اقدام ۱۲ استان کشور برای پیوستن به شبکه شهر دوستدار کودک

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از تلاش نهادها و دستگاه‌های مربوطه برای ساختن شهری برای کودکان خبر داد و گفت: ابتدای سال‌جاری حدود ۱۲ استان برای پیوستن به شبکه شهر دوستدار کودک ورود پیدا کرده که به سه بخش کلان‌شهری، میان شهری و شهرهای کوچک تقسیم بندی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد حسینی‌نیا در نشست هم اندیشی و هم افزایی اقدامات اجرایی شهر دوستدار کودک با ارائه گزارش وضعیت سنجی کودکان اصفهان و اقدامات انجام شده، اظهار کرد: سال ۹۷ اصفهان میزبان همایش سه روزه در اصفهان با حضور ۳۱ استان کشور و اساتیدی از یونیسف و کشورهای سوئد و آلمان بود تا ابعاد مختلف شهر دوستدار کودک برای شرکت کنندگان تبیین شود.

وی تصریح کرد: ابتدای سال‌جاری حدود ۱۲ استان برای پیوستن به شبکه شهر دوستدار کودک ورود پیدا کرده که به سه بخش کلان‌شهری، میان شهری و شهرهای کوچک تقسیم بندی شدند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: پس از برگزاری همایش سال ۹۷ برنامه‌ای در سه مرحله تدوین شد که مبانی نظری حاصل از تجارب دنیا در حوزه شهرهای دوستدار کودک، نظریات علمی در داخل و خارج از کشور، بررسی اطلس کودکان و شناسایی کودکان در رده‌های مختلف سنی در مناطق پانزده گانه شهر اصفهان را در بر می‌گیرد و در برنامه تدوین شده حتی کودکان کار نیز مورد توجه قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: در مرحله سوم ارائه برنامه اقدام اجرایی دارای ۱۰ هدف، ۱۸ راهبرد و ۱۳۷ برنامه است که با هماهنگی یونیسف و وزارت کشور بوده است.

حسینی‌نیا گفت: در ادامه این مسیر با توجه به گستردگی کار با دانشگاه اصفهان قراردادی منعقد شده و پیرو درخواست یونیسف و وزارت کشور مقرر شد در موضوع کودکان تمام ارگان‌های مرتبط با کودک شناسایی و برنامه‌های فرادستی آنها بررسی شود تا برنامه‌ای همه شمول پیشنهاد شود.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه دوستدار کودک در سه سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: برنامه ۱۴۰۰ به گونه‌ای تدوین شده که افق آن تا سال ۱۴۰۵ دنبال شود؛ البته این برنامه به شورای شهر، وزارت کشور و یونیسف ارائه شده و به لحاظ کامل بودن مقرر شد به عنوان سند بالا دستی به دیگر استان‌ها ابلاغ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در افق ۱۴۰۵ برنامه دوستدار کودک دارای لایه‌های مختلفی است و همکاران بسیاری را از سازمان‌های مرتبط با کودک در کنار خود جای داده است.

وی افزود: در این برنامه عناوین مختلفی همچون اجتماع پذیری کودکان، ایمنی، امنیت، مشارکت کودکان در مباحث شهری مورد توجه قرار گرفته و سعی شده در این بازه زمانی برنامه‌ها را به گونه‌ای پیش ببریم که در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و زیرساختی برای شهر دوستدار کودکان شدن اصفهان خروجی مناسبی داشته باشد.

حسینی‌نیا گفت: اگر بتوانیم یک شهر دوستدار کودک داشته باشیم، یعنی شهری ایمن با امکانات متناسب نیازهای کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد میانسال و سالمندان و دارای ظرفیت مشارکت پذیری آنان پایه‌ریزی کرده‌ایم.

شهرها باید کودک محور باشند

سیدمحمد قلمکاریان، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در این جلسه گفت: شهر دوستدار کودک عنوان بسیار زیبایی است، شهرها باید کودک محور باشند البته نمی‌توان برای کودک بدون حضور او برنامه‌ریزی کرد از این رو در تمامی مراحل از حضور کودکان استفاده می‌شود.

وی افزود: در دنیا وقتی مبحث شهر دوستدار کودک مطرح می‌شود به معنای آن است که کودک در شورای شهر حضور یافته و در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشد، ایده پردازی کند و بیشتر دیده شود.

کد خبر 440220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.