تا با یاری همگان بتوان بر کنترل این ماده خانمان برانداز غلبه کرد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه گسترش شیوع کرونا، فعالیت‌های طرح «یاریگران زندگی» را تحت الشعاع قرار داده، تاکید کرد: بحث فضای مجازی، کانون و مرکز توجه جدید طرح «یاریگران زندگی» است تا بتوان از ابزار این فضا در جهت کنترل اعتیاد بهره برد.

۵ سال طول می‌کشد تا والدین متوجه اعتیاد فرزندان خود شوند

اسماعیلی با بیان اینکه محیط‌های آموزشی و مدارس، دیگر کانون هدف اصلی در پیشگیری از اعتیاد است، بیان داشت: این کانون شامل سه گروه هدف والدین، دانش آموزان و مربیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه بتوان سن آموزش پیشگیری را پایین‌تر آورد، اثربخشی بیشتری شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: به تناسب سن عقلی و تقویمی دانش آموزان تلاش شد نیازهای آموزشی آنان درباره پیشگیری از اعتیاد رفع شود که به عنوان مثال در سن ابتدایی، آموزش مهارت‌های زندگی، مراقبت‌های شخصی از بدن و غیره آموزش داده شود.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزش فرزندپروری، آموزش عوارض و مشکلاتی که مواد مخدر ممکن است ایجاد کند و آموزش مهارت‌های زندگی برای والدین از دیگر تلاش‌های طرح «یاریگران زندگی» در محیط‌های آموزشی است. همچنین به آنان آموزش داده می‌شود که هر کدام از مواد مخدر چه عوارض و نشانه‌هایی دارد تا متوجه رفتار فرزندان خود باشند.

اسماعیلی تصریح کرد: متأسفانه در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که والدین بعد از پنج سال از شروع مصرف مواد مخدر متوجه اعتیاد فرزند خود می‌شوند. زنگ خطری بود که باعث شد آموزش‌ها به والدین جدی تر گرفته شود.

وی افزود: آموزش کارکنان آموزش و پرورش یا تربیت کادر متخصص هم از دیگر اهداف طرح «یاریگران زندگی» است تا با استفاده از ظرفیت معلمان، آموزش‌ها به والدین و دانش آموزان منتقل شود.

دانش‌آموز درگیر اعتیاد از مدرسه اخراج نمی‌شود

اسماعیلی با بیان اینکه طی دستورالعمل طرح «یاریگران زندگی» به آموزش و پرورش و آموزش عالی به دنبال این هستیم که از همه ظرفیت‌های کنونی استفاده و از ایجاد ساختار جدید خودداری شود، تصریح کرد: بر همین اساس از بسیج دانش آموزی و دانشجویی، سازمان دانش آموزی و سازمان هلال احمر در جهت آموزش و کنترل اعتیاد بهره برده می‌شود.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر دربار تعداد مدارس تحت پوشش طرح «یاریگران زندگی» توضیح داد: بنا داشتیم ۲۰ درصد مدارس تحت پوشش قرار گیرند که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی‌های گسترده به هدف اصلی نرسیدیم و فقط توانستیم ۱۲ هزار مدرسه را زیر پوشش ببریم.

وی با بیان اینکه توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های زندگی و اجتماعی دانش آموزان و رصد وضعیت سلامت آنان هدف اصلی طرح یاریگران در مدارس است، خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش محدودی از دانش‌آموزان درگیر مصرف مواد مخدر هستند که نیاز به شناسایی و ارجاع به برنامه مدیریت مورد هستند، در این برنامه دانش‌آموزانی که مصرف مواد را تجربه کرده‌اند اما هنوز به وابستگی زیاد نرسیده‌اند تحت درمان و مشاوره قرار می‌گیرند.

اسماعیلی با ابراز تأسف از اینکه پیش از این دانش‌آموزان درگیر اعتیاد از مدارس اخراج می‌شدند، یادآور شد: چند سالی است که با همکاری خوب آموزش و پرورش این دانش‌آموزان اخراج نمی‌شوند و ضمن تحت پوشش برنامه مدیریت موردی قرار گرفتن و ارجاع به مراکز درمانی، از تحصیل بازنمی‌مانند، چرا که معتقدیم تحصیل و حضور در مدرسه و رصد دانش‌آموز خود مانع اعتیاد است.

کد خبر 440267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.