مدیران شیراز پس از برگزاری برنامه‌های فرهنگی پرمخاطب تغییر می‌کنند

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در دوره پنجم شورای شهر هرگاه برنامه پرمخاطبی در شیراز اجرا شده، مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌المللی شهرداری تغییر کرده است.

احمد تنوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی اگر با رویکرد مبتکرانه و با توجه به شرایط موجود و سیاست‌های کلی، به سمت داشتن هویت ایرانی اسلامی سوق داده شود، اقدامی پایدار خواهد بود، اظهار کرد: اقدامات پایدار فرهنگی، جایگاه مجریان آن را تقویت کرده و دستاویزی برای افراد بهانه‌جو که سعی می‌کنند در مسیر اجرای طرح‌های فرهنگی سنگ اندازی درست نمی‌کند.

وی افزود: در دوره پنجم شورای شهر هرگاه برنامه پرمخاطبی در شیراز اجرا شده، مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری تغییر کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در مقطعی به مناسبت روز شیراز، تصویر پرتره بزرگ تمام مشاهیر معاصر در شهر نصب شد؛ افرادی که مدت‌ها بود اثری از شناساندن آنان در شهر نبود و این اقدام باعث تحول و ارتقای سطح رضایتمندی شهروندان شیراز شد اما شاید برخی وجود این تصاویر را در شهر نمی‌پسندیدند و به بهانه این اتفاق مدیرکل ارتباطات و روابط بین‌الملل وقت شهرداری کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: آقای دهقانی یکی دیگر از مدیرانی بود که توانست به نحو شایسته‌ای هفته فرهنگی آلمان در شیراز را برگزار کند که با همکاری شهرداری و نهادهای دولتی مانند مرکز اسناد ملی، کتابخانه ملی و وزارت امور خارجه بود.

تنوری خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های این هفته فرهنگی حضور یکی از کارگردانان معروف آلمانی هالیوود در شیراز بود و آثار وی نقد و بررسی شد به حدی که این حضور وی انعکاس بسیاری در نشریات آلمانی و آمریکایی داشت اما پس از اجرای این برنامه نیز مدیرکل ارتباطات برکنار شد که هنوز دلیل عزل این فرد مشخص نشده است.

وی با بیان اینکه با متولیان برخی برنامه‌های فرهنگی که میدان‌داری آن در داخل انجام می‌شود اینگونه برخورد شده و شیراز در برنامه‌های بین‌المللی توفیق نیافته، افزود: به نظرم به جای پرداختن به طرح‌های بین‌المللی که نیاز به حرکت در ریل‌گذاری سازمان‌های بین‌المللی دارد یا برنامه‌های داخلی که سبب بهانه‌جویی برخی می‌شود، باید به اجرای طرح‌های داخلی و پایدار فرهنگی توجه شود زیرا کمتر سراغ داریم نهادی بین‌المللی به صلاح فرهنگ ایرانی به اجماع رسیده باشد.

دلایل شکست در کسب عنوان شهر خلاق ادبی بدون پاسخ مانده است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: شهرداری شیراز سال گذشته وقت و انرژی زیادی را صرف تهیه پروپوزال برای ارائه به سازمان یونسکو در جهت کسب عنوان شهر خلاق ادبی کرد.

وی ادامه داد: در حالی که تلاش برای کسب این عنوان تمام طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی شورای پنجم را تحت‌الشعاع قرار داده بود، این طرح با شکست مواجه شد و پس از آن منعکس نشدن دلایل شکست در کسب این نشان در رسانه‌ها نیز جالب بود؛ شهرداری هرگز پروپوزال ارائه شده به یونسکو را در سایت شهرداری یا صحن شورا ارائه نکرد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

تنوری اضافه کرد: از خاورمیانه، شهر سلیمانیه که پایتخت فرهنگی اقلیم کردستان عراق توانست این عنوان را کسب کند اما شیراز که سابقه‌ای دیرینه داشته و به عنوان یکی از مراکز مهم تاریخ ادبیات جهان از کسب این عنوان ناکام می‌ماند و با شکست مواجه می‌شود؛ جای سوال دارد که چگونه شهر سلیمانیه کمتر از سه قرن از تأسیس می‌تواند خلاق ادبی شود اما شیراز نمی‌تواند.

وی با بیان اینکه میزان هزینه‌ای که در این رابطه شده هنوز مشخص نیست، افزود: حداقل مزیت کسب این عنوان تبلیغ برای شناخته شدن جنبه‌های فرهنگی شیراز بود بنابراین اگر هزینه‌ای نشده باید توضیح داده شود که چرا این فرصت بزرگ ازدست رفته است و اگر هزینه مناسب انجام شده بازهم باید توضیح دهند چرا طرح با شکست مواجه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: آیا ضعف از دیپلماسی ما بوده یا دست‌هایی برای این انتخاب نشدن وجود داشته است؟ باید این امر مشخص شود. اینکه شورا و شهرداری به روشن شدن این موضوع نپرداخته‌اند نیز جای نقد دارد.

وی اضافه کرد: در ایران شهرهای اصفهان، رشت، سنندج و بندرعباس توانسته‌اند در جنبه‌های مختلف عنوان شهر خلاق را کسب کنند اما جنبه‌های ادبی ایران در این زمینه مغفول مانده و وقتی به لیست شهرهای منتخب ادبی جهان نگاه کنیم، جای خالی شیراز در آن مایه تأسف است.

عزم جدی برای برگزاری جشنواره جهانی اهل بیت (ع) وجود ندارد

تنوری افزود: در این شرایط طرح برگزاری جشنواره جهانی اهل بیت (ع) در شیراز ارائه شد تا بتواند به حدی این ضعف در اجرای رویدادهای فرهنگی را جبران کند اما درحال حاضر به نظر نمی‌رسد که عزم جدی در شهرداری و نهادهای دولتی و محلی برای توجه به پیشنهادها وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه از ارائه این طرح بیش از دو سال گذشته و در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تاکید بر ایجاد دبیرخانه و ایفای نقش اصلی شهرداری برای برگزاری چنین جشنواره‌ای شده است، هنوز برنامه‌ای برای اجرای جشنواره ارائه نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: این اجرا نشدن به این معنا نیست که شهرداری امکان برگزاری را نداشته بلکه شاهد برگزاری رویدادهایی مانند سمپوزیوم مجسمه‌سازی در شیراز بوده‌ایم و نشان می‌دهد توان برگزاری جشنواره شعر اهلبیت (ع) وجود دارد.

وی اظهار کرد: جشنواره جهانی شعر اهلبیت (ع) با این رویکرد که به ادبیات سایر ملل توجه کند، می‌توانست برنامه‌ای درخور در حوزه هنر آئینی و مذهبی کشور باشد که با شرایط کنونی، به نظر نمی‌رسد در سطحی که من پیشنهاد کرده بودم قابل اجرا باشد.

تنوری با تاکید بر اینکه رویدادهای بین‌المللی و فرهنگی بهتر است در شهری خارج از پایتخت کشور برگزار شود تا از جهات مختلف به اهداف خود نزدیکتر باشد، افزود: لزوم برگزاری این برنامه موضوعی ملی بوده و می‌تواند به جای شیراز در شهرهایی مانند اصفهان، مشهد یا قم تشکیل شود.

کد خبر 440208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.