سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی برای کاهش وابستگی عراق به ایران

طی روزهای گذشته و همگام با سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا، چند شرکت آمریکایی از سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری خود در صنعت انرژی عراق خبر دادند.

به گزارش ایمنا، طی روزهای گذشته و همگام با سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا، شرکت‌های آمریکایی هم از سرمایه‌گذاری هشت میلیارد دلاری خود بر صنعت انرژی عراق پرده برداشتند.

بر همین اساس پنج شرکت آمریکایی از جمله شورون، قراردادهایی با دولت عراق در راستای کاهش وابستگی این کشور به ایران به خصوص در حوزه برق بستند.

بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا، شرکت‌های هانیول، بیکرر هاگز، جنرال الکتریک، استلار انرژی، و شورون قراردادهایی با مجموع ارزش هشت میلیارد دلار با وزارت برق و نفت عراق امضا کردند.

قرار است در راستای این قراردادها شرکت هانیول، در توسعه پروژه گازی الراتاوی، به وزارت نفت عراق کمک کنند.

ژنرال الکتریک هم قرار است در پروژه تعمیرات و نگهداری و همچنین افزودن واحدهای سیکل ترکیبی به چند نیروگاه عراق و همچنین متصل کردن شبکه برق این کشور به دیگر کشورهای همسایه همکاری کند.

بیکرهیوز هم قرار است در قالب قرارداد امضا شده با وزارت نفت عراق شرایط را برای استفاده از تجهیزات و خدمات این شرکت در میادین نفتی عراق فراهم کرده و همچنین پروژه‌ای را برای تبدیل گاز فلر به برق اجرایی کند.

شورون هم قرار است در اکتشاف و تولید نفت در استان ذی‌قار عراق ورود کند.

قرار است کمیته مشترکی هم در راستای هماهنگی و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آمریکا در عراق و کاهش وابستگی این کشور به ایران در حوزه انرژی تشکیل شود.

دن برویلت، وزیر انرژی آمریکا، طی بیانیه‌ای درباره این توافقات گفت قراردادهای انجام شده برای آینده صنعت انرژی عراق بسیار مهم است و من مطمئنم که همان کشورهایی که باعث شدند آمریکا در حوزه انرژی خودکفا شود تمام تلاش خود را می‌کنند تا به عراق کمک کنند که در حوزه انرژی به تمام ظرفیت خود دست یابند.

منبع: فارس

کد خبر 440263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.