بی منطقی در معماری جا ندارد

هوشنگ سیحون، معمار، طراح و نقاش ایرانی در روز ۳۱ مرداد ۱۲۹۹ هجری شمسی چشم به جهان گشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هوشنگ سیحون، معمار، طراح، نقاش و تندیس ساز برجسته ایرانی است. وی در خانواده‌ای کاملاً هنری و آشنا به موسیقی به دنیا آمد اما هیچ گاه برای تحصیل موسیقی تحت فشار قرار نگرفت. سیحون پس از پایان تحصیل معماری در دانشگاه هنرهای زیبای تهران، برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد و تحصیل خود را تا مدرک دکترا ادامه داد.

پس از بازگشت به ایران و تا پیش از انقلاب اسلامی، وی به عنوان دانشیار در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مشغول کار شد و در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ ریاست این دانشکده را بر عهده داشت که مهم‌ترین فعالیت وی در این دوره، اضافه کردن شهرسازی، هنرهای نمایشی و موسیقی به عنوان رشته‌های جدید به رشته‌های این دانشکده بود. وی بیش از دو دهه در ونکوور کانادا زیست و از شهروندان افتخاری فرانسه بود.

مهم‌ترین تخصص سیحون در زمینه معماری بود؛ وی در نخستین اثر معماری خود، بنای یادبود آرامگاه ابن‌سینا را طراحی کرد. این طرح در یک مسابقه معماری به داوری آندره گدار و محسن فروغی برگزیده شد و آن را که پایان‌نامه وی در پاریس بود در خرداد سال ۱۳۲۷ به انجمن آثار ملی فرستاد.

وی همین‌طور پس از ابراز نارضایتی انجمن آثار ملی از وضعیت آرامگاه خیام، طرحی را پیشنهاد کرد که در سال ۱۳۳۷ به تصویب رسیده و آرامگاه خیام ساخته شد. گفتنی است که از دیگر آثار بزرگ او در زمینه معماری، طراحی آرامگاه فردوسی، نادرشاه، کمال‌الملک و ساختمان بانک سپه میدان توپخانه تهران است.

در سبک شناسی معماری هوشنگ سیحون توجه به منطق توسط وی نکته بسیار مهمی است؛ چرا که اعتقاد داشت که هیچ چیز در معماری بدون منطق به کار نمی‌رود و حتی کوچک‌ترین اعضا نیز برای حضور خود باید دلیلی داشته باشند. همین‌طور تناسب اجزا و حجم‌ها که خود زیبایی‌بخش آثار هستند نیز همیشه مورد توجه او بود.

هوشنگ سیحون اما معماری اسلامی را کلمه‌ای نادرست می‌دانست و هنری که به آن معماری اسلامی اطلاق می‌شود را همان معماری و فنون ساختمان دوره ساسانیان در ایران - هم دوره با صدر اسلام- می‌دانست.

البته سیحون به غیر از معماری در نقاشی نیز فعالیت‌هایی داشت و نمایشگاه‌هایی برپا می‌کرد که در آن اثری به نام "کلاف‌های موازی" وجود داشت که در آن خطوطی موازی و پرپیچ و تابی وجود داشت که یکدیگر را قطع نمی‌کردند.

سیحون پس از انقلاب اسلامی ایران و گذراندن دوره ممنوع الخروجی از کشور خارج شد و در روز ۵ خرداد ۱۳۹۳ در بیمارستان ونکوور بر اثر پاره شدن رگ آئورت جان باخت.

کد خبر 440228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.