مرد «دولت سایه» در مسیر پاستور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

فصل جدیدی از همکاری‌های فنی و نظامی ایران و روسیه در راه است

کاظم جلالی در مورد اهداف و برنامه‌های سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور به روسیه گفت: ایشان ملاقات‌های مهمی با مقامات ارشد نظامی فدراسیون روسیه از جمله وزیر دفاع این کشور خواهند داشت.

وی افزود: رایزنی‌های نظامی در کنار رایزنی‌های برجامی ایران و روسیه در دوره کرونا ادامه دارد.

جلالی تصریح کرد: روسیه با رأی منفی خود به قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشان داد که مخالف اقدامات غیرقانونی و تلاش بی‌مبنای ایالات متحده از جمله بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت است. وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه هر روز شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. فصل جدیدی از همکاری‌های فنی و نظامی ایران و روسیه در راه است.

احتمال حضور سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰

از همان فردای ناکامی انتخاباتی که طرح «دولت در سایه» را ریخت، بدل به یک نامزد بالقوه انتخاباتی شد. برای دور بعد حاضر به رقابت با رقیب نشد اما همچنان زمزمه حضورش برای ۱۴۰۰ شنیده می‌شود. قبل از انتخابات مجلس شایعه حضورش در پارلمان به‌جد مطرح شد، اما به نظر می‌رسد یک عامل او را از ورود به عرصه آن انتخابات بازداشت و آن ورود رقیب هم جناحی‌اش باقر قالیباف بود؛ طبیعتاً جلیلی نمی‌خواست دوباره با او هماورد شود و نیامد. بعد از آن همه گفتند او خودش را برای همان صندلی‌ای آماده می‌کند که با وجود روحانی موفق به تسخیرش نشد.

در صورت ورودش به رقابت‌های ۱۴۰۰ این دومین آزمونش در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود. البته باید دید این بار اصولگرایان در غیاب رقیب جدی بازی را چطور خواهند چید؟ با یک نامزد خواهند آمد یا بیش از آن و در صورت ورود با چند نامزد، جلیلی دوباره تن به بازی ۹۲ خواهد داد؟ ناکامی سعید جلیلی در انتخابات ۹۲ مرهون دو رخداد بود؛ به‌هم‌ریختگی اردوگاه اصولگرایی که با بیش از یک نامزد وارد گود انتخابات شد و پرونده هسته‌ای. سعید جلیلی نماد ناکامی، سکون و بلاتکلیفی در پرونده هسته‌ای ایران بود. دبیری شش‌ساله‌اش بر شورای عالی امنیت ملی هم‌زمان با دولت احمدی‌نژاد که سکان پرونده هسته‌ای به آن سپرده شده بود، عملاً بدون دستاورد بود و از قضا این رقیب هم جناحی‌اش در همان مناظره‌های انتخاباتی بود که دست روی نقطه‌ضعفش گذاشت، نه رقیب اصلاح‌طلب یا اعتدال‌گرایش. سال ۹۲ همه امیدها و آرزوها به دولت آینده در سیاست خارجی گره خورده بود؛ پس قطعاً فردی که نماد وضع موجود شناخته می‌شد، کمترین شانس پیروزی را داشت. گرچه بعد از باخت، برخی اصولگرایان معتقد بودند اگر به‌جای تکثر نامزدها (از قالیباف تا جلیلی، ولایتی و رضایی) با یک نفر آمده بودند، بازی را می‌بردند، اما در این میان قطعاً شانس با جلیلی نبود؛ یعنی اگر جلیلی و روحانی روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند، بعید بود نماد تحول در سیاست خارجی به نماد وضع موجود در سیاست خارجی ببازد. فلسفه‌خوان سیاست خارجی به تعبیر ولایتی نمی‌توانست صحنه بازی را به شیخ دیپلمات و دبیر شورای عالی امنیت ملی در آغاز پرونده هسته‌ای ایران و معاهده سعدآباد ببرد.

ابراز امیدواری روسیه نسبت به مذاکرات ایران و آژانس

میخائیل اولیانوف نماینده رسمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره سفر مدیرکل سازمان انرژی اتمی به ایران نوشت: رسماً تأیید شد: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خواهد رفت تا با مقامات ایران درباره مسائل مهمی درباره (فعالیت‌های) دیده بانی مذاکره کند.

اولیانوف در ادامه گفت: خالصانه آرزومندیم دو طرف به نتایج مثبتی که منتظر آن بودیم، برسند.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‌شود که مدیرکل آژانس امروز در صفحه توییترش سفر روز دوشنبه به ایران را رسماً تأیید کرد.

احتمال برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی تحرکات آمریکا

یعقوب رضازاده از احتمال برگزاری جلسه این کمیسیون برای بررسی تحرکات آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه در هفته جاری خبر داد افزود: جلسات مجلس شورای اسلامی هفته جاری و هفته آینده برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تشکیل نمی‌شود ولی با این وجود این احتمال وجود دارد که کمیسیون امنیت ملی هفته جاری جلسه‌ای را برای بررسی تحرکات آمریکا درباره برجام و تلاش غیرقانونی برای فعال کردن مکانیزم ماشه برگزار کند.

وی ادامه داد: ما آمادگی برگزاری این جلسه را داریم که در صورت تشکیل شدن با حضور مسئولان مربوطه برای بررسی تحرکات اخیر خواهد بود.

نوروزی: وضعیت کمیسیون قضائی مجلس تا قبل از انتخابات میان دوره‌ای مشخص می‌شود

حسن نوروزی در خصوص اینکه آیا تشکیل کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی تا انتخابات میان دوره‌ای مجلس به همین شکل خواهد بود یا خیر؟ بیان کرد: خیر، وضعیت کمیسیون تا قبل از انتخابات میان دوره‌ای تعیین تکلیف خواهد شد.

وی افزود: ما در حال پیگیری این موضوع هستیم و تلاش داریم تا با قضات و حقوقدانان حاضر در مجلس برای حل این مشکل مذاکره کنیم.

آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: آمریکا هیچگاه فضاحتی تا این درجه را در راهبردهای سیاسی و بین‌المللی خود تجربه نکرده بود و اکنون در بالاترین حد انزوای بین‌المللی خود قرار دارد. اکنون رسانه‌ها، تحلیلگران و حتی مردم جامعه این افتضاح راهبردی آمریکا را درک کرده و درباره آن صحبت می‌کنند.

ذوالنوری تصریح کرد: این‌گونه نیست که کشورهای دیگر به دلیل رعایت انصاف و عدل با آمریکا همراهی نکرده باشند، بلکه تقابل اقدامات رئیس جمهور آمریکا با بسیاری از معاهدات بین‌المللی و به ویژه برجام باعث این امر شده تا جایی که ملل دیگر توانایی همراهی کردن با آمریکا را ندارند.

وی ادامه داد: ابطال برجام برای اروپا هزینه‌های بالایی دارد و طبیعی است این اتحادیه اجازه نمی‌دهد که آمریکا باعث وقوع چنین مسأله‌ای شود. روسیه و چین سابقه دوستی دیرینه‌ای با ایران دارند و از ابتدا با آمریکا هم پیمان نبودند و اکنون نیز با آمریکا همراهی نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: قطعاً آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند، چرا که این امر کاملاً خلاف روح برجام و قطعنامه ۲۱۲۲ شورای امنیت سازمان ملل است و قطعاً دولتمردان آمریکا با استدلال‌های غلط و غیر مرتبط قادر نیستند این مکانیسم را علیه ما فعال کنند.

کد خبر 440214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.